Logo  
  | home | authors | calendar colophon | links | newsgroups | newsfeed | new |      
index

Volume 18 / 2015-2016

 





Index of volume 18
Previous
   
  Winter 2016
   
Dutch De omslag van de jaren zestig (maart 2016). Een nieuwe televisieserie, met bijhorend boek, blikt terug op de woelige jaren zestig: een inventarisatie van wat er in de tijd allemaal veranderde in het dagelijks leven van jongeren en volwassenen. Hans Knot las het boek en haalt het onderste boven...
Dutch Met het Oog op Morgen (februari 2016). Het is bijzonder te noemen als een programma, zeven dagen per week, veertig jaar lang onafgebroken op de radio te beluisteren valt. Dat feestelijke feit vierde het veelbeluisterde programma "Met het Oog op Morgen" op 4 januari 2016. Ter gelegenheid van deze mijlpaal blikken veertig (oud-)presentatoren op de geschiedenis van het programma terug in een fraai boekwerk. Hans Knot vertelt er meer over.
Dutch Sender & Frequenzen: hij is er weer... (januari 2016). Wat later dan anders, maar nog voor het eind van het vorig jaar lag de nieuwe uitgave van "Sender & Frequenzen" weer op de deurmat van Hans Knot. Hij bekeek voor ons de wijzingen in de 33ste editie van dit onmisbare handboek voor de radio-amateur.
   
  Autumn 2015
   
Dutch Hoe de radio de oorlog overleefde ... Deel 3: Geen nationale omroep, wel een wereldomroep (november 2015). "Hoe de radio de oorlog overleefde" is een driedelige serie van de VPRO over de Nederlandse radio buiten bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. De afleveringen werden eind 1987 uitgezonden in "Het spoor terug", onderdeel van het geschiedenisprogramma OVT. De begeleidende teksten van de serie zijn geschreven door radio-icoon Arie Kleijwegt en hier bewerkt en aangevuld voor Soundscapes, met links naar de radioprogramma's. Onze speciale dank gaat uit naar de VPRO, in het bijzonder naar programmamaker Marnix Koolhaas. Samenstelling en bewerking: André van Os. Hier deel 3 over de gang van zaken na de Bevrijding.
English The true story of the Principality of Sealand (october 2015). Wikipedia describes the "Principality of Sealand" as an "unrecognised micronation, that claims Roughs Tower, an offshore platform located in the North Sea approximately 12 kilometres off the coast of Suffolk, England, as its territory." The Principality is ruled by the family and associates of "Prince" Paddy Roy Bates who used the platform as the base for an offshore radio station. Paddy's son Michael now has written a book on the small nation's turbulent history. Hans Knot read it from cover to cover.
   
  Summer 2015
   
Dutch Europa's eigen hitlijsten (september 2015). Europa heeft geen gedeelde cultuur, zo wordt weleens gezegd. En, wie naar de hitlijsten van de afzonderlijke landen kijkt, moest haast wel constateren dat de verschillen soms groter lijken dan de overeenkomsten. Toch zijn er momenten geweest waarop de Europese eenheid naar voren kwam in een heuse Europese hitlijst. Hans Knot diepte er een tweetal op uit de radiogeschiedenis.
Dutch Hoe de radio de oorlog overleefde ... Deel 2: Radio Herrijzend Nederland (september 2015). "Hoe de radio de oorlog overleefde" is de titel van een driedelige serie van de VPRO over de Nederlandse radio buiten bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. De afleveringen werden eind 1987 uitgezonden in 'Het spoor terug', onderdeel van het geschiedenisprogramma OVT. De begeleidende teksten van de serie zijn geschreven door radio-icoon Arie Kleijwegt en voor deze site bewerkt. Samenstelling en bewerking: André van Os. Hier deel 2 over Radio Herrijzend Nederland.
Dutch Irritatie over reclame is van alle tijden (september 2015). Uit ergenis over de televisiereclame ontwikkelde "whiz-kid" Hans Richter in 1971 zijn "reclamewurger" — een apparaatje dat automatisch het geluid uitschakelde zodra de STER-reclame op de beeldbuis verscheen. Hij kreeg daarvoor nodige belangstelling van de pers. Hans Knot vertelt er meer over.
Dutch Opiniepeiling tegenover luisteronderzoek (september 2015). Op maandag 11 oktober 1965 werd de zender Hilversum III officieel geopend. De zender was bedoeld als een directe concurrent voor de populaire zeezenders, met name Radio Veronica. Hoe deelden die twee zenders een aantal jaren later de publieke belangstelling. Voor het antwoord op die vraag dook Hans Knot in twee oude onderzoeksrapporten.
Dutch Hoe de radio de oorlog overleefde ... Deel 1: Radio Oranje (september 2015). "Hoe de radio de oorlog overleefde" is de titel van een driedelige serie van de VPRO over de Nederlandse radio buiten bezet gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. De afleveringen werden eind 1987 uitgezonden in 'Het spoor terug', onderdeel van het geschiedenisprogramma OVT. De begeleidende teksten van de serie zijn geschreven door radio-icoon Arie Kleijwegt en voor deze site bewerkt. Samenstelling en bewerking: André van Os. Hier deel 1 over Radio Oranje.
Dutch Prijzende woorden over VCR (september 2015). In 1971 kwam de videorecorder, afgekort VCR, op de Nederlandse markt. Het duurde even voor het apparaat was ingeburgerd. Hans Knot neemt ons mee terug in de tijd en vertelt er meer over.
Dutch Luisteren naar Radio Moskou op de korte-golf (september 2015). In 1971 werkte de NOS heel even samen met Radio Moskou. Dat duurde evenwel niet lang. Maar, ook op de korte-golf was de zender in Nederland goed te volgen. Hans Knot doet verslag van zijn luisterervaringen.
Dutch De aarzelingen van een grootgrutter (september 2015). Al in 1952 opende Albert Heijn zijn eerste zelfbedieningswinkel. Minder snel reageerde het bedrijf op de introductie van het fenomeen vasn de televisiereclame in 1967. Pas zo'n vijf jaar later was er op de STER een spot van het bedrijf te zien. Ook daarna gaf het bedrijf voor haar advertenties lange tijd de voorkeur aan de lokale dagbladen. Hans Knot vertelt er meer over ...
English Plagiarism or inspiration? (september 2015). Some songs closely resemble one another. But, when can we say that the similarities are coincidental, come down to plagiarism or to something in between that may be labelled 'inspiration'? Adding about a dozen songs to some well-known cases, Denes Pinter here unfolds a critical approach to judge alleged plagiarism in popular music.
   
Previous
  1998-2016 © Soundscapes