Logo
     
<
volume 1
november 1998

Soundscapes Zeezender Discografie 5A

 





  Songs die werden gebruikt als deejay- en programma-tune of-jingle:
8th Day - Azul Negro
  door Hans Knot
Previous
  Bijna alle deejays op de zeezenders gebruikten tunes om zichzelf of hun radioprogramma's kenbaar te maken. Vaak werden die ontleend aan min of meer bekende songs. Dat geldt ook voor veel jingles. Deze songs zijn hier samengenomen in een vijfde categorie. Deze verzameling bestrijkt het grootste deel van onze discografie en is daarom – op alfabet en naar artiest – verdeeld over verschillende pagina's. Hier: van 8th Day naar Azul Negro.

Next 8th Day - Eeny Meeny Miny Mo. Dit was de eindtune van het programma van Peter van Dam op Radio Mi Amigo in de zomer van 1974.
Next 10CC - Johnny Don't Do It. Het gaat hier om de tweede single van 10CC, die werd uitgebracht in 1972. De compositie was van Creme, Godley en Gouldman en het intro van de song is rustig vergeleken met de rest van de song. En juist dat intro werd in 1973 gebruikt op Radio Atlantis voor de productie van de jingle: "Tony Houston is de man voor U, iedere middag tussen twaalf en een in zijn programma 'Smakelijk Eten.'"
Next 10CC - Somewhere In Hollywood. Dit mooie symfonische nummer is gecomponeerd door Godley en Creme voor 10CC en is afkomstig van de elpee Sheet Music. In de zeezendertijd van Veronica werd er door Lex Harding een spot op ingesproken. Daarin vertelde hij dat het gedrukte exemplaar van de Top 40 voor je klaar lag bij je favoriete platenhandelaar. Vermeldenswaard is dat de spot in het najaar van 1974 ook op Radio Mi Amigo was te horen. Destijds werd immers enige tijd de Top 40 wekelijks via dat station uitgezonden.
Next 10CC - Wall Street Shuffle. De internationale service van Radio Atlantis toverde een instrumentaal bruggetje van dit nummer om tot een looptape voor het opsommen van de vragen voor "The Radio Atlantis 10CC Competition."
Next 50 Guitars Of Tommy Garrett - Sure Gonna Miss Her. Dit nummer werd op Radio London gebruikt voor de befaamde "Avis Car"-reclame, ingesproken door Paul Kaye.
Next 101 Strings Orchestra - Auld Long Syne. Het was in augustus 1967 dat Radio 355 definitief afscheid van haar luisteraars nam met het weemoedige "Auld Long Syne." Op Radio 390 was het Paul Beresford die hetzelfde nummer gebruikte als tune voor het late avondprogramma "Serenade." Hij was op Radio 390 overigens de presentator met de langste staat van dienst en bleef er tot de laatste dag van uitzendingen in 1967. De uitvoering van het nummer was van The 101 Strings Orchestra.
Next 101 Strings - Goodnight Sweetheart. Eén van de meest ondergewaardeerde orkesten is de 101 Strings. Vele LP's hebben ze in de jaren vijftig tot en met de jaren tachtig gemaakt waarop grote en minder grote hits in een vioolachtig jasje werden gegoten. De eindtune van het programma "Eve, the Women's Magazine" van Radio 390 was dus "Goodnight Sweetheart" van dit orkest.
Next 101 Strings - Loveliest Of The Lovely. Een orkest dat in het begin vooral bestond uit leden van het "Orkester der Nordwestdeutschen Rundfunk," die werden gevraagd mee te spelen om een groot aantal bekende titels in easy-listening-uitvoering op de plaat te zetten. De eerste vier elpee's kwamen tegelijk uit in november 1957. In 1981 kwam de laatste elpee uit en toen beliep het totaal meer dan 100 albums. Trouwens, in plaats van 101 bleken er in werkelijkheid 128 snaarinstrumenten in het orkest te zijn. Het nummer: "Loveliest Of The Lovely" werd op 390 gebruikt voor de in-huis-promo: "We're now in the position to renew our fabulous stocking offer ..."
Next 101 Strings - Malibu Sun. Zie: Academy Award Orchestra - Lenore.
Next Abba - Ring Ring. Over dit nummer vertelt Walter Zwart (Walter Simons) van Radio 819: "April 1989 – de autotelefoon, een lang gekoesterde wens, had zijn intrede gedaan. Hoera, nooit meer codeplaatjes draaien, nooit meer onzekerheid over de komst van tenders, lang leve de techniek! Er was echter één belemmering van de telefoon. Vanaf de Ross waren de uitgaande gesprekken geblokkeerd. We konden dus alleen gebeld worden. Er werd afgesproken dat, indien er behoefde was aan een gesprek met iemand uit de organisatie, "Ring, Ring" van Abba – beter konden we het niet bedenken – zou worden gedraaid."
Next Abba - Thank You For The Music (CBS en Polydor). Abba's lofzang op de muziek werd dagelijks gebruikt bij het uit de ether gaan van Laser 558 in 1984 en 1985.
Next Abdul Hassan And His Orchestra - Arabian Affair (Philips). "Arabian Affair" werd door Marc Jacobs op Mi Amigo gebruikt voor een Radio Mi Amigo strijdlied. Het nummer werd ook gebruikt op Mi Amigo voor een jingle waarin ondermeer de zin: "Het zoutwater-team draait muziek van band en plaat."
Next Academy Award Orchestra - Lenore. Soms komen er, meer dan veertig jaar na dato, spots tevoorschijn die destijds zelden zijn gedraaid in programma's en dus als nieuw klinken. Ook toen ik de promospot van Paul May hoorde, afkomstig uit 1972 ter promotie van de programmering van de internationale service van RNI, had ik een zogenaamd "waauw"-gevoel. Een prachtig nummer van het Academy Award Orchestra was de reden van deze fascinatie. De originele versie van dit nummer heet overigens "Malibu Sun," een stuk dat werd geschreven door Monty Kelly en uitgevoerd door de 101 Strings.
Next Academy of St. Martin In The Fields o.l.v. Sir Neville Marriner - Händel Watermusic Suite No.2 1 2. Andy Archer draaide dit nummer in verband met het slechte weer en het water aan boord van de MV Mi Amigo toen hij een programma presenteerde op Radio Seagull en dat op 4 augustus 1973.
Next Acapulco - Bebida Magica. Bij het aanhoren van dit nummer uit 1980 denkt een beetje wielren-fan meteen aan de finish van een Tour de France-etappe en de bijhorende tune van het programma "Radio Tour de France." Acapulco was een Nederlandse studiogroep van producers en componisten Martin Agterberg en Eddie Ouwens, die voor deze productie ondermeer de populaire Chileense band Los Jaivas lieten meespelen. Maar niet alleen "Radio Tour de France" gebruikte het nummer, want Jan Veldkamp zette het in 1987 in als filler op naar het nieuws op Radio Monique.
Next Ad Rolls - Morning Sun. Het beginstuk van dit nummer werd als doorloper gebruikt voor de promo's van de Drive-In-Show van Radio Atlantis. Het werd daarnaast in 1974 gebruikt voor de "Atlantis Hitspinner" jingle.
Next Ad Visser En Zijn "Computer" - 558 Tune / Hi Tech Heroes (Vertigo). Deze compositie van Ad Visser uit 1987 werd gebruikt als tune voor Radio 558. In de periode voor de start van Radio 558, in 1988, werd het nummer overigens al veelvuldig gebruikt op het toekomstige zusterstation Radio Caroline om de komende reorganisatie van het zenderpark op de MV Ross Revenge aan te kondigen.
Next Adolf Deutsch - Play It Again Charlie. In 1962 werd: "Play It Again Charlie" uit de film "Some Like It Hot" ingezet voor de opener van het programma op Radio Mercur, genaamd 'Kate og Proben med aftenens from hed," dat gesponsord werd door Westminster Meubelen. "Dream Ballet" uit de film-musical "Anything Goes" was de eindtune. Zie: Original Cast Of "Anything Goes."
Next Adamo - À Vot' Bon Coeur. De Belgische zanger Adamo scoorde in de jaren zestig de een na de andere hit. In 1964 was het ondermeer "À Vot' Bon Coeur." Het was de eveneens Belgische A.J. Beirens, de man die vele talen de baas is, die een Franstalige jingle voor zichzelf maakte op het instrumentale bedje van dit nummer en dat voor zijn programma "Northsea Goes DX" in 1974.
Next Adrian - Kus Me (Telstar-label). Van dit nummer stonden in 1972 twee versies, ex aequo, op de 16e plaats van de Tipparade. Op 16 september viel de versie van Herman van Keeken (zie aldaar) te beluisteren. Op 30 september volgde de uitvoering van zanger Adrian. Op die dag wisselde Radio Veronica van "192" naar 538. Na afloop van Adrian's plaat liet Klaas Vaak de volgende jingle horen: "Kus me, en vergeet me, 192, Veronica naar vijf-drie-acht ..."
Next Adriano Celentano And Claudia Mori - Prisencolinensinainciusol. We hebben hier te maken met een eind 1972 opgenomen nummer dat je kunt beschouwen als een prehistorische rapsong in het pseudo-Engelse celentaneso, zoals de Italiaanse acteur, zanger, regisseur, schrijver, komiek en tv-presentator Adriano Celentano het taaltje zelf noemde. Een struikeltitel voor alle deejays, maar na 7 seconden in het nummer hoor je ineens "ol rait" en dat is dan weer verstaanbaar en gebruikt voor de jingle op Radio Mi Amigo: "Dit is nog steeds de Norbertshow."
Next After The Fire - Laser Love (CBS). Dit nummer werd op Laser gebruikt voor de promotie van het station en ook deels verknipt aangezien in de song diverse keren "Laser Laser" wordt gezongen.
Next Al Caiola and his Orchestra - Bonanza. De uitvoering van Al Caiola and his Orchestra van de herkenningsmelodie van de bekende western-serie Bonanza fungeerde als aankeiler voor de informatie over de paardenkoersen in het programma "Telesport" op Radio Veronica, een programma in samenwerking met de Telegraaf en in presentatie van Barry Zand-Scholten. De versie van Caiola werd in in mei 1962 in de U.S.A. uitgebracht op 45-rpm-single op het label "United Artists," met als nummer 302.
Next Al Caiola and his Orchestra - Bounty Hunter. Het was de formatie Al Caiola die verantwoordelijk was voor het mooie gitaarwerk dat werd gebruikt als tune en filler in het programma "Tom's Top 10," dat in 1963 op Radio Mercur werd uitgezonden.
Next Al Caiola and his Orchestra - Calcutta. Begin jaren zestig scoorde Lawrence Welk een kleine hit met "Calcutta". De uitvoering die gitarist Al Caiola van dit nummer maakte, werd gebruikt in een leuke promo voor Mike Ahern op Caroline South.
Next Al Caiola and his Orchestra - The Magnificent Seven. Deze uitvoering uit 1961 werd door Colin Nichol op Caroline South gebruikt in het programma "Sounds of the Screens." Verder werd deze versie in 1972 ook als tune gebruikt door Terry Davis op RNI. Een jaar eerder, in 1971 gebruikte Paul May het op RNI ook al als tune.
Next Al Caiola and his Orchestra - Theme From Men From UNCLE. Werd op Swinging Radio Engeland gebruikt voor promotie ten bate van "Starsportrait," een pakket foto's van sterren uit de showbussiness, filmindustrie en deejays van SRE, dat te bestellen was bij het kantoor van SRE aan Curzonstreet in Mayfair, Londen.
Next Al Goodman And His Orchestra - There's No Business Like Show Business. Van Goodman valt onder meer te vertellen dat hij componist, arrangeur, orkestleider en pianist was. In de jaren dertig van de vorige eeuw speelde zijn orkest onder meer in het wekelijks programma "Your Hit Parade" en in het NBC-programma "Colgate Comedy Hour." Wil Luikinga van Radio Veronica gebruikte een deel van het nummer "There's No Business Like Show Business" voor zijn Willem Keukenhof Show als tune. Eerder al, in de jaren zestig van de vorige eeuw, werd het gebruikt als tune voor het cabaretprogramma "Stalles" op Radio Veronica. Zie ook: Mel Tormé and the Mel-Tones - There's No Business Like Showbusiness
Next Al Hirt - Java. Wat voor een persoon van boven middelbare leeftijd een herkenbare tune is, liet zich lange tijd niet raden. Reden is dat slechts twee seconden van het nummer "Java" werden gebruikt voor een jingle op RNI en wel voor een naam jingle ten bate van Bob Noakes.
Next Al Johnson - California Here I Come. Uit het jaar 1942 stamt het nummer van Al Johnson dat door Henry Fox Orkester als basis werd gebruikt voor een jingle op Radio Nord.
Next Al Nevins And His Orchestra - Great Day. Dit nummer is afkomstig van een elpee met als titel Bon Voyage uit het jaar 1957 op het RCA-label. Al's geboortenaam luidde voluit Albert Tapper en hij was een bekend orkestleider, arrangeur, componist, gitarist, violist en zo meer. Hij componeerde onder meer het nummer "Twilight Time" dat hij met het trio Three Suns opnam en dat later een grote hit werd in de uitvoering van de Platters. Het nummer "Great Day" werd op Radio 390 gebruikt als tune voor het programma "The Voice of Business".
Next Al Stewart - On The Border. In het seizoen 1979/1980 was op Radio Caroline een promo te horen voor het programma "Zondagmiddagmatinee," waarin enkel en alleen mooie muziek werd beloofd door Ad Roberts, die de spot maakte. Voor die promo werden twee nummers van Al Stewart gebruikt. Naast "On The Border" was dat "Year Of The Cat".
Next Al Stewart - Year Of The Cat. In het seizoen 1979/1980 was op Radio Caroline een promo te horen voor het programma "Zondagmiddagmatinee," vervaardigd door Ad Roberts op grond van twee songs van Al Stewart: "On The Border" en "Year Of The Cat".
Next Alan Bown Set – Headline News. We kennen dit nummer uiteraard ook van Edwin Starr en lange tijd werd gedacht dat die versie werd gebruikt voor een jingle ten bate van de "Lex Harding Special" op Veronica. Niet dus ... In deze uitvoering zijn duidelijk de blazers te horen, die ook in de jingle voorkomen. De groep was afkomstig uit Londen en nam dit nummer in 1966 op voor het Pye-label. Zie ook: Edwin Starr – "Headline News".
Next Alan Haven - Image (Fontana). Alan Haven werd in 1935 geboren in Prestwich, Lancashire Engeland en was een bekend jazzorganist. Hij werkte samen met onder meer John Barry maar is vooral bekend om de single "Image" uit 1965, die van origine werd opgenomen door het Henk Levine Orchestra. Het nummer was te horen in de horrorfilm The Night Caller, maar werd dus ook op de zeezenders gebruikt, zoals op de Voice of Peace, waar Johnny Moss het als eindtune gebruikte in zijn programma "Drive Time". Het was ook de tune van Bob Stewart op Caroline North. Hij zou er in totaal vier verschillende gebruiken.
Next Alan Hawkshaw - Beat Boutique. Alan Hawkshaw (ooit van Emile Ford and the Checkmates) is de componist en uitvoerder van dit nummer dat werd gebruikt voor het "Caroline Story" dubbelalbum dat door Jumbo Records werd uitgebracht. In 1976 werd de ochtend op Radio Mi Amigo geopend met een prachtige jingle waarin zowel Caroline, die op dat moment de ether verliet, als Mi Amigo werd gepromoot. Na zeemeeuw-geluiden ging het over in het instrumentale "Beat Boutique" van Alan Hawkshaw.
Next Alan Moorhouse Orchestra - The Green Barets (Pye). De soundtrack van de gelijknamige film werd door Johnny Walker gebruikt bij de productie van het wel overbekende Caroline's Fight For Freedom. In 1999 werd het nummer verder gebruikt op Offshore 98 in een promospot waarin de luisteraars bij herhaling werden opgeroepen hun regionale reddingsbrigade op zee financieel te ondersteunen door een donatie te doen.
Next Alan Price Set - Iechyd-Da. Dit was de herkennings-tune van Guy Hamilton op Radio 270.
Next Alan Tew - Bond Street Parade. Het thema van de televisieserie "Doctor In The House" en "Doctor At Large." Dit nummer werd op RNI gebruikt voor een promotiespot ten bate van Tony Allan.
Next Alarm Clock - Tic Tac. Een instrumentaal nummer gecomponeerd door Steve Liquor. Het is afkomstig uit Frankrijk en in 1974 op diverse platenlabels in diverse landen verschenen. Het valt binnen de categorie electropop en werd in april 1974 door Peter van Dam gebruikt als eindmuziekje in een aflevering van, zoals hij het zelf noemde, "Met Peter ging het beter." Hij mixte er kreten in als "I wanna be a discjockey" en Andy Archer's "Give us a bang when you're ready."
Next Albert Vossen - Hit-Potpourri Nr. 14. In een show van Veronica uit 1965 was een een promotiespot te horen voor "Vrienden van Veronica" waarbij deze accordeon-potpourri werd gebruikt.
Next Alex Hassilev - Child's Garden Of Grass. Uitgebracht in 1971 (op het Elektra label) met een vaag hoorspel over de legalisatie van hasj, afgewisseld met moog-effecten en maffe liedjes. Eén stinger werd de backing van één van de beroemdste Noordzee jingles (Radio twee-twee-nuuuuuul), een Hollywood-deuntje op kant B werd een gelegenheidsopener in de Ferry Maat show, en dan had je ook nog een liedje: "Beer-beer-beer," dat het op de drive-in shows (en op dorstige dagen in de zomer op de zender zelf) altijd heel goed deed. (Bron: Jelle Boonstra).
Next Alfons Bauer – Hereinspaziert. De in 1997 op 76-jarige leeftijd overleden Alfons Bauer was componist, orkestleider maar bovenal citer-bespeler. Hij componeerde meer dan tweehonderd nummers vooral in de categorie "volksmuziek". Bij het opnemen van "Hereinspaziert" werd hij begeleid door het Bavaria Radio Orkester. Het nummer kwam uit op het Telefunken-label en werd gecomponeerd door ene Carl Michael Ziehrer. In augustus 1974 was het Frank van Leeuwen op Radio Atlantis die het gebruikte als tune voor zijn programma.
Next Alfonso D'Artega & The Symphony Of The Air - La Cumparsita. De van geboorte Mexicaan zijnde maar naar de VS verhuisde Alfonso D'Artega was een hedendaagse componist die tal van mooie werken afleverde. Het bovengenoemde werk werd ingezet op Radio Atlantis in 1974 en wel door gebruik van de eerste tonen van deze compositie vermengd met tal van geluidseffecten. Daaruit ontstond de jingle met de vraag: "Hé U gaat toch ook mee met Gerard van der Zee?"
Next Alfred Newman - How The West Was Won. Op radio Amigo in presenteerde Pierre Deseyn in de periode van 31 augustus 1975 tot eind augustus 1976 het programma "De Geschiedenis van de Zeezenders" in het kader van de "Verzoekjes voor Vrije Radio." Hij gebruikte daarvoor dit nummer als tune.
Next Alice Cooper - Elected. "Elected" werd op Caroline in de jaren zeventig aan het begin van de programmering gebruikt. Dat wil zeggen het eerste stukje van dit nummer en wel bij de lange spot: "Welcome back my friend to the show that never ends." Dat tekstfragment zelf werd overigens ontleend aan "Karn Evil 9" van Emerson, Lake and Palmer (zie aldaar). Ook werd het intro van "Elected" gebruikt door Lex Harding op Veronica, en wel om een promospot te maken waarin hij de woorden "Lexjo, Lexjo, nu. Iedere avond met het Popjournaal, zeven tot acht, Lexjo," liet horen.
Next Alice Cooper - Halo Of Flies (Warner Bros). "Halo Of Flies" werd in de Adje Bouman Top 10 gebruikt bij Veronica. Het nummer haalde daarop in de zomer van 1973 de nationale hitlijsten.
Next Alice Cooper - Hello Hooray. Op Radio Caroline werd het begin van dit nummer in de jaren zeventig gebruikt voor een jingle. Op Veronica werd een promotie van een "Veronica Alice Cooper Poster" ondersteund door hetzelfde nummer. De intro van de plaat werd verder gebruikt als onderdeel van de intro van Mi Amigo's Weekend Show Trein, dat in 1974 op zaterdag en zondag werd gepresenteerd door Norbert.
Next Alice Cooper - School's Out. Cooper's hitsingle uit 1972, een van de weinige popsongs waarin het schoolleven centraal staat, werd op Radio Seagull, alsook op Radio Caroline gebruikt voor het "Schools Programme". Dit nummer verscheen onder meer op de cd Rock of Ages, 18 Rock of Ages (Renaissance).
Next Allan Haven - Romance From The Northsea. De achterkant van het eerder genoemde nummer "Image," te weten "Romance From The North Sea," werd in de beginperiode van Caroline North gebruikt als eindtune in de avonduren. Dit nummer fungeerde daarnaast als een filler voor het sportprogramma van Radio Veronica.
Next Allisons - Are You Sure. Zie: Johnny Otis Show en dan het nummer "Telephone Baby."
Next Allman Brothers Band - Jessica (Capricorn). "Jessica" was één van de drie tunes die Johnny Jason op Caroline in de jaren zeventig gebruikte. Was later ook de tune van Mi Amigo's "School's Out" programma alsook de "Persoonlijke Top Drie" op Caroline.
Next Alvin Stardust - Jealous Mind. Het instrumentale deel van dit nummer van Alvin Stardust, die eerder in de jaren zestig als Shane Fenton probeerde door te breken, werd gebruikt voor het maken van een rondloper. Met die rondloper probeerde Steve England een promosong te maken: "Look what we have ... it's just my brand new t-shirt" oftewel een "Radio Atlantis t-shirt offer." Slechts een keer gehoord en ook beslist niet een hoogstaand werkje.
Next Amadisco - Amadisco. Amadisco was een studioproject van de producers Pim Koopman en Cees Schrama uit 1985. Een combinatie van Klassiek en Disco in een nieuw jasje destijds uitgebracht op Polydor in Nederland. Variaties op composities van de grote Mozart. "Opstaan met Monique" werd in juni 1985 gepresenteerd door Walter Simons en hij gebruikte "Amadisco" als eindtune van dit programma.
Next Amazulu - Montego Bay. Werd samen met een aantal andere songs gebruikt voor een lange stationspromo van Laser Hot Hits 576: "Returning to your radio sets – Laser is back, more powerfull than ever before." Zie ook: Bangles - "Walk like an Egyptian"; Love Affair - "Everlasting Love"; Peter Gabriel - "Steam"; en Status Quo - "In The Army Now".
Next Amboina Serenaders – Goodbye To Nona Manis. Amboina Serenaders was een succesvolle en populaire groep met Krontjong-getinte muziek, die het in de jaren vijftig van de vorige eeuw goed deed in Nederland. Onder de leden waren Ming Luhulima, Rudi Wairata en Joyce Aubrey, de ex-vrouw van George de Fretes. Zij hadden een top-tien-hit in Nederland met "Klappermelk Met Suiker". Van origine heette de groep "Mena Moeria Minstrels", maar gebruikte de naam "Ambonia Serenaders" voor het optreden met hun krontjong-muziek. In zijn programma op Radio Veronica in de tweede helft van de jaren zestig eindigde Suhandi zijn programma met een kort deel van "Goodbye To Nona Manis".
Next American Breed - Bend Me Shape Me (Paramount). "Bend Me Shape Me" werd door Geert de Bruin, één van de vele fans van Adje Bouman op Veronica, ingezongen onder het motto: "Storm maar, beuk maar, de Norderney blijft voor mij het mooiste schip dat er bestaat."
Next American Eagles - Kokka (Amore, Amore) (Carrere). Dit nummer werd op Radio Mi Amigo International gebruikt voor een promospot van de Costa Brava Drive-In-Show. In de lange promo waren naast dit nummer ook nog stukjes uit de volgende songs te horen: Silvetti - "Travel Check" en Michael Zager Band - "Let's All Chant." Deze compositie was klaarblijkelijk populair bij Radio Mi Amigo want het werd ook in 1978 gebruikt voor een promotiespot ten bate van de nacht van Mi Amigo. Een spektakel met meer dan veertig Vlaamse artiesten en de Mi Amigo drive in show in de Europahal te Tielt.
Next Amsterdam - Blue Steel 44. "Blue Steel 44" werd als basis gebruikt voor een Veronica-jingle, die door Amsterdam zelf werd gemaakt en gezongen.
Next Amsterdam - Don't Be Down. Bij het afluisteren van het repertoire van deze Amsterdamse groep bleek dat, naast de overige genoemde nummers, ook deze song werd gebruikt voor een 538-jingle.
Next Amsterdam - Indian Pipe. Deze song werd door Veronica gebruikt voor een promotie voor het Veronica-blad.
Next Amsterdam - Lucy Lucy. Ook dit nummer werd gebruikt voor het inzingen van een jingle voor de Adje Bouman Top Tien: "Hoe is die plaat in mijn top-tien gekomen."
Next Amsterdamse Politiekapel o.l.v. Johan Pinkse - Medley Swiebertje, Ivanhoe en Pipo. Op Radio Veronica was op een bepaald moment een promoserie te beluisteren voor de LP's van platenmaatschappij Negram/Delta; dit onder de noemer: "Top 10 Tips Negram/Delta." Er werden stukjes van allerlei LP's voorgesteld. De intro van de commercials was telkens gelijk en daarvoor werd gebruik gemaakt van een instrumentale versie van "Swiebertje" in uitvoering van de Amsterdamse Politiekapel. Het was afkomstig van de LP TV- Potpourri van de Politiekapel, dat uiteraard destijds zelf ook op Negram verkrijgbaar was.
Next Anarchic System - Royal Summer. In 1974 kwam de Vlaamse groep Anarchic System op Radio Mi Amigo voorbij met dit nummer en wel in de vorm van een regelmatig terugkerende filler.
Next André Brasseur - A Trip To A Fancy Castle. Dit nummer was de achterkant van de in 1967 op het Palette-label uitgebrachte nummer "Black Flowers." Pas in 1979 werd het als tune gebruikt op Radio Mi Amigo 272, een station dat nog geen drie maanden actief is geweest vanaf de MV Magdalena, voorheen de coaster Centrecity. Het was Johan Vermeer die "A Trip To A Fancy Castle" als tune gebruikte.
Next André Brasseur – A.B. Waltz. De muziek van André Brasseur is al veelvuldig beschreven in onze zeezenderdiscografie. Het nummer "A.B. Waltz" wijkt enigszins af van wat Brasseur ons gemiddeld voorschotelde. Maar, ook dit nummer werd gebruikt voor een jingle, twee zelfs. Het was A.J. Beirens die de "A.B. Waltz" inzette voor dat tweetal jingles voor Radio Atlantis: "Tune into 3-1-2." Het nummer komt op een aantal elpees voor, waaronder de uit 1970 afkomstige The Golden Organ of André Brasseur.
Next André Brasseur - Ballade On The Beach (Palette). Werd door Veronica gebruikt voor de jingle: "Veronica wil je een verzoekplaat voor me draaien?" Daarnaast werd de "Ballade On The Beach", dat voor het eerst in 1966 uitkwam op de elpee Early Bird, intensief gebruikt door Ton van Draanen in zijn zes-uur-durende documentaire over de zeezenders, die hij in 1974 produceerde in samenwerking met Pirate Radio News, Frans van der Drift en Graham Gill.
Next André Brasseur - Big Fat Spiritual. Tune van Eddie Becker op Radio Veronica. Het nummer werd daarnaast gebruikt voor een promo voor de "House Wife's Choice" op RNI in 1971.
Next André Brasseur - Early Bird Satellite (Palette). Waarschijnlijk had men aan boord van de Laissez Faire ten tijde van de start van Radio 227 niet genoeg instrumentale platen want de tune van Jos van Vliet was afkomstig van dezelfde elpee waar ook "The Kid" en "Holiday" (zie hieronder) vanaf werden gehaald. Het nummer leverde ook de tune van Moses van den Berg op Radio Atlantis en werd daarnaast door A.J. Beirens gebruikt op RNI's NSGDX voor een duitstalige promo. Verder gebruikte Frank van der Mast het nummer in 1977 op Radio Mi Amigo voor promospots voor de Mi Amigo Drive In Show.
Next André Brasseur - Experience. Dit nummer werd in 1977 door de deejays van Radio Mi Amigo als filler gebruikt.
Next André Brasseur – Far West. In 1965 werd dit nummer uitgebracht op de achterkant van "Early Bird". Het verscheen vervolgens op diverse verzamelelpees. Het was Michael O die er op Radio Atlantis een lange gezongen jingle van maakte voor Debbie England: "Here's Debbie England doing her radio thing for you on 312 ... for here's the offshore lady number one." Michael O kennen we ook onder zijn eigen naam A.J. Beirens.
Next André Brasseur - Holiday (Palette). Dit nummer van de Belgische hammond-organist werd door Tony Windsor gebruikt op Radio 227 als basis voor de jingles waarin hij alle deejays in de beginperiode mee voorstelde. Hoewel, is er ooit iets anders dan een beginperiode voor dit station geweest? Op hetzelfde station werd hetzelfde nummer als tune gebruikt in de show van Harky. Op RNI werd het verder door Crispian St. John ingezet als tune, te weten in 1971. Ook op Radio 390 werd dit nummer gebruikt en wel voor het programma "Radio 390 invites you on the scene". Het nummer diende daarnaast in 1984 ter ondersteuning voor een promo ten bate van de video A Day in the Life of Radio Caroline. Robb Eden gebruikte het nummer verder als tune in een show uit 1971, waar als filler "Sinfull" van Mr Bloe een aantal malen voorbij kwam. En, op de internationale service van Radio Atlantis werd het nummer door Dave Owen als tune gebruikt. In combinatie met "Wait For Me Mary-Anne" van de Marmelade werd het nummer ook gebruikt voor een promotiespot ten bate van de "Top 100 Aller Tijden" op Radio Veronica in 1968.
Next André Brasseur - Joy. "Joy" werd op Radio Delmare gebruikt als tune door Jan Olienoot, die we ook wel kennen als Leen Vingerling.
Next André Brasseur - Lonely Beach. Werd op Radio Atlantis gebruikt voor de jingle: "Andy Anderson got three legs."
Next André Brasseur – Mad Train. Het lijkt erop dat André Brasseur zijn "magic organ" vooral heeft laten klinken voor het maken van nummers te gebruiken voor productiewerk. De single "Mad Train", met op de achterkant "A Taste Of Tobacco", kwam in 1966 uit. Op Veronica werd het nummer vrijwel direct ingezet voor de promo's ten bate van de "Dans-show 192", de voorganger van de drive-in-shows. Een deejay en diverse artiesten voor een vrolijk avondje in de provincie.
Next André Brasseur - Saturnus (RCA). Tune van de Radio Atlantis Drive-In Show spots.
Next André Brasseur – Space Police. Van Brasseur is ook het nummer "Space Police", dat in 1975 werd uitgebracht op RCA als b-kant van het nummer "My Chrystal Love". Het werd door Peter van Dam en Joop Verhoof gebruikt op Radio Mi Amigo in mei van dat jaar als filler in het toen nieuwe programma op de zondag "Mi Amigo Voor of Tegen", dat tussen 12 en 14 uur te beluisteren viel.
Next André Brasseur - Special 230 (Palette). "Special 230" werd op Veronica gebruikt voor promotiespots voor het Veronica's Racing team. En, nadat hij eerst een nummer van Herb Alpert had gebruikt als herkenningstune schakelde Woolfe Burn op Radio City over op dit nummer als tune van zijn programma. Dit prachtige instrumentale nummer werd verder ook als eindtune gebruikt door Ad Roberts toen hij in november 1988 besloot zijn laatste uitzending te presenteren op Radio 558.
Next André Brasseur – Speedy Nr. 1. De man blijft maar voorbij komen in onze discografie met een variatie aan prachtige nummers. André Brasseur bracht dit nummer, via platenmaatschappij RCA, in 1972 uit. Op Radio Mi Amigo was in 1974 op zondag tussen twaalf en half een in de middag "Het Toffe Tiental" te horen in de presentatie van Ad Petersen en hij gebruikte "Speedy Nr. 1" als tune. Het programma ging vooraf aan de wekelijkse "Joepie Top 50".
Next André Brasseur - Studio 17. In 1973 gebruikte Peter van Dam op Radio Atlantis het instrumentale "Studio 17" als tune voor een van zijn programma's. Er kan ook nog aan worden toegevoegd dat het nummer ook werd gebruikt op Radio Mi Amigo voor de productie van de spots voor de Free Radio Roadshow in de programma's van de VVVR in 1976.
Next André Brasseur - The Duck. Dit nummer werd door Rob Out op Veronica enige tijd werd gebruikt voor "Oud en Nieuw," een programma dat hij soms ook "Zondagmiddag Speciaal" noemde.
Next André Brasseur - The Kid (Palette). Dit instrumentale nummer werd allereerst door Lex Harding op Radio Veronica gebruikt. Ook Crispian St. John (Jay Jackson) maakte er gebruik van op de internationale service van RNI. In de jaren zestig werd het tevens gebruikt door Christopher Clark op Radio 390. Op Radio Mi Amigo werd in 1976 een spot gedraaid voor The Free Radio Road Show. In die promospot werd eerst gebruik gemaakt van "The Saint" van The Shake Spears en daarna van "The Kid" van André Brasseur. Let wel: er bestaat een single van André Brasseur met daarop "Holiday" / "The Kid". De tune van Lex Harding e.a. is – op dat singletje in ieder geval – het nummer "Holiday" en niet "The Kid". Het gaat hier waarschijnlijk om een verkeerd geplakt etiket. Ad Bouman schijnt in zijn Avond van het Sentiment ooit ook wel iets van deze strekking te hebben opgemerkt. Het nummer werd in de jaren tachtig ook nog gebruikt op Radio Caroline voor een commercial van Seagull Sales ten bate van de video "Radio Caroline - A Day In The Life Of." Hier kan nog aan worden toegevoegd dat het nummer ook werd gebruikt als tune voor het programma "Zondagmiddagmatinee" op Radio Caroline in de periode 1979/1980. Verder werd dit nummer ook op Radio 355 gebruikt voor promotie-jingles voor programmamakers met als voorbeeld: "Hellooooo this is Tony Windsor introducing yet another star disc-jockey on the new finer music broadcast station 355," waarna de betreffende deejay zijn naam noemde en zijn programmatijden. Gelijksoortige naamjingles maakte Tony Windsor op hetzelfde nummer ook voor een aantal deejays op Radio 227.
Next André Brasseur - The More I See You. In februari 1974 werd er een ruim 8 minuten durend item uitgezonden via de internationale service van Radio Atlantis waarbij Steve England en zijn collega's niet alleen the Marine Offence Act op de hak namen, maar ook pretendeerden het Amerikaanse station WMOA uitzendend vanaf de Noordzee te zijn. Hiervoor werden drie nummers gebruikt, te weten André Brasseur met "The More I See You," Lloyd Charmers met "Bang Bang Lulu" en Gary Glitter met "I Love You Love Me Love."
Next André Brasseur – Wild Race. Het betreft hier de b-kant van het nummer "Pow-Pow", dat in 1968 op het Palette-label werd uitgebracht. In 1986 werd het nummer door Max de Graaf gebruikt als filler wanneer hij telkens tien platen in een overzicht van de Radio Monique Top 50 oplas. De Graaf's eigen naam is Max Vrielink. Voor de Monique-periode was hij actief bij Radio Atlantis Amsterdam en Focus 103. Na de Monique-tijd gebruikte hij zijn eigen naam toen hij presenteerde bij Radio 10 en later bij Radio 192.
Next André Gagnon – Wow. Van veel instrumentaaltjes, gebruikt als filler, is het vaak een kwestie van directe herkenning, maar af en toe sluipt er eentje tussendoor in de categorie van "nooit van gehoord." Dat is het geval bij het nummer "Wow" afkomstig van de elpee Neiges, die in 1975 uitkwam en liefst 24 weken in de Amerikaanse elpee-top-10 doorbracht met als resultaat verkoopcijfers boven de 700.000 exemplaren. André Gagnon was een Canadese componist, dirigent, arrangeur en acteur. In 1936 werd hij geboren als 19de kind in het gezin en in 2000 kwam hij te overlijden. Vermeldenswaard is ook dat hij op zijn zesde al begon te componeren. Het was Michelle die het nummer "Wow" gebruikte als filler in het programma "Ook Goeiemorgen" op Radio Mi Amigo.
Next Andre Golbert And His Golden Violins - The Clown On The Eifel Tower. Andre Golbert was een Frans orkestleider die verschillende LP's met zijn strijkorkest heeft opgenomen. Waarschijnlijk was een van deze LP's ook aan boord van de MEBO II gekomen want op het nummer "The Clown On The Eifel Tower" werd een prachtige spot ingesproken inzake niet drinken als je achter het stuur moet.
Next André Kostelanetz And His Orchestra - Ship Of Fools. De in 1901 in St. Petersburg in Rusland geboren Kostelanetz vluchtte in de jaren twintig van de vorige eeuw met zijn familie naar Amerika. Daar kwam hij in de jaren dertig in aanraking met het vrij nieuwe medium radio en presenteerde hij een eigen programma bij CBS Radio. Daarna startte hij zijn eigen orkest en nam diverse elpees op en verkocht meer dan vijftig miljoen exemplaren. Hij was geliefd vanwege zijn easy-listening-muziek. Zijn laatste concert hield hij op Oudejaarsavond 1979 om nog geen twee weken dagen later te overlijden. Het prachtige "Ship Of Fools" is afkomstig van een elpee vol filmmuziek, die de geschiedenis is ingegaan als Shadow of Your Smile." Het nummer "Ship Of Fools" werd gebruikt in de documentaire 1,111 Days at Sea over Radio Hauraki en wel in dat deel, waarin kapitein Loyd Griffith verhaalt over de barre winter van 1968 waarin het zendschip van Hauraki op het strand liep.
Next André Lutereau - Piano Zinc. Een swingend muziekje in de categorie Musette-muziek. Het werd in 1972 uitgebracht op een verzamel-elpee met als titel Patchwork Orchestra. De elpee kwam waarschijnlijk direct in de studio's van Radio Noordzee terecht want het was Ferry Maat die in zijn programma "Hou Maat" "Piano Zinc" in 1972 als filler gebruikte. André werd in 1928 geboren als Bruno Ansermini (1928-2004) in Frankrijk. Hij was componist, arrangeur en orkestleider.
Next André Van Duin - En Op En Neer. Deel van een anti-reclamespot op een van Van Duin's eerste elpees, dat werd gebruikt door Steve England in 1973: "And so, what do you think about Radio Caroline? En op en neer en op en neer en op en neer."
Next André Van Den Heuvel En Leen Jongewaard - Op Een Mooie Pinksterdag. Zie: Leen Jongewaard en André van den Heuvel.
Next Andrés Lewin-Richter - Study No. 1. Van de eerste track van het verzamelalbum Electronic Music (Turnabout ‎- TV34004S) uit 1966 kwam een elektronisch riedeltje, dat men bij Veronica gebruikte bij de jingle: "NIEUW."
Next André Moss - Ella. Zijn eerste succes had de uit Rotterdam afkomstige saxofonist André Moss met dit nummer in 1974. Een nummer gecomponeerd en geproduceerd door Jack de Nijs. Het werd onmiddellijk opgepikt door de programmamakers van Veronica en was als filler ondermeer te horen in het programma "Stan Haag Vandaag".
Next Andrew Lloyd Webber, Tim Rice and more - Overture Jesus Christ Superstar. Een kassucces op musicalgebied uit 1970 werd op RNI gebruikt voor de promotiespot voor het geheel uitzenden van de musical op het station: "Judge for yourself on this Christmasday." Een prachtige spot ingesproken door Paul May.
Next Andrew Oldham Orchestra - The land Of Promises. In het jaar 1965 maakte Alan Turner een drietal programma's gevuld met interviews, waarvoor hij naar het eiland Man ging om daar woonachtige belangrijke personen te bezoeken en te ondervragen. Als tune voor dit programma werd: "The Land Of Promises" gebruikt. Het is een instrumentale versie van de song die door Judy Garland in 1964 vocaal werd neergezet.
Next Andrew Oldham Orchestra - Theme For A Rolling Stone. In 1968 kwam de elpee Beggars Banquet van de Rolling Stones uit en deze elpee beleefde haar première op een avond op Radio Veronica via de 192 meter. De luisteraars werden die dag bij herhaling eraan herinnerd via een spotje ingesproken op de overbekende geforceerde wijze door Jan van Veen. Het nummer is afkomstig van een elpee vol instrumentale versies van composities van Mick Jagger en Keith Richard, terwijl "Theme For A Rolling Stone" door Oldham zelf werd gecomponeerd. In 1968 was er wekelijks een "Rolling Stones Show" te beluisteren op Radio Veronica. Presentator was Chiel Montagne en het ging er op maandagavond tussen zeven en kwart over zeven uit op de 192 meter en ook hier fungeerde het nummer als basis voor een jingle.
Next Andrew Oldham Orchestra And Choir - Right Of Way. Eén van de tunes die door Chris Denning werd gebruikt op Radio London en wel in die periode dat hij Tony Windsor verving in "Coffeebreak".
Next Andrew Sisters - Rum And Coca Cola. Dit nummer werd in 1974 op Radio Veronica gebruikt ter ondersteuning van de promotie van het dubbelalbum "Veronica, 40 Million Sellers," overigens naast "Fever" van Peggy Lee en "Memories Are Made Of These" van Dean Martin.
Next Andy Gibb - Shadow Dancing. Dit nummer van Andy Gibb werd door Kenny Page gebruikt als achtergrond voor een van zijn nummers over The Voice of Peace.
Next Andy Summers And Robert Fripp - Parade. Van de elpee Bewitched van dit duo, dat op Polydor in 1984 uitkwam, koos Andy Johnson voor de presentatie van "Caroline Top Tracks" in 1984 het nummer "Parade" als tune. Alleen de titel geeft de dekking al want de parade bestond wekelijks op de zondagmiddag voor enige tijd uit de opsomming van de 40 best verkochte platen op het Europese continent.
Next Andy Williams - Are You Lonesome Tonight. Op Radio 390 werd reclame gemaakt voor het vinden van een partner via de computer. Jawel, in 1966. Als achtergrond werd daarvoor heel toepasselijk dit nummer gebruikt.
Next Andy Williams - Can't Get Used To It. Dit nummer werd gebruikt voor de Radio Hauraki Music Policy Spot in 1966. Zie voor een overzicht van alle nummers uit deze lange spot: Frank Sinatra - "Strangers In The Night."
Next Andy Williams - May Each Day. Een verrassend mooi einde van een dagprogrammering van Radio 355 was de dagsluiting waarin alle presentatoren van dit easy-listening-station, onder leiding van Tony Windsor, de luisteraars een goede nacht wensten en het station voor de dag sloten met het prachtige "May Each Day."
Next Angel - Tower. Dit was het eerste nummer van de eerste kant van de eerste elpee van de groep Angel met de gelijknamige titel Angel. Het album verscheen eind 1975. Van dit lange nummer van net geen 7 minuten werd het "Laser-achtige" effect geknipt voor de "top of the hour" jingle op Radio Caroline in de jaren zeventig: "You, the music and Nick Richards."
Next Angelo Branduardi - Merry We Will Be. Zit je heerlijk te luisteren naar een programma van Stephen Bishop op Radio Caroline uit december 1979 en dan komt er plotseling een lange spot voorbij waarin wordt vermeld welke Caroline Road Shows de daarop volgende periode worden gehouden en op welke locaties. Daar zit zelfs een speciale roadshow bij voor mensen met een kater na de Kerstdagen. Bij de spot werd gebruik gemaakt van het nummer "Merry Will Be" in de uitvoering van Angelo Brandiuardi, een nummer dat in 1979 uitkwam.
Next Angelo Francesco Lavagnino - Arrivo a Bora Bora / Arrivo a Papeete. Later werd en bleef het "Asia Minor" van de groep Kokomo. Maar, in de periode van augustus 1961 tot en met oktober 1961 – in de eerste, toen nog wekelijkse uitzendingen van het programma "Joost Mag Het Weten" op Veronica – gebruikte Willem van Kooten een andere tune. Lange tijd werd veronderstelt dat het ging om een of een combinatie van deze twee tracks van de soundtrack van de Italiaanse film Odissea Nuda van Franco Rossi uit 1961, gecomponeerd door Angelo Francesco Lavagnino. Ook Van Kooten zelf noemde "Arrivo a Papeete." Maar, in feite ging het om "Crazy Kid" van Lemmy Mabaso. Zie ook: Lemmy Mabaso - "Crazy Kid"; en: Kokomo - "Asia Minor."
Next Angels - Thank You And Goodnight. Stacey Brewer maakte in de begindagen van Radio 270 getapte programma's en gebruikte daarbij als tune "Mr. Lucky" van het orkest van Henry Mancini. Uit een gevonden fragment blijkt dat hij destijds aan het einde van het programma zijn tune vooraf liet gaan door de tekst "Thank you and goodnight," die afkomstig was van ee song van de groep The Angels. Het betreffende nummer kwam in 1963 uit als b-kant van het meer bekende "My Boyfriend Is Back".
Next Animals - It's My Life. Op de avond van de lokale verkiezingen in Engeland in april 1967 verzorgden de deejays van Radio Caroline South, waaronder onder meer Steve Young, een programma. In dat programma was een spot te horen voor de "Fight For Free Radio," waarvoor dit nummer van de Animals werd gebruikt.
Next Anita Kerr Singers - A Merry Christmas To Everyone. Een kerstlied dat door Anita Kerr opnieuw werd gearrangeerd en met haar Singers op de plaat gezet. Een jingle op basis van deze uitvoering viel in 1973 te horen in het programma RNI Goes DX van AJ Beirens. Robin Banks deed het uitstekende productiewerk en maakte voor hetzelfde programma onder meer nog kerst-jingles in miniformaat op basis van Darlene Love's "White Christmas" en "Merry Christmas" van de Sinatra Family (zie aldaar).
Next Anita Kerr Singers - Christmas With The Anita Kerr Singers (DOT). Van deze elpee werden de nummers "The Bell That Couldn't Jingle" en "Have Yourself A Merry Little Christmas" gebruikt door Radio Veronica voor het produceren van Kerst-jingles.
Next Anita Kerr Singers - Medley Adeste Fidelis / Noël. Op 25 december 1972 presenteerde Alfred Lagarde op Radio Noordzee een programma met daarin "de 15 mooiste kerstplaten van de afgelopen jaren." Als tune voor het programma gebruikte hij het nummer "Winter Wonderland" van Herb Alpert and his Tijuana Brass. Voorafgaand aan de tune was er een mooi ingesproken jingle door Leo van der Goot om het programma aan te kondigen, waarvoor de Anita Kerr Singers werden ingezet.
Next Anita Kerr Quartet - Baby Elephant Walk. Dit nummer van het Anita Kerr Quartet werd in de sixties op Caroline gebruikt in een promo voor de Continental Hour. Een knip uit dit nummer valt daarnaast te horen op een rondloper van Radio Noordzee. Bij een van zijn vele bezoeken aan de Oude Hofstede in Naarden nam Hans Knot in de periode 1971/74 vele banden met jingles op. In 1972 betrof dat veel materiaal dat Peter Holland gebruikte, waaronder deze recent ontdekte knip.
Next Anneke Grönloh - Brandend Zand. Op Radio Monique was er een speciaal programma van de Nederlandse Vereniging van Amusementsmuziek. Eén keer per week was het te beluisteren waarbij de luisteraars gevraagd werd lid te worden onder het motto: "Redt het Nederlandstalige lied." Tal van artiesten presenteerden het programma. Met andere fragmenten van andere artiesten werd de spot ook ondersteund door een fragment van "Brandend Zand."
Next Antonio Carlos Jobim - God And The Devil In The Land Of The Sun. Thema uit een Portugeestalige film, opgenomen in Brazilië in 1964. Muziek is gecomponeerd door Sergió Ricardo. Jaren later, in 1972, nam Hans ten Hooge op RNI de versie van Antonio Carlos Jobim uit de platenkasten van de MEBO II om een prachtige spot met de volgende tekst in te spreken: "Everyday thousands of people live faster, reach more, forget their sorrow, are happier. If you want to be with this now people and feel what they feel, listen to the now generation in radio each night on Radio Northsea International and you will be one of them." Jammer genoeg is deze spot zelden gedraaid in de programma's van RNI.
Next Antonio Janigro - Kindersymphonie. De "Kindersymphonie" werd door Tineke gebruikt in het ochtendprogramma "Koffietijd" op Veronica.
Next Apartment One - Step Inside Open House. Een wel heel unieke tune die door velen nooit zal zijn gehoord. Het nummer werd op een bepaald moment door A.J. Beirens ingezet als tune in zijn programma NSGDX, dat stond voor Northsea Goes DX (RNI).
Next Apollo 100 - Air On A String. Peter Holland gebruikte dit nummer in zijn show op RNI.
Next Apollo 100 - Beethovens 9th (Music for Pleasure). Zowel AJ Beirens (RNI) als Bert Bennett (Atlantis en Caroline) gebruikten deze versie van Beethovens Negende. Ook Steve Barry gebruikte dit nummer als tune op RNI. Steve werkte overigens slechts enkele dagen aan boord van de MEBO II aangezien hij constant zeeziek was.
Next Apollo 100 - Besame Mucho / Apollo Goes West. De A-kant van deze single was ooit Alarm-schijf. De B-kant was de tune die Joost Verhoeven op het einde van zijn programma op Radio Caroline en later ook op Radio Noordzee gebruikte. Bobby Moore and his Orchestra met het nummer "Wooden Trumpets" werd door hem alleen aan het begin van zijn programma gebruikt. "Apollo Goes West" werd verder op RNI gebruikt door Don Allen om zijn "Country and Western Jamboree" te promoten.
Next Apollo 100 - Dance Macabre (Music for Pleasure). Nog een aangepaste klassieker, in dit geval gebruikt door Veronica in de Top Vijf van het programma Kolder op Zolder-show. Ook werd het in hetzelfde programma gebruikt voor een jingle voor de internationale Top Tien. Het nummer werd daarnaast ook nog eens door RNI als filler gebruikt in het programma "Doorsnee Noordzee."
Next Apollo 100 - Exercise In A Minor. Dit fraaie nummer, een compositie van Tom Parker, werd als opvuller gebruikt op RNI. Jan van der Meer gebruikte dit nummer op zijn beurt als eindtune bij een van zijn programma's op Radio Mi Amigo in 1976.
Next Apollo 100 - Hoch Auf Den Gelben Wagen. Een nummer afkomstig van Apollo 100 dat waarschijnlijk voor de Duitse markt werd uitgebracht en wel in het jaar 1974. Het is een compositie van het duo Höhne en Baumbach. Haike Debois had enige tijd het vroege ochtendprogramma op Radio Mi Amigo in 1974 en nadat ze tegen de klok van zeven uur afscheid had genomen, werd "Hoch auf den gelben Wagen" gestart als filler op weg naar het hele uur.
Next Apollo 100 - Joy (Music for Pleasure). "Joy" werd, evenals Beethovens Negende in de uitvoering van dezelfde groep, gebruikt door Bert Bennett. Ook A.J. Beirens, de man van het programma "RNI goes DX," gebruikte dit nummer voor een jingle die hij, zoals gewoonlijk, zelf insprak.
Next Apollo 100 - Melody On My Mind. Een prachtig nummer dat ook wel "Tidal Wave" wordt genoemd. Het staat op het album Reach for the Sky dat in 1973 werd opgenomen door een aantal studiomuzikanten onder leiding van Tom Parker. In januari 1974 werd "Melody On My Mind" door Robin Banks op RNI gebruikt als filler naar het nieuws toe.
Next Appollo 100 - Mendelssohns 4th. Na bewerking van deze klassieker door Tom Parker werd het door Apollo 100 uitgevoerd en vervolgens onder meer op Radio Veronica gebruikt als eindtune van de "Lex Harding Show" in 1972, die tijdens zijn vakantie werden gepresenteerd door Will Luikinga. In hetzelfde jaar gebruikte ook Chiel Montagne het als eindtune in zijn middagprogramma op Radio Veronica.
Next Apollo 100 - Nut Rocker. Niet de versie van B. Bumble and the Stingers, maar die van Apollo 100 werd op Radio Atlantis gebruikt voor de Car Sticker Aktie.
Next Apollo 100 - Reach For The Sky. Dit nummer fungeerde in diverse programma's van RNI als filler.
Next Apollo 100 - Tamara. Eigenlijk één van de minst bekende nummers van Tom Parker en zijn Apollo 100. Werd op Radio Noordzee gebruikt als rondloper bij de Nederlandse service in 1971 en 1972. Is te vinden op een verzamel-elpee getiteld TROS-TV-Tunes, zoals uitgebracht in 1973.
Next Apollo 100 - William Tell. Dit nummer werd gebruikt voor een promo op Radio Atlantis.
Next Aquila - Aquila Suite, First Movement Flight Of The Golden Bird. In de programmering van Radio Veronica, in de beginjaren zeventig, bracht Lex Harding een item genaamd "Drie in Eén" in. Een aantal jingles werd er gemaakt met gebruik van de Aquila Suite. Het is een heel kort fragment dat op 50 seconden in "The Flight Of The Golden Bird" te horen is.
Next Archies - Jingle Jangle. In 1968 formeerden Ellie Greenwich, Ron Dante en Jeff Barry de bubblegum formatie de Archies. Hun nummer "Jingle Jangle" van het gelijknamige album uit 1970, leverde de melodielijn voor vele Mi Amigo jingles.
Next Archivo Sonoros De Televisión - Música Alegre. Circense. Tradicional. Afkomstig van één van de vele geluidseffecten LP's van Sonoros kwam bovenstaand nummer. Het gaat om Volume 12 Efectos Sonoros Variados. Het was Mark Stuart op RNI die het nummer gebruikte als een filler op RNI in 1971.
Next Argent - Hold Your Head Up. Al vrij snel nadat dit nummer in het jaar 1972 was uitgebracht, werd het ingezet voor een jingle waarin de luisteraars van RNI werden opgeroepen te luisteren naar het programma van Mark Slade.
Next Arif Mardin - Glass Onion. Arif Mardin was een Amerikaanse muziekproducent van Turkse afkomst. Hij emigreerde in 1958 naar de Verenigde Staten waar hij een carrière begon in de muziekindustrie, nadat de musici Dizzy Gillespie en Quincy Jones hem hadden aangeraden met muziek te gaan werken. Het door hem gecomponeerde en uitgevoerde nummer "Glass Onion" werd op Caroline in 1970, vanaf de MEBO II, gebruikt voor ondersteuning van de "Caroline Listeners Service Announcement" en wel tijdens de verkiezingscampagne op het station.
Next Armada Orchestra - Do Me Right. Dit nummer werd in 1974 als tune gebruikt op Radio Mi Amigo. Een jaar later werd overigens het nummer "Please Love Me" van Vip Connection voor dit doel gebruikt. Nog een jaar later was dat "Villa Rides" van het Dream Express Orchestra.
Next Arne Domnérus Orchestra - Good Night. Arne Domnérus was een Zweedse Jazz alt-saxofonist en clarinetist, die tussen 1956 en 1959 met zijn orkest functioneerde als de Zweedse Radio Big Band. In die periode nam hij met zijn orkest ook het nummer "Goodnight" op dat door Radio Syd werd gebruikt als dagelijkse closedown-tune.
Next Arnold - (How Much Is That) Doggie In The Window. In zijn tune op Radio Caroline en Radio London mixte Tony Blackburn het geluid op van een blaffende hond als het geblaf van zijn hond "Arnold". De virtuele hond was later ook zelf op de plaat te horen met zijn eigen uitvoering van de bekende hit van Patti Paige "(How Much Is That) Doggie In The Window". Het nummer verscheen in 1975 op de elpee Pops for Tiny Tots (Contour 2870 438). Arnold werd daarbij geïntroduceerd door Blackburn en "begeleid" door Wally Whyton – zie ook: Jack Dorsey Big Band - "Ringo's Dog"; en: Johnny Dankworth - "Beafeaters".
Next Ars Nova - Zarathustra. Jawel: "Also sprach ..." Ook wel bekend als "opus 30" van Richard Strauss uit 1896. Deze hybride popversie werd door de New Yorkse groep Ars Nova op hun eerste titelloze album uit 1968 gezet. Het nummer werd gebruikt voor de langzame versie van de Veronica jingle "Herinnert U zich deze nog ..." Dezelfde compositie werd overigens ook in andere uitvoeringen voor jingles gebruikt – zie: Deodato; Les Reed Orchestra.
Next Art Blakey And The Jazz Messengers - Moanin'. Deze jazz-compositie van Bobby Timmons, waar Jon Hendricks later een tekst bij schreef, werd in de jaren vijftig onder meer bekend in de uitvoering van hard-bop-drummer Art Blakey en zijn band. Blakey's versie staat op de gelijknamige elpee die in 1958 uitkwam en werd beloond met een Grammy Award. Op Caroline South hanteerde Gary Kemp dit nummer, dat door Blakey in de jaren vijftig werd geschreven, als openingstune. In de montage viel overigens eerste de kreet "Let's go" te horen, ontleend aan de gelijknamige song. In de zeezenderliteratuur heerst over dat laatste nummer enige verwarring. Zo wordt soms verwezen naar "Let's Go" van Ray Charles, soms ook naar de uitvoering van The Routers. Naast de uitvoering door Blakey is er ook een versie van Henri Mancini uit 1960, die Jan van Veen gebruikte op Veronica voor de jingle: "Veronica, Veronica, hier uw eigen Veronica." Het nummer werd verder door Keith Skues in 1965 gebruikt voor het maken van de jingle: "Listening to the sounds of raving '65, 13 hours a day, 7 days a week on Radio Caroline."
Next Art Blakey And The Jazz Messengers - Backstage Sally. Op de intro van dit nummer werd de "What do you get when you join the Caroline Club ... promo" ingesproken, die in 1965 op Radio Caroline South was te beluisteren.
Next Arthur Fiedler And The Boston Pops - Eleanor Rigby. Van dit geweldig orkest is er ook een LP uitgebracht met bewerkingen van successen van The Beatles. Het nummer "Eleanor Rigby" begint met een zeer dramatische intro die niet als de Beatles' compositie is te herkennen, maar het werd ingezet tijdens het laatste uur van Radio Hauraki in mei 1970 toen een documentaire 1111 Days at Sea werd uitgezonden. Het is één van de instrumentale nummers die in de documentaire worden gebruikt en start op 56 seconden in het programma: "The Radio Hauraki Story starts in early 1966."
Next Arthur Fiedler And The Boston Pops - Yellow Submarine. Naast het gebruik van "Eleanor Rigby" van dit orkest werd van dit orkest onder leiding van Arthur Fiedler ook het nummer "Yellow Submarine" gebruikt als dragend, ondermeer op het moment dat David Gapes werd geïnterviewd in het laatste uur van Radio Hauraki.
Next Arthur Fiedler And The Boston Pops - The Walzing Cat. De luisteraars van het programma werden door de presentator aangesproken als: "Draaikolkers." Ik heb het dan over Suhandi, presentator van het programma "De Draaikolk" in de beginjaren van Radio Veronica. Als openingstune gebruikte hij daarvoor het nummer "The Walzing Cat."
Next Arthur Greenslade – Watermelon Man. Van deze Herbie Hancock-compositie doen vele uitvoeringen de ronde. Hij nam het zelf in 1962 op via het Blue Note-label en zijn allereerst elpee Tackin' Off. De uitvoering van Arthur Greenslade kwam in maart 1966 uit op het Columbia-label. Greenslade was een Britse dirigent en arrangeur en verantwoordelijk voor veel televisie- en filmmuziek. Zijn uitvoering van "Watermelon Man" werd in 1966 op Radio 270 ingezet ten bate van een promospot om bedrijven en middenstanders op te roepen te adverteren op het station.
Next Ashford And Simpson - Solid As A Rock. Een Amerikaans duo. Ze waren producers van andere artiesten, componisten van vele hits en zelf nam het tweetal ook de nodige platen op. Ze begonnen bij Tamla Motown en kwamen via Capitol Records bij Warner Bros terecht. Valerie Simpson en Nickolas Ashford waren trouwens ook echtgenoten tot 2011 toen Nickolas kwam te overlijden. Op Radio Monique hadden ze met "Solid As A Rock" de eerste satellietschijf uit de "geschiedenis" van het station en er werd aan boord van de Ross Revenge ook nog eens een jingle met dit nummer geproduceerd – dat overigens niet tot de betere hoogstandjes kan worden gerekend.
Next Assembled Multitude - Medley From Superstar. Dit ensemble bestond uit voornamelijk studiomuzikanten die door producer Tom Sellers waren uitgezocht om een instrumentale LP te maken, die werd opgenomen in de Sigma studio in Philadelphia. Hij wist de baas van Atlantic Records te overtuigen de LP uit te brengen. De medley van Superstar werd in 1971 door Steve Merikke gebruikt als filler op RNI.
Next Assembled Multitude - Overture From "Tommy" (Atlantic). Een populair nummer onder de RNI-deejays. Mark Wesley gebruikte het in 1970 als tune op RNI. Stevie Merike hanteerde het in 1971 voor een lange promo voor RNI met de tekst: "We don't sell Radio Northsea International, for it's not for sale. Stay around with the sound of today." In februari 1972 gebruikte Merike het nummer nogmaals voor een fraaie RNI-promo. Op de tweede kerstdag van 1971 en de eerste kerstdag van 1972 was hetzelfde nummer op elk heel uur te horen in een jingle voor de Top 100 op RNI's Nederlandstalige service. Op die zelfde service werd het nummer verder ook nog gebruikt door Ferry Maat voor zijn "Gouwe Ouwe" programma. Op Radio Veronica gebruikte Leo de Later deze versie van het bekende Who-nummer in 1974 toen hij als nieuwslezer enkele uren diende te vullen omdat de benodigde programma-tapes niet aan boord waren. Hier kan nog aan worden toegevoegd, dat Dave Rodgers het nummer in zijn avondprogramma op RNI in 1971 gebruikte voor de items: "Tooth Brushing Time" en "Bed Time Drink." En ook dat Mark Stuart het in de zomer van 1971 gebruikte voor de promotie van het RNI Souvenir Book. Tevens durfde hij het aan in die periode dit nummer in te zetten als eindtune van zijn programma.
Next Assembled Multitude – Twenty-Four Hours From Tulsa. Deze instrumentale versie van "Twenty-Four Hours From Tulsa" werd door Ferry Maat gebruikt als eindtune van een aflevering van "Hou Maat met Ferry Maat" in 1972 op Radio Noordzee. Het nummer werd in 1963 geschreven door Burt Bacharach en Hal David en werd vocaal een hit in de uitvoeringen van Gene Pitney en Dusty Springfield.
Next Astrid Nijgh - Ik Doe Wat Ik Doe (Negram). Van Astrid Nijgh's hit werd een speciale jingle-versie opgenomen: "Veronica weg maar ze komt weer terug."
Next Astrud Gilberto - Beginnings. Het blijkt dat deze versie van het Chicago-nummer het eerst werd gebruikt als tune in de Rob Out show op Veronica. Het blijkt ook dat deze versie in Europa al eerder bekend was dan die van Chicago.
Next Astrud Gilberto - Let's Have The Morning After Instead Of The Night Before. Een prachtige song van de ondergewaardeerde elpee September 17, 1969. Hans ten Hooge gebruikte dit nummer voor een prachtige productie. Het was een spot die gedraaid werd aan het begin van de zondagse programmering op RNI, waarin hij niet alleen de frequenties noemde maar ook de programmamakers die destijds van zes in de ochtend tot drie uur in de nacht waren te beluisteren.
Next Astrud Gilberto, Toots Thielemans En Stanley Turrentine - Ponteio. In 1973 nam Hans ten Hooge op RNI een paar keer het programma "Herrie met Ferry" over, waarbij dit nummer als prachtige eindtune werd gebruikt.
Next Atlantics - Bombora. In het documentaire-achtige openingsprogramma van Radio Hauraki werd dit nummer in december 1966 gebruikt ter ondersteuning. Bombora is een term die de Aboriginals gebruiken als ze het over hele hoge surfgolven hebben. De plaat werd in 1963 op het CBS label uitgebracht en werd nummer 1 in Australië. De groep vierde in 2013 haar 50-jarige bestaan. Ik denk dat ze hebben gekeken naar het jaar dat het eerste platencontract werd getekend.
Next Atlantis - Suspicion. Andermaal is een zoektocht voltooid naar een instrumentaal nummer dat al tijden werd gezocht. Het is de uitvoering van de Belgische formatie Atlantis. Een gelegenheidsformatie waarvoor de 17-jarige Djoan in 1975 het nummer "Suspicion," ooit door Mort Shuman geschreven, voor zijn rekening nam. Op de achterkant van de single, die werd uitgegeven op het "Best Seller"-label maar die geen hit werd, stond de, met in overvloed aan violen uitgevoerde, instrumentale versie. En die werd dan weer gebruikt op Radio Caroline als filler in het Franstalige programma van Dominique Vautrain in 1980.
Next Attack - Any More Than I Do (Decca). Dit nummer stond op de achterkant van de hit-single "Hi Ho Silver Lining" en werd door John Peel gebruikt op Radio London.
Next Average White Band - Pick Up The Pieces. Dit nummer is afkomstig van de in Londen geformeerde band waarvan de leden in eerste instantie allemaal afkomstig waren uit Schotland en bij elkaar kwamen na een concert van de formatie Traffic. In 1974 kwam het funky instrumentale nummer "Pick Up The Pieces" uit en dat werd een nummer-een in Amerika met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. "Pick Up The Pieces" werd in de maand augustus van 1978 ingezet voor een promospot op Radio Caroline: "Wherever you're going this Bank Holiday Weekend, be sure to take Caroline with you ..." waarna een programma-overzicht volgde.
Next Azul Negro - Vuelva Usted Mañana. Een instrumentaal nummer van de Spaanse formatie Azul Negro uit 1986 werd gebruikt als tune door een deel van het Monique-team dat vanuit Playa de Aro een aantal speciale programma's maakte, gesponsord door Magic Parks. Onder meer waren Mark Stam en Ad Roberts in Spanje en werd het opgenomen programma niet alleen in Spanje uitgezonden maar ook op Radio Monique, ingelast tussen twintig minuten na twee uur en twintig minuten na drie uur in de middag.
   
Previous
  1998-2023 © Soundscapes