Logo
     
volume 1
november 1998

Soundscapes Zeezender Discografie 5E

 





  Songs die werden gebruikt als deejay- en programma-tune of -jingle:
Eagles - Eyes
  door Hans Knot
Previous
  Bijna alle deejays op de zeezenders gebruikten tunes om zichzelf of hun radioprogramma's kenbaar te maken. Vaak werden die ontleend aan min of meer bekende songs. Dat geldt ook voor veel jingles. Deze songs zijn hier samengenomen in een vijfde categorie. Deze verzameling bestrijkt het grootste deel van onze discografie en is daarom – op alfabet en naar artiest – verdeeld over verschillende pagina's. Hier: van de Eagles tot en met de Eyes.

Next Eagles - I Wish You Peace (Assylum). Werd gebruikt op de Voice of Peace als vaste afsluiter bij de ene minuut stilte die dagelijks werd gehouden bij "Sunset" na de toespraak van Abe Nathan. In de tweede helft van de jaren zeventig van de vorige eeuw werd "I Wish You Peace" ook gebruikt voor het maken van een LA-jingle op Radio Caroline. "Loving Awareness is not just a concept. It can help you in everyday life ..."
Next Eagles- Peacefull Easy Feeling. Dit nummer werd in 1988 door de Voice of Peace gebruikt voor een jingle.
Next Earl Bostic - Flamingo (KING/Parlophone). Werd in 1973 zowel door Will Luikinga (Veronica) als Andy Archer (Caroline) als tune gebruikt.
Next Earl Palmer - Honky Tonk. Chuck Blair gebruikte dit nummer als tune op Radio London.
Next Earl Palmer And King Curtis - One Mint Julep. Een jazz-klassieker die in vele versies destijds aan het vinyl is toevertrouwd. Hier gaat het om de uitvoering van Earl Palmer en King Curtis uit 1961 van de elpee Drumsville, uitgebracht door Liberty Records. Op Radio London gebruikte Chuck Blair het nummer als achtergrond ter promotie van "The Big L Bingo Bonanza Night" in the Pleasurerama in Ramsgate.
Next Earl Scruggs - Nashville Skyline Rag. De "Nashville Skyline Rag" is een bekende compositie van Bob Dylan. Hier gaat het om de uitvoering van Earl Scruggs, de man die de banjo zijn plaats gaf in de voorste linies van de blue-grass-muziek. Zijn uitvoering, uitgebracht op de elpee Nashville's Rock uit 1970, werd door Don Allen op RNI ingepast in zijn country-programma als filler. Allen heeft het stuk daarbij behoorlijk verlengd.
Next Earl Van Dyke - All For You (Tamla Motown). Gebruikt door Rick Dane op Caroline North and South.
Next Earl Van Dyke And The Motown Brass - 6 By 6. Een van de meer zeldzame Motown-singles, die in augustus 1966 werd opgenomen met op de achterkant "No Greater Love". Officieel was de titel "Six Plus Six", maar toen het werd uitgebracht op 21 december 1966 had het opeens als titel "6 By 6". In ieder geval werd het op Radio Atlantis in 1974 door Johnny Dwyer gebruikt als eindtune voor zijn programma.
Next Earl Van Dyke And The Soul Brothers - I Can't Help My Self. Dit nummer werd veelvuldig gebruikt als rondloper op Caroline North.
Next Earl Van Dyke And The Soul Brothers - Soul Stomp. Dit nummer werd door Rick Dane gebruikt op Caroline North.
Next Earls - Remember Then. Voor de bekende Veronica-jingle "Remember" komt de knip uit het nummer "Remember Then" van The Earls. Het nummer werd in november 1962 in de U.S.A. uitgebracht op 45-rpm-single op het label "Old Town," met als nummer 1130.
Next Earth And Fire - Atlantis. Dit was Jan Van Der Meer's tune bij Radio Mi Amigo; het was althans te horen bij het begin van zijn laatste programma.
Next Earth And Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight. In een Duitstalige promo voor het onderdeel "RNI Goes DX" van Peter en Werner Hartwig kwam de gitaarroffel uit dit nummer voorbij. In het voorjaar van 1978 verscheen er op Radio Mi Amigo een jingle waarin de namen van alle programmamakers werden genoemd gevolgd door "Zij staan garant voor 13,5 uur muziekplezier per dag. Dit is Radio Mi Amigo International," waarbij het intro van "Maybe Tomorrow, Maybe Tonight" werd gebruikt.
Next Earth and Fire - Ruby Is The One. Dit nummer werd gebruikt voor een jingle van Robb Eden op RNI. Ook werd het gebruikt voor een aktiespot voor Zwembad Eemeroord op Veronica. Op Radio Noordzee werd het nog twee keer gebruikt voor jingles de ochtendshows van respectievelijk Peter Holland en Marc van Amstel.
Next Earth And Fire - The Joyous Untruth. Deze track van het album Gate to Infinity uit 1977 werd in 1978 gebruikt om de Radio Caroline Road Shows te promoten.
Next Earth And Fire - Theme Of The Marching Children. Wie anders dan Robb Eden gebruikte de muziek voor een mooie promo-jingle ten bate van Robin Banks – "He's never been so strong but he's now on RNI." Het openingsnummer van de cyclus "Song Of The Marching Children" werd ook gebruikt voor een Terry-Davis-jingle op RNI. Op Radio Veronica werd verder een veilig-verkeer-spot ingesproken door Tom Collins: "Kind op de weg, maar geen kind van de rekening worden." Ook ter ondersteuning van die tekst werd heel toepasselijk de "Song Of The Marching Children" gebruikt.
Next Earth And Fire - What A Difference Does It Make. De B-kant van deze single is de instrumentale versie van "What A Difference Does It Make." Het werd in 1976 uitgebracht en is weer eens een uitstekende productie van Jaap Eggermont. Het werd door Rob Hudson (Ruud Hendriks) gebruikt voor het inspreken van een commercial voor het Freewave Magazine en door Stuart Russell op Radio Caroline als eindtune van zijn nachtelijk programma op Radio Caroline in 1977. Russell sloot dat om vijf uur af met "What A Difference Does It Make." Maar de instrumentale versie werd nog vaker gebruikt. Ferry Eden schreef ons: "Ik stuur je mijn remix-promo Nederlandse Invalide Sportfonds plus "What Difference Does It Make." De NIS-promo paste in de goede doelen-actie waarmee Sylvain Tack poogde Mi Amigo in een beter daglicht te plaatsen. Het origineel werd eind 1976, begin 1977 (op het Earth & Fire-deel) ingesproken door Bart van Leeuwen. Ik luisterde toen op mijn toenmalige tijdelijke werk vaak naar Mi Amigo en mijn plan ontstond daar om in Spanje te gaan solliciteren. Ik vond de NIS-spot met Bart mooi, maar vond deze tot nu toe nooit." En verder maakte Louis Stuster in 1977 een promotiespot met dit nummer voor het tweewekelijkse tijdschrift Freeway gericht op zeezenders en landpiraten, dat door Ton Plekkenpol werd uitgegeven en waar Ton van Draanen en Hans Knot waren ingestapt. In juli 1978 werd de naam veranderd in het Freewave Media Magazine en de verschijningstermijn veranderd in driewekelijks. In 1979 werd het nummer nog een keer ingezet en wel voor een reclame op Mi Amigo 272 en het bedrijf van Frans Vlaeminck in Oostrozebeke, een adverteerder die jaren aanwezig was in de programma's van het station.
Next Earth And Fire - Wild And Exciting. In 1973 viel er tijdens de Brian McKenzie Show op RNI een promo te horen voor de Graham Gill Show op Zondag. Gill zou daar tot diep in de nacht hedendaagse muziek laten horen. De betreffende promo was het werk van Robb Eden, die daarvoor de muziek gebruikte van dit nummer van Earth And Fire. Eden stak voor het station nog een andere jingle in elkaar met hetzelfde nummer voor het programma "Contemporary Music on Sundays".
Next Earth, Wind And Fire - In The Stone. Dit nummer is afkomstig van de elpee I Am die in 1979 uitkwam. In hetzelfde jaar werd het nummer voor het eerst in september gebruikt ter ondersteuning van de promotiespots voor het Caroline Fanbal in België. Het werd ook het thema uit de film Drumline.
Next Earth, Wind And Fire - Rock That. In 1979 werd de elpee I Am van Earth Wind and Fire uitgebracht en in hetzelfde jaar werd van deze elpee het nummer "Rock That" door Ad Roberts op Radio Caroline als filler gebruikt in zijn programma "Gangboord."
Next Earth, Wind And Fire - Sing A Song. "Sing A Song" is een track van de elpee Gratitude, die in 1975 voor het eerst werd uitgebracht. In november van dat jaar kwam het ook als single uit op het Colombia-label en bereikte het de vijfde plaats in de Billboard Hot 100. Het is heerlijk soulnummer, en dat vonden ze bij Mi Amigo ook want het werd als filler gebruikt bij het programma "Jukebox" van Stan Haag. We nemen aan dat het programma tekort was en de technicus aan boord het nummer startte op weg naar het nieuws. En, in mei 1976 gebruikte Bart van Leeuwen het nummer als eindtune van het programma "Ook Goeiemorgen" op Radio Mi Amigo.
Next Earth, Wind And Fire - Zanzibar. Het uit 1973 stammende nummer "Zanzibar" komt van de LP High to the Sky en is zeer zeker experimenteel funky te noemen. Het werd door Mike Hagler in 1979 ingezet voor een promotiespot voor het programma "Space Play" from the "New Energy World." Een programma dat hij in Californië opnam en op Radio Caroline werd uitgezonden. Dit nummer combineerde hij in de spot met "Keep your head" van Kirk Franklin
Next Eastman - Rochester Symphony Orchestra - Adagio For Strings. Een tragisch klassieke opname uit 1957 die door Leo de Later op Veronica in 1974 werd ingezet voor een Veronica newsflash, waarin hij meedeelde dat de Adje Bouman Top Tien werd vervangen door de "Alternatieve Boord Top Tien". Vervolgens gaf hij uitleg hoe die top-10 was samengesteld, waarbij hij delen van het "Concert voor Bangladesh" met George Harrison gebruikte en wel een deel van "Introduction" als ook een deel van het nummer "Bangla Dhun."
Next Eastman-Rochester Pops Orchestra – The Typewriter. Dit orkest, onder leiding van dirigent Frederick Fennell, was verbonden aan de Universiteit van Rochester in de VS en nam tal van elpees op, waaronder Music from Leroy Anderson in 1958 op het Mercury-label. Het was A.J. Beirens die het nummer gebruikte voor de spot "PO Box 113 is calling D," waarna hij de rest van het nummer gebruikte als intro voor het onderwerp over "DX nieuwtjes" in zijn programma NSGDX op RNI.
Next Ed McCurdy - Billy Boy. Een lied uit 1958 dat zowel in de categorie "Amerikaanse Folksong" als "Children Song" kan worden geplaatst. In ieder geval gebruikte Henry Fox dit nummer voor bewerking tot een jingle voor Radio Nord.
Next Eddie And The De-Havelons - Baby Dumplins. Werd in 1964 door Harry Knipschild gebruikt als tune van het Veronica-programma "Rhythm and Blues Hop".
Next Eddie Calvert With Norrie Paramor And His Orchestra - Volare. Eddie Calvert, de man met de gouden trompet, nam dit nummer, dat officieel "Nel blù dipinto di blù" heet en in de vocale versie van Domenico Modugno wereldberoemd is, in 1958 op met het orkest onder begeleiding van Norrie Paramor. Jaren later, in de zomer van 1971, pikte Wim Jaap van der Laan op Radio Noordzee het nummer op om te gebruiken als filler.
Next Eddie Drennon - Let's Do The Latin Hustle. "Keukenpret" was een programma dat in de nadagen van Radio Mi Amigo vanaf het gelijknamige zendschip werd uitgezonden. Het werd gepresenteerd door Ton Schipper en zijn één na laatste show in oktober 1978, voordat hij in militaire dienst ging, sloot hij af met – zoals gebruikelijk – een instrumentaaltje waarvoor hij "Let's Do The Latin Hustle" gebruikte. Edward Allen Drennen, zoals zijn echte naam was, nam een tweetal elpees op via het Casablanca-label en het gebruikte instrumentale nummer stamt uit 1975. Tony Allen, zoals vaak de reddende engel als er weer een tekort aan personeel was of als er iemand wegens ziekte uitviel, gebruikte dit zelfde nummer als eindtune op Radio Mi Amigo in 1976 voor in het programma "Ook Goeiemorgen."
Next Eddie Layton – Hawaiian Wedding Song And More. In Europa is de naam van Eddie Layton nauwelijks bekend, maar des te meer in Amerika. De in Philadelphia geboren Edward M. Layton schreef veel muziek voor CBS-programma's, was meer dan veertig jaar organist in het "Old Yankee Stadium" in New York en nam 27 elpees op met orgelmuziek. In 2004 kwam hij op 79-jarige leeftijd te overlijden. Van de elpee Organ Sounds and Percussion werden drie nummers gebruikt voor een persiflage op "Het Spel Kaarten" van Gerard de Vries. Het werd door Chiel Montagne ingesproken en richtte zich op het spel kaarten genaamd "Veronica". Voor het "lied" werden drie nummers van Layton gebruikt: "March Of The Siamese Children", "Hawaiian Wedding Song" en "Sabre Dance".
Next Eddie Uit Kluisbergen - Dans Nog Eenmaal Met Mij Oh Mi Amigo. Behoort tot de slechtste opgenomen platen ooit in de Vlaamse muziekgeschiedenis en werd desondanks gebruikt voor promotie van Radio Mi Amigo.
Next Eddy Cochran - C'mon Everybody. In mei 1973 maakte Mike Ross een fraaie promo voor de Rock'n'Roll Show van Brian McKenzie op RNI. Hij gebruikte daarvoor drie klassiekers: "C'mon Everybody" van Eddy Cochran, "Honey Don't" van Carl Perkins en "Be Bop A Lula" van Gene Vincent.
Next Edgar Allan Poe - I'll Be Back. Het was in de allerlaatste "Kolder op Zoldershow" op Radio Veronica, die in de nacht van 31 augustus 1974 werd uitgezonden, dat de makers via een lange productiespot nog eens een overzicht – via jingles – van het Veronica presentatieteam gaven. Daarbij werd deze uitvoering van "I'll Be Back Again" gebruikt, in combinatie met "I'll Be Back" van de Beatles en het nummer "I'll Be Back Again" van de Viscounts.
Next Edgar Winter Group - Frankenstein (Epic). De uit Beaumont afkomstige Edgar Holland Winter besloot in 1972 Dan Hartman, Chuck Ruff en Ronnie Montrose te benaderen om gezamenlijk muziek te gaan maken. In 1973 hadden ze al een nummer-een-hit te pakken in de VS. "Frankenstein" werd als productiemuziek ook gebruikt door Ingo Paternoster voor het maken van een promotiespot voor de Free Radio Campaign Germany en wel speciaal voor het zesmaal per jaar verschijnende blad Free Radio News. De spot was te horen op RNI Goes DX. Het was tevens de tune van Steve England op Caroline en Atlantis. Werd ook gebruikt op Radio Seagull ter ondersteuning van de reclamecampagnes van Purple Records.
Next Edi Bär - Heb Sorg In Ränke. Soms kan het gebeuren dat je een promospot misschien één keer voorbij hebt horen komen. Dit is er zo een. In 1970 werd op RNI een promospot gedraaid in het Duits, waarin collega Hannibal reclame maakte voor het programma van Roger Day. Hij gebruikte daarvoor een muziekje gespeeld door een Zwitserse muziekkapel onder leiding van Edi Bär.
Next Edmundo Ros And His Orchestra - Cumana. Woensdagmiddagen op Radio Veronica om 12 uur de jingle "Zo de week is ook weer door midden" werd ondersteund met een paar seconden van dit nummer van Edmundo Ros en zijn orkest.
Next Edmundo Ross And His Orchestra – Maria. Een vrolijk instrumentaaltje van het orkest van Edmundo Ross dat voorkomt op de elpee The Sound of Music. Het leuke van bepaalde zeezenders was dat men vooral lokaal gericht reclame maakte, zoals bij Radio City het geval was. En dan ook nog vaak reclame die slechts kort was te horen via de 299 meter. Op een bepaald moment verscheen zo'n spot en wel voor diegene die geïnteresseerd was in waterskiën. Er werd een speciale bijeenkomst georganiseerd in het Continental Hotel in Whitstable. Voor het maken van een promotiespot voor deze bijeenkomst werd het nummer "Maria" van Edmundo Ross ingezet.
Next Edmundo Ros And His Orchestra - Wave. Hij werd geboren als Edmundo William Ros in 1910 op "Trinidad en Tobago." Zijn moeder was afkomstig uit Venezuela terwijl zijn vader een Schot was. Edmundo werd vooral bekend door zijn rumba-muziek maar nam ook easy-listening op in zijn breed repertoire dat ontelbare elpees opleverde, zoals in 1977 Edmundo Ros Today. Van die elpee is het nummer "Wave" afkomstig dat werd gebruikt door Marc Jacobs voor een van de commercials van Juwelier Zwitserland, van het begin tot het einde van Radio Mi Amigo een adverteerder op het station. Je weet wel: "In de Molenstraat 3, bij de Grote Markt in Aalst."
Next Edmundo Ros And His Orchestra - Where Do I Go. In het jaar 1972 had je enige tijd een ochtendprogramma op RNI "De ochtendstond heeft tandpasta in de mond." In dit programma was er ondermeer een filler te horen die werd gebruikt door Hans ten Hooge. Afkomstig van de LP Hair Goes Latin uit 1970 betrof het "Where Do I Go."
Next Edouard Duleu Et Luis Conti- Refrain Des Beaux Jours. Duleu en Conti waren beiden afkomstig uit Frankrijk. De enige informatie die te vinden is heeft betrekking op Duleu, die vooral veel musette-muziek heeft gecomponeerd. In ieder geval componeerden beide heren het "Refrain Des Beaux Jours" en werd het nummer in 1973 uitgebracht. In 1977 werd er op Radio Mi Amigo reclame gemaakt voor de "319 Sticker Actie", waarbij het Ton Schipper was die op dit nummer de promotiespot insprak.
Next Edwin Astley Orchestra - Danger Man Theme (RCA Victor RCA1492). Dit nummer, de tune van de roemruchte televisieserie Dangerman, eigende Pete Brady van Radio London zich toe als zijn eigen tune. Naast de versie van het Red Price Combo (zie aldaar) gebruikte hij ook deze versie van het Edwin Astley Orchestra, die werd uitgebracht in november 1965. Deze versie kan onder meer worden gevonden op de zeldzame Amerikaanse elpees Secret Agent (RCA Victor LSP3530) en Secret Agent Meets the Saint (RCA Victor LSP 3467), beide uit 1965. Het thema voor de Danger Man serie, waarvan de eerste aflevering in 1961 op de Britse televisie te zien was, werd oorspronkelijk ook geschreven door Astley, maar niet eerder door hem op de plaat uitgebracht. Voor een nieuwe serie afleveringen van Danger Man, verscheidene jaren later, nam Astley overigens ook nog eens een meer uptempo-versie van het nummer op. In Amerika en ook elders buiten Engeland kreeg de betreffende vervolgserie de naam Secret Agent Man en een compleet nieuwe themasong, bekend in de uitvoering van Johnny Rivers (Liberty LIB 12023; april 1966) en in een instrumentale uitvoering van de Ventures (Liberty LIB 316; 1966). De originele uitvoering van Astley uit 1961 werd, hernoemd als "High Wire," ook nog eens gecovered door het Ivor Slaney Orchestra (HMV POP1347; oktober 1964) en Bob Leaper (Pye 7N 15700; februari 1965).
Next Edwin Astley Orchestra - The Baron. Als je in 1965 luisterde naar de 299 meter en je zat in het ontvangstgebied van Radio City dan kon je dit nummer voorbij horen komen als tune van het programma van deejay Tom Edwards.
Next Edwin Hawkin Singers - Jesu Joy Of Man's Desiring. Deze compositie van Johan Sebastiaan Bach werd in een arrangement van Van McCoy en Edwin Hawkins in 1972 door de Edwin Hawkins Singers op het Buddah Record Label uitgebracht. De eerste 26 seconden van het nummer werden door Andy Archer, deejay van Radio Caroline, in 1973 gebruikt om het religieuze programma van Johan Maasbach te promoten.
Next Edwin Hawkin Singers - Oh Happy Day. Sensationeel was het tempo te noemen waermee deze prachtige gospel de hitparades bestormde aan het eind van de jaren zestig. Dit nummer werd door Ferry Maat op Radio Noordzee gebruikt voor de jingle "Oh MEBO II". Bij Radio Hauraki werd het nummer ook opgepakt en gebruikt ter ondersteuning van het verhaal in de documentaire 1111 Days at Sea. In januari 2018 kwam Edwin Hawkins te overlijden en kwam er een prachtige jingle uit het archief van de Stichting Norderney tevoorschijn. Gezongen door de Edwin Hawkin Singers: "192, Just for you, have a happy day with Veronica, oh happy day oh happy day." Tevens kan worden vermeld dat het werd gebruikt voor een jingle ten bate van de "Roger Day Breakfast Show" op RNI in 1970.
Next Edwin Starr - Happy Radio. Het begin van dit nummer uit de Motown-stal werd op Laser Hot Hits gebruikt ter promotie van de road-show.
Next Edwin Starr – Headline News Lange tijd werd gedacht dat Starr's versie van "Headline News" werd gebruikt voor een jingle ten bate van de "Lex Harding Special" op Veronica. Niet dus ... hier ging het om de Alan Bown Set. Zie ook: Alan Bown Set – "Headline News".
Next Ekseption - Air. Dit nummer werd bij Radio Veronica gebruikt en wel als ondersteuning voor een Kerst-jingle. Op hetzelfde station werd het nummer ook ingezet voor de commercial die werd uitgezonden ter gelegenheid van 400 jaar Bussink Koek uit Deventer.
Next Ekseption - Ave Maria. Dit was een filler op Radio Veronica in het programma "Ook Goeiemorgen".
Next Ekseption - Canvas. Dit nummer werd op Radio Veronica gebruikt voor een promo voor de aktie "Eemeroord." Daarnaast werd dit nummer ook op Radio Noordzee gebruikt voor een jingle ten bate van "Buitengaats met Marc van Amstel." Robb Eden gebruikte het op RNI in 1973 voor een promospot: "Friday night is Top-30 night."
Next Ekseption - Little X Plus. Afkomstig van de LP Classic In Pop van de Nederlandse formatie Ekseption werden de blazers ingezet door Robb Eden op RNI voor de productie van een kerstjingle in 1972: "Christmas in any home around the world is an important event."
Next Ekseption - My Son. Dit nummer werd op RNI in de late uren een aantal malen gebruikt als eindtune voor de Bob Noakes show in 1974.
Next Ekseption - Rondo, Pianoconcert No 3 In C Minor, Opus 37. Op 24 september 1970 werd dit nummer gebruikt op RNI, ofwel dubbel gebruikt. Allereerst vertelde Andy Archer dat de volgende ochtend om 10 uur het laatste programma van RNI zou worden gestart, waarna om 11 uur het station voorgoed de ether zou verlaten en het zendschip naar Scheveningen zou varen. De geschiedenis leert ons gelukkig anders. In het tweede deel van de spot vertelde Alan West hoe je het RNI-Soevenierboek kon bestellen.
Next Ekseption - Toccata. In een promo voor het programma 65- van Hans Molenaar op Radio Noordzee sprak Leo van der Goot in 1974 een promospot in op het nummer "Toccata" van de Nederlandse formatie Ekseption
Next Ekseption - Virginal. Dit nummer is afkomstig van de zesde elpee van de formatie Ekseption uiteraard met toetsenist Rick van der Linden in hun midden. Het zou ook de laatste elpee zijn waarop hij meespeelde. Het was een elpee waarbij de muziek meer van het klassieke ook naar jazz en rock werd getrokken. "Virginal" viel goed in het gehoor bij Bob Noakes want hij gebruikte het nummer in zijn nachtprogramma op RNI tussen 1 en 4 uur in de nacht in 1974 als tune.
Next El Chicano - Juntos. Het RNI-programma Skyline met Louise Quirk werd als volgt samengesteld. Op het eiland Man sprak ze teksten van algemene aard in, die meegenomen werden aan boord van het zendschip. En vervolgens door een van de medewerkers werden voorzien van muziek. Onder het begin van haar programma, als ze de luisteraars verwelkomde, zowel als onder het einde, werd het nummer gemixed.
Next El Chicano - What's Going On. Dit nummer werd gecomponeerd door Al Cleveland, Renaldo Benson en Marvin Gaye. Marvin nam het nummer in 1971 op. De instrumentale versie van El Chicano, een groep die een gelijkluidende sound had als Santana, kwam in januari 1973 met deze versie op de elpee El Chicano. Het was Ferry Maat die dat album erbij pakte tijdens een van zijn uitzendingen in maart 1974 op Radio Noordzee om het als filler te gebruiken in zijn programma, op weg naar het volgende nieuwsbulletin.
Next Electric Indian - Geronimo. Op Radio Mi Amigo International gebruikte Graham Kaye in 1974 een tune, die jarenlang door het hoofd heeft gespeeld van Charles van Doornewaard zonder dat hij wist hoe het heette en van wie het nummer was. Totdat hij in Amerika een aantal singles op de kop tikte van de formatie Electric Indian. Op de plaat staat de naam vermeld van Vincent Montana Jr. als zijnde de arrangeur. Ongetwijfeld was hij ook de vibrafonist op deze plaat. Vincent Montana Jr. was een bekende naam binnen de wereld van de Philly Soul, want hij was ook vibrafonist van zowel MFSB als van het Salsoul Orchestra.
Next Electric Indian - Keem-O-Sabe. Dit instrumentale nummer werd door Klaas Vaak gebruikt op Veronica voor een programmaoverzicht.
Next Electric Johnny And His Skyrockets - Johnny's Beat (2). Deze groep wordt vaak genoemd als zijnde de eerste Indo Rock Groep met als basis Rotterdam. Uit een vroege opname van het programma "Muziek Expres" op Radio Veronica met presentator Rob Out blijkt dat hij dit nummer als eerste tune voor het programma gebruikte.
Next Electric Light Orchestra - Daybreaker. Dit nummer werd in mei 1977 in een promo voor de Radio Mi Amigo Top 100 Aller Tijden gebruikt.
Next Electric Light Orchestra - Tightrope. Dit is een compositie van Jeff Lynn, prachtig uitgevoerd door het Electric Light Orchestra. Het is de eerste track van de elpee A New World, die in 1976 werd opgenomen in de Musicland Studio in München. In 1978 werd de intro van dit nummer gebruikt toen een Amsterdammer een "penpal" zocht in Engeland. Er werd bij vermeld dat de man graag brieven, platen en zeezenderopnamen wenste te ruilen met een dame van ongeveer 25 jaar in Engeland.
Next Electric Light Orchestra - The Whale. Dit nummer van ELO werd gebruikt voor een schitterende Loving Awareness jingle, vervaardigd door Hugo Meulenhof, op Radio Mi Amigo.
Next Electronic System - Coconut (Omega). Een instrumentaal synthesizernummer, gespeeld door de groep Electronic System onder leiding van de Belgische Dan Lacksman. De plaat kwam uit in 1972 en was voor die tijd een typische plaat om te gebruiken als filler, zo ook door Graham Gill op RNI in 1973. Daarnaast werd het als tune bij ingezet het éénmalige programma op Radio Caroline over de zeezenders: "Pirate Radio News Show." Op Radio Mi Amigo viel zeer kort in 1977 op de zaterdagmorgen een Franstalig programma te beluisteren. Voor dit programma dat tamelijk overgeproduceerd was en snel weer van de antenne werd gehaald, werd dit nummer als filler gebruikt. In 1978 viel op Mi Amigo verder een reclamespot te beluisteren voor Grosmarkt Caroline in Zottegem. Ook voor deze spot werd dit nummer gebruikt. Zie ook: Dan Lacksman - La Bamba.
Next Electronic System - I Start A Dream Today. Van de veelvuldig gebruikte elpee Electronic System, Volume II komt ook het nummer "I Start A Dream Today". Al in januari 1974 kwam dit nummer voorbij bij Gerard van der Zee op Radio Atlantis als eindtune van zijn programma "Met van der Zee tussen Een en Twee".
Next Electronic System - Funny Kuly. De groep Electronic System werd in 1972 opgericht door de uit België afkomstige Dan Lacksman en nam in totaal twee elpees op met voornamelijk moog-synthesizer deuntjes. "Funny Kully" is afkomstig van de elpee Tchip Tchip uit 1974 en werd door Steve England op Radio Atlantis gebruikt als filler. Zie ook: Dan Lacksman - La Bamba.
Next Electronic System - La Bamba. De elpee Electronic System, Volume II heeft waarschijnlijk standaard in de studio van Radio Mi Amigo gestaan voor productiewerk. Naast de gezongen reclamespot voor Standing Aalst was er in deze spot ruimte voor een muzikaal bedje waarop Bert Bennet zijn tekst kwijt kon. Daarvoor werd "La Bamba" van Electronic System ingezet. Je weet wel: de spot van "tweemaal kopen, eenmaal betalen ..."
Next Electronic System - Plic Ploc. Een nummer van de elpee Electronic System, Volume II van de groep onder leiding van de Belg Dan Lacksman. Het kwam in 1972 uit op het Omega-label. Peter van Dam gebruikte het op Radio Mi Amigo voor het maken van de commercial "Tamara King Studio in Heist op den Berg" alsook voor de productie van de spot voor "Home in, Grootwarenhuis te Aalst en Gent."
Next Electronic System - Spider. Weer zo'n typisch Radio Atlantis-melodietje en specifiek gebruikt door de Engelstalige service. Het is afkomstig van de elpee Tchip Tchip uit 1974. Deze Belgische productie is ook in bijvoorbeeld Australië onder de naam Dan Lacksman uitgebracht. Het werd op Radio Atlantis door Andy Anderson gebruikt als filler op weg naar het nieuws. Zie ook: Dan Lacksman - La Bamba.
Next Electronic System - Top Jerk. Evenals de bovenstaande nummers is deze track afkomstig van de elpee Electronic System, Volume II van de groep onder leiding van Dan Lacksman. "Top Jerk" werd liefst twee keer gebruikt en wel door Debbie England op Radio Atlantis in 1974 als eindtune van haar programma, terwijl op Radio Mi Amigo in de tijd dat men datzelfde jaar nog gebruik maakte van het postbusadres in Hilversum, er door Peter van Dam een promospot van werd gemaakt: "Het Mi Amgio T-shirt is nu in ieders bereik voor een tientje of honderdvijftig frank ..."
Next Elektrik Cokernut - Chirpy Chirpy Cheep Cheep. We kennen dit nummer vooral in de uitvoering van de formatie Middle of the Road, maar het komt verder ondermeer voor op de elpee Go Moog van Elektik Cokernut op het Music for Pleasure-label. Een elpee vol met "Smash Hits Synthesiser Style," maar dan wel in cover-versies. Aan boord van het Radio Atlantis-schip was de elpee aanwezig en Steve Engeland gebruikte in 1974 dit nummer als filler in zijn programma "Midnight Special."
Next Elektrik Cokernut - Mouldy Old Dough. We kennen dit nummer natuurlijk van de formatie Lieutenant Pigeon, maar in Engeland werden hits vaak snel op een goedkoop label (MPF Records) uitgebracht in een nagespeelde versie. Zo ook het nummer "Mouldy Old Dough" in de uitvoering van Elektrik Cokernut. Het werd door Steve England in februari 1974 gebruikt voor de productie van een spotje inzake de programmering van Radio Atlantis op 270 meter.
Next Ellie En Rikkert Zuiderveld - Godin Van De Liefde (Philips). Werd gebruikt in promospot voor de actie Eemeroord op Radio Veronica.
Next Elsje Scherjon - Schattige Dansversjes, Enig. Geen song ditmaal, maar een stukje tekst uit een poppenspel op de televisie, te weten de Fabeltjeskrant, waarvan vanaf 1968 niet minder dan 1524 afleveringen van elk zo'n vijf minuten over het beeldscherm trokken. De openingssong bevatte de bekende tekst: "Hallo mijnheer de Uil, waar brengt u ons naartoe? Naar Fabeltjesland? Naar Fabeltjesland!" Minder bekend is de zin: "Schattige dansversjes, enig," die werd uitgesproken door Elsje Scherjon, de stem van juffrouw (Kato) Ooievaar, het knibbige personage uit het grote dierenbos. Joost den Draayer gebruikte het fragment in 1971 op Radio Noordzee, als het diepzinnige antwoord op zijn vraag: "Laatst sprak ik iemand en die vroeg mij wat toch het geheim is van Radio Noordzee?"
Next Elsje De Wijn- Nee Karel Nee Karel Niet Vandaag. Dit nummer werd door Tineke en enkele meisjes van de Discotheek van Veronica opnieuw ingezongen met een andere tekst: "Nee Adrie, nee Adrie, niet vandaag," en live ten gehore gebracht in de 150ste ABTT op Radio Veronica, een programma dat destijds werd opgenomen op de Pier in Scheveningen en kort daarop door het station werd uitgezonden.
Next Elton John - Seasons. Het is een van de prachtige nummers van de slechts kort in de verkoop geweest zijnde LP Friends, een soundtrack voor de gelijknamige film die in 1971 uitkwam. Dit voor 80% instrumentaal nummer werd door Stevi Merikke in de zomer van 1971 gebruikt voor een "try out." Hij sprak op de muziek een gedicht in en vroeg de luisteraars of ze het zodanig mooi vonden. Bij positieve reacties zou hij ermee doorgaan. Het was enigszins een ideetje weggehaald van Jan van Veen's "Candlelight."
Next Elton John - Theme From A Non-existent TV Series. Instrumentaal nummer van het album Blue Moves uit 1976, dat door Frank van der Mast en Hugo Meulenhof in 1977 werd gebruikt voor de productie van een overzicht van de destijds nieuwe programmering op Radio Mi Amigo.
Next Elton John – Tonight. Een prachtig mooi nummer van de tweede dubbelelpee die Elton John opnam en die in oktober 1976 uitkwam. Het gaat om Blue Moves, tevens de eerste elpee die op zijn eigen Rocket-label uitkwam. De song "Tonight" duurt liefst 7 minuten waarvan de eerste drie instrumentaal zijn. In mei 1977 was het James Ross die zijn programma op Radio Caroline afsloot met het instrumentale deel van "Tonight". James Ross werkte enkele perioden tussen 1975 en 1978 voor Radio Caroline, waarvan een deel onder de naam Kelvin Carter. Reden was dat hij problemen had gehad met de autoriteiten.
Next Elton John - Your Starter For. Elton John komt merkwaardigerwijze niet zo vaak voor in deze discografielijst. Toch ontbreekt hij niet. In 1976 verscheen namelijk het album Blue Move waarop dit instrumentale nummer staat dat is gecomponeerd door het toenmalige bandlid Coleb Quaye. In de vroege ochtend van de dag dat de Mi Amigo zonk in maart 1980 nam Nick Richards een programma-uur op, zodat hij de daarop volgende dag gedurende dat uur naar de televisie zou kunnen kijken. Het programma is nooit via Radio Caroline de ether ingegaan maar toen de bemanning via assistentie van een reddingsboot het zinkende schip verliet, was Nick wel zo slim de cassette met het uur mee te nemen. Pas in oktober 2017 werd de opname geopenbaard. Het nummer "Your Starter For" werd trouwens op Radio Caroline ook gebruikt voor een jingle "Radio Caroline throughout the day with programs in Dutch and English." Het was in 1978 dat Stuart Russell de plaat nog een keer uit de discotheek van de MV Mi Amigo haalde om het nummer te gebruiken als filler in zijn programma. Over deze instrumentale deun vertelde hij wat de luisteraars die avond op Radio Caroline nog tot twee uur in de nacht konden verwachten.
Next Elvis Costello - Watching The Detectives. Dit nummer werd gebruikt voor een promo voor de "Laser News Cruiser Special Eurosiege 85 Update."
Next Elvis Presley - Also Sprach Zarathustra Theme From 2001 - A Space Odyssey, Introduction. Het beginnummer van een concert "Aloha from Hawaii" van Elvis Presley, dat op 14 januari 1973 live vanuit het Honolulu International Center werd uitgezonden per satelliet richting Europa en Azië, waar het in veertig landen werd ontvangen. Het intro van het concert werd in 1979 gebruikt voor de jingle op Radio Delmare: "Tussen wal en schip, een programma van Astrid de Jager." In 1979 was Radio Delmare ook enige tijd terug in de ether en werd er onder meer in samenwerking met een Italiaans station geprogrammeerd. Het geheel werd meer amateuristisch, wat bijvoorbeeld goed te horen is in de eindtune van "Dr. Molly's Magic Show."
Next Elvis Presley - Her Latest Flame. Voor een van de vele jingles voor de "Elvis Day" op Radio Veronica werd dit nummer gebruikt.
Next Elvis Presley - Hound Dog. Op Tweede Paasdag 1974 was het "Elvis op Noordzee" en om dit gebeuren te promoten was er op het station een spot te horen waarin dit nummer van The King zelf te beluisteren was. Zie ook: Elvis Presley - "Return To Sender."
Next Elvis Presley - I Got Stung. In een oud Veronica-programma van Suhandi werd ooit ruimte gemaakt voor drie vrienden uit Eindhoven: Jan de Vries, "Phil Mountain" en, als technicus, Joep Schouten, voor de presentatie van "De Elvis Presley Show." Ze gebruikten het nummer "I Got Stung" als tune.
Next Elvis Presley - It's Now Or Never. Zie: Elvis Presley - "Return To Sender."
Next Elvis Presley - Jailhouse Rock. Zie: Elvis Presley - "Return To Sender."
Next Elvis Presley - Love Me Tender. Een deel van het Mi Amigo 272-team op de MV Magdalena uit 1979, denkelijk gaat het om Daniel Boolen en Wim de Groot, maakte een Mi Amigo strijdlied op de melodie van dit nummer.
Next Elvis Presley - Patch It Up. Dit nummer uit de MGM film That's The Way It Is werd in combinatie met "You Don't Have To Say You Love Me" in 1971 op Radio Veronica gebruikt in een promotiespot om mensen naar de bioscoop te lokken om de film te gaan zien. Een deel van de opbrengsten ging namelijk naar de Nierstichting.
Next Elvis Presley - Return To Sender. Op 16 augustus 1978 was het een jaar geleden dat Elvis Presley was heengegaan. Reden voor Radio Mi Amigo om een Elvis Presley Special uit te zenden. Hiervoor werd een promo gemaakt met daarin ondermeer "Return To Sender," "Hound Dog," "It's Now Or Never" en "Jailhouse Rock."
Next Elvis Presley - Suspicion (RCA). Op de intro van dit nummer zong Jack Jersey de intro voor de Elvis Presley-show en een jingle voor de Elvis Presley-dag. Hij zong trouwens meerdere jingles op melodieën van Elvis Presley, zoals "Good Luck Charm": "Oooh, oooh, Veronica, oooh, oh, Veronica," en ook "Jail House Rock," "All Shook Up" en "Marie's The Name".
Next Elvis Presley - Viva Las Vegas. Op Radio Veronica viel in de beginjaren zeventig een promo te horen voor de Elvis Presley Dag. Hiervoor gebruikte men dit nummer.
Next Elvis Presley - You Don't Have To Say You Love Me. Zie: Elvis Presley met "Patch It Up."
Next Emerson, Lake And Palmer - Barrelhouse Shake-Down. Op de internationale service van Radio Mi Amigo werd dit nummer gebruikt als filler in de programma's.
Next Emerson, Lake And Palmer - Karn Evil 9, 2nd Impression. In de jaren zeventig liet Radio Caroline aan het begin van de programmering een lange spot horen: "Welcome back my friend to the show that never ends." Dat fragment was ontleend aan "Karn Evil" van Emerson, Lake and Palmer, te horen op het album Brain Salad Surgery uit 1973. Voor dezelfde spot werd overigens ook het eerste stukje van "Elected" van Alice Cooper gebruikt (zie aldaar). Op 4.26 in het nummer begint de riedel die in 1973 bij Radio Veronica werd gebruikt voor de serie energiebesparing-spotjes. Ze werden ingesproken door Lex Harding. Het nummer werd daarnaast gebruikt op de Voice of Peace en wel voor een jingle voor het programma "Rock File."
Next Emmerson, Lake And Palmer – Promenade Part 1. Dit nummer is afkomstig van een live-elpee van Emerson Lake and Palmer, in maart 1971 opgenomen in New Castle. Het deel genaamd "Promenade Part 1" werd op Radio Monique gebruikt in 1986 voor een promotiespot ten bate van Peter van der Holst, die eerder voor Radio Delmare werkte. Een hele lange promotiespot: "Benode gelovigen. Het komt in deze tijden van kommer en kwel niet vaak voor dat goed nieuws onze harten verblijdt. Maar al te vaak horen wij onheilsprofeten plots door onze huiskamers schallen indien wij niets vermoedend onze radiotoestellen inschakelen. Het verheugt mij dan ook zeer u thans een ommekeer in deze vaak ongewilde misère te kunnen aankondigen. In haar oneindige goedheid heeft ons bestuur besloten een nieuw lid tot deze gemeente toe te laten, teneinde verlichting te brengen in vele mensenharten. Een wijs besluit, jazeker. Want nieuw bloed, beminde gelovigen, is van levensbelang voor het voortbestaan van onze toch zo prachtige samenleving. Het doet onze harten sneller kloppen en brengt onze geest tot somtijds opmerkelijke prestaties. Laten wij dan ook hopen dat dit nieuwe bloed ons dagelijks tot inspiratie zal mogen dienen en aan het eind van een lange dag schenkt het hopelijk rust aan velen. En als u straks huiswaarts keert om in uw eigen kring te genieten van de avondrust, bedenk dan dat er wel degelijk hoop bestaat in deze rumoerige wereld, elke dag opnieuw (behalve in het weekeinde, dat niet). Dames en heren laat ons nu al tezamen ons verblijden in de komst van Peter van der Holst. Amen." Daarna volgde "A Brand New Day" door de Wiz Stars (zie aldaar).
Next Emerson, Lake and Palmer - Toccata Ginastera. Wie anders dan Lex Harding zal dit nummer als filler hebben gebruikt op Radio Veronica? Het gebeurde in 1973 en het nummer is afkomstig van de LP Brain Salad Surgery.
Next Emly Starr - Cha-Cha d'Amor. Als Marie Christine Mareels werd Emly Starr in 1957 in Laarne (Vlaanderen) geboren. In haar vroege jaren als zangeres ging ze door het leven als "Heidi" om vervolgens de naam "Emly Starr" aan te nemen. Ze nam onder meer voor België deel aan een editie van het Eurovisie Songfestival. De derde single van deze Belgische zangeres werd in 1977 uitgebracht en was een compositie van Kick Dandy. Op de single zowel de vocale als instrumentale versie van "Cha-cha d'Amor." De laatste werd gebruikt voor een jingle voor Haike Debois op Radio Mi Amigo.
Next Emly Starr - No, No, Sheriff (instrumentaal). Dit nummer was op 5 augustus 1978 de "Mi Amigo's Lieveling". Op de achterkant staat de instrumentale versie, die door de zangeres werd gebruikt voor het inzingen van de jingle "Ferry Eden time on Mi Amigo radio." Op dezelfde melodie zong de zangeres ook de jingle "Dit is Mi Amigo Radio 319" in. In september 1978 was er weer eens een tekort aan boord-deejays en dus mocht Kees Borrell, de kok op de Mi Amigo, programma's presenteren. Daarbij gebruikte hij de instrumentale versie van "No No Sheriff" als filler naar het hele uur.
Next Emly Starr Explosion - Santiago Lover (instrumentaal). Op een bepaald moment besloot Emly Starr een aantal mensen toe te voegen voor een dansact tijdens optredens. Onder de naam Emly Starr Explosion werd vervolgens in 1978 "Santiago Lover" uitgebracht. Naast een vocale versie was de instrumentale versie op de achterkant geperst. Die werd door Rob Hudson in mei 1979 op Radio Caroline gebruikt als filler op weg naar het nieuws.
Next Emmerson, Lake And Palmer - Believe In Father Christmas. Een nummer geschreven door Greg Lake en Peter Sinfield dat in de uitvoering van Emmerson, Lake and Palmer voorkomt op de in 1975 uitgebrachte elpee Works 2. Lake stelde ooit dat het lied niet als een kerstlied diende te worden gezien, maar als een soort van protest tegen de commercialisering van de Kerstdagen. Hij nam het nummer solo op in 1974 en behaalde er een tweede plaats mee in Engeland. In december 1979 gebruikte men de ELP-versie voor het maken van een jingle op Radio Caroline. Een cracker om vooral de luisteraars op te roepen de gehele kerst op het radiostation af te stemmen.
Next End Of The World 1969 - Demo Songs For A Band That Doesn't Exist. Filler die werd gebruikt op Radio Caroline. End Of The World is de creatie van de artiest Sam Scott.
Next England Dan And John Ford Coley - Love Is The Answer. In de zomer van 1979 maakte de Engelstalige service van Radio Caroline een mooie promo op muziek van "Love Is The Answer": "Radio Caroline 1979 - 319 summer."
Next Ennio Morricone - Les Sept Mercenaires (Crazy Records). Het thema voor de roemruchte western The Magnificent Seven uit 1960 – John Sturges' aanpassing van Akira Kurosawa's The Seven Samurai (1954) – werd geschreven door Elmer Bernstein. In 1973 was het de tune van de "Marlboro Requestshow" op Radio Caroline.
Next Ennio Morricone - My Name Is Nobody. De filmmuziek bij de gelijknamige fraaie spaghettiwestern uit 1973 die door Sergio Leone werd geproduceerd. Terence Hill en Henry Fonda speelden de hoofdrollen. Het begin van het tijdsignaal op Radio Atlantis was van deze soundtrack afkomstig.
Next Ennio Morricone - The Man With The Harmonica. Eén van de vele instrumentale successen van deze componist en orkestleider, die vele soundtracks heeft gecomponeerd. Dit nummer is afkomstig uit de film Once Upon a Time in the West en werd gebruikt door Peter Holland in het programma "Kop op" voor de rubriek "Het Peter Hoekje."
Next Equals - Giddy Up A Ding Dong. In 1957 werd dit nummer eerst opgenomen door de Amerikaanse formatie Freddie Bell and the Bellboys. Het was de Brit Tommy Steel die er een cover van maakte. In de loop der decennia volgden verschillende versies en die van de Equals, afkomstig van de elpee Explosion uit 1967, werd gebruikt als een sweeper in het programma "Top 100 Aller Tijden" op Radio Veronica in 1968.
Next Eric Clapton - Black Summer Rain. Een prachtig nummer van Clapton's vierde solo-LP No Reason To Cry, die in 1976 uitkwam. Het nummer "Black Summer Rain" werd op Radio Mi Amigo gebruikt voor de jingle "De laatste, de beste, Amigo."
Next Eric Clapton - Hello Friend. Deze song werd gebruikt voor een jingle "Hello Radio Mi Amigo".
Next Eric Carmen - Sunrise. Het instrumentale deel van dit nummer werd op de Nederlandstalige service van Radio Caroline in 1979/1980 gebruikt als openingstune in de ochtendprogrammering.
Next Eric Delaney And His Band - Fanfare Jump. In de begindagen van Radio Veronica werd er veelvuldig gebruik gemaakt van de jingle "Hier is Radio Veronica, het station waar muziek in zit." Nadat de tekst was afgerond werd het gevolgd door "Fanfare Jump," waarna het programma kon worden geopend. Het nummer kwam voor het eerst uit op het Pye Nixa label in 1957. Voor de intro van de jingle werd overigens gebruik gemaakt van "Trumpeter's Holiday," een nummer van Bert Paige And His Strings Of Trumpets (zie aldaar).
Next Eric Delaney And His Band - Fish And Chips. Een van de gesponsorde shows op Radio Caroline in 1964 was The Chapell Show, iedere maandag tot en met vrijdag gedurende een periode te beluisteren in presentatie van Carl Conway met "a variety of music" en dat om de piano's van het merk Chappel te promoten. Het nummer "Fish And Chips" werd daarbij als tune gebruikt.
Next Eric Delaney And His Band - Hornpipe Boogie. In het jaar 1958 werd dit nummer op Radio Mercur gebruikt voor het programma "Programma Godter" in de presentatie van Bjarne Hoyer.
Next Eric Delaney And His Band - Manhattan Spiritual. Alex Dee heeft op een aantal zeezenders gewerkt, waaronder Radio City. Op dit station gebruikte hij het nummer "Manhattan Spiritual," in de uitvoering van Eric Delaney and his Band, als tune.
Next Eric Marijsse - Playa De Aro (Elf Provinciën). Deze Vlaamse zanger bezong de Spaanse toeristenplaats, alwaar Radio Mi Amigo haar onderkomen had. De plaat werd vele malen gebruikt ter ondersteuning van de promotie van deze badplaats via Radio Mi Amigo. Ook werd het in 1976 op Radio Mi Amigo gebruikt voor de promotie van "de week van de liefde."
Next Eric Weissberg - Shuckin' The Corn. Eén van de prachtige nummers uit de soundtrack van de film Deliverance uit 1973. Die film kwam trouwens in 1972 al in de bioscopen in de VS. Het was in 1974 Don Allen die de soundtrack in de productiestudio van RNI op de MEBO II op de draaitafel legde voor het maken van een promotiespot ten bate van zijn eigen Country Jamboree-programma, dat iedere zaterdagavond tussen 8 en 10 uur Britse tijd werd uitgezonden.
Next Ernie Fields Orchestra - In The Mood. Een R&B-uitvoering van de compositie van Glenn Miller, die in 1959 door Ernie Fields en zijn orkest werd opgenomen en waarbij de saxofoon een belangrijke rol speelde. In 1965 kwam in de zomer het Veronica-T-shirt met op de voorkant het Veronica-schip op de markt. Een idee dat Willem van Kooten had meegenomen van zijn Amerikaanse radioreis. Een promospot werd gemaakt met gebruik van deze versie van "In The Mood."
Next Ernie Ford Tennessee - Sixteen Tons. De eerste vier seconden van het nummer werden gebruikt in 1960, het openingsjaar van Veronica, voor een promotiespot.
Next Ernie Freeman - Raunchy 65 (London Label) Zeer constant in gebruik van dezelfde tune was Ross Brown die het nummer zowel op Radio City, Radio Caroline North and South als wel Caroline International gebruikte.
Next Erwin Lehn Und Sein Sudfunk Tanzorchester – Japanischer Lanternentanz. Als we in gedachten terug gaan naar de tijd dat op Veronica het nieuws onder meer gelezen werd door Gerard de Vries, Hans Mondt of Chiel Montagne dan hebben we het over de jaren 1966 en 1967. De nieuwspingel aan het begin is al lange tijd bekend (Ted Heath Orchestra met "Johnny One Note") maar wat was toch die eindpingel na het nieuws? We moeten daarvoor, zo blijkt, naar de EP Alte Hüte mit Neuen Federn, die werd uitgebracht op het Columbia-label. Jaar van verschijnen helaas jaar onbekend. Orkestleider Erwin Lehn werd in 1919 geboren en overleed in 2010. Tal van orkesten leidde hij, maar de belangrijkste was wel het Südfunk Tanzorchester uit Stuttgart. Op voornoemde EP stond dus ook het nummer "Japanischer Laternentanz", waarvan de laatste klanken werden geleend voor de eindpingel van het nieuws in voornoemde periode bij Radio Veronica.
Next Esquires - Flashin' Red. De sonische muntjes die Will Luikinga gebruikte om fruitautomaat "Harry" aan de slag te krijgen komen uit de intro van dit nummer van The Esquires.
Next Esther And Abi Ofarim - Cinderella Rockefella. Uit technisch oogpunt gezien de allerlaatste plaat die op de draaitafel kwam op de MV Mi Amigo in de nacht van 2 op 3 maart 1968. Het werd gedraaid door Andy Archer, voordat het station uit de ether te gaan voor de nachtelijke uren. In de vroege morgen werd vervolgens een tape gestart met non-stop muziek en voordat Roger Day zijn live-programma kon opstarten werd het schip bezet door mensen van Wijsmuller en weggesleept naar Amsterdam.
Next Etienne Cap - Gauchos. Op een onafhankelijk platenlabel, "Reward," gevestigd in het Belgische Schelle, werd dit nummer in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw uitgebracht en op Radio Mi Amigo gebruikt als tune door Nobert in zijn Nederlandstalige Top 15 van "Joepie." Opmerkelijk is dat Etienne Cap een heel grote carrière zou gaan maken in orkesten als die van Max Greger, Hugo Strasser en James Last.
Next European Sound Stage Orchestra - Music To Relax By. Een meer toepasselijk nummer had men niet kunnen vinden dan "Music To Relax By" uitgevoerd door dit orkest. Het werd in 1967 opgenomen en is een compositie van David Lindup. Uitgekomen op het KPM-label waar veel productiewerk in die tijd op werd uitgebracht. En de juiste keuze werd gemaakt op Radio 270 om dit nummer te gebruiken voor de inhuis-reclame voor 270-dekens.
Next Eurythmics - Love Is A Stranger / Eurythmics - I've Got An Angel. Het gehele Loving Awareness concept werd door Radio Caroline in de zeventiger jaren van de vorige eeuw geïntroduceerd. Prachtige jingles werden er door de diverse presentatoren voor de promotie van LA geproduceerd, maar ook in het daarop volgende decennium werden er nieuwe LA-spots gemaakt. Mike Haggler zocht de hulp van de Eurythmics voor de productie van een LA-spot.
Next Eurythmics - No Fear, No Hate, No Pain (No Broken Hearts). Dit nummer van het derde en uitstekende album Touch (1983) van de Eurythmics, oftewel Annie Lennox en Dave Stewart, werd in de jaren tachtig op Caroline gebruikt voor een LA-jingle.
Next Evensong - I Was Her Cowboy. Een nummer afkomstig van de prachtige elpee uit 1973 die de naam van de Britse groep als titel meekreeg. Een nummer geschreven door Mike Moran en Ray Fenwick. Die laatste kennen we van zijn aanwezigheid in onder meer de Tee Set en After Tea. Het nummer "I Was Her Cowboy" werd op de zeezenders dubbel ingezet. Allereerst was het Don Allen die in een promospot zijn luisteraars op RNI voor de daarop volgende zaterdag uitnodigde twee uur lang te luisteren naar de mooiste countrymuziek. Op Caroline werd het in 1973 ook gebruikt voor een jingle: "Bert Bennet and Bill Stones, two boys from Holland who use make up ..."
Next Everly Brothers - Bye Bye Love. Een van de grotere successen van Don en Phil Everly die er in 1958 een enorm grote hit mee hadden en werden bekroond voor dit nummer met een Grammy Hall of Fame Award. Fred van den Bosch op Radio Atlantis gebruikte de zin "Bye bye love" op een hogere snelheid op het einde van zijn programma "Van Den Bosch Is Weer Los".
Next Everly Brothers - Let It Be Me. Veronica deed ooit een beroep op het repertoire van de Everly Brothers. Hun "Let It Be Me" werd namelijk verknipt ten bate van een van de vele Veronica 192-actie-jingles. Ook werd het nummer gebruikt voor promotie van 192, de voorganger van het Veronicablad – een spot die werd ingesproken door Hans Mondt. Zie ook: Everly Brothers - "Let It Be Me" / "Give Peace A Change."
Next Everly Brothers - Let It Be Me / Give Peace A Change. In februari 1970 namen de Everly Brothers in een live-sessie in het Grand Hotel in Anaheim, Californie, een aantal nummers op die een klein half jaar later verschenen op een dubbelalbum met de titel The Everley Brothers Show. Een van merkwaardige nummers op dit album is een lange medley met naast eigen songs veel materiaal van de Beatles. De medley eindigde met een coda waarin "Let It Be Me" aan het eind overging in "Give Peace A Chance." Het lag voor de hand dat dit stuk gebruikt werd voor een Voice-of-Peace-jingle.
Next Everly Brothers - Wake Up Little Suzie. Korte tijd werd het intro van dit nummer gebruikt door Steve England op Atlantis en wel voor de jingle: "A Dave Rodgers Rock Back."
Next Evert Van Der Pik, Ir. – Is Iedereen Aanwezig? Ir. Evert van der Pik was een van de personages die voorkwamen in het VPRO-televisieprogramma "Van Oekels Discohoek". Evert mocht een aantal singles opnemen waaronder "Is Iedereen Aanwezig?" En juist die kreet kwam voor in de intro van de tune van het programma "Koffie Met of Zonder" op Radio Mi Amigo, een spot die werd ingesproken door Stan Haag. Zie ook: Herman Lippinkhof – "Annabel".
Next Every Mother's Son - Come On Down To My Boat. Een plaat met een titel als deze kan natuurlijk niet onvermeld blijven in de zeezenderdiscografie. Het werd in 1987 door Radio New York International gebruikt als opening van het officiële programma. Men heeft kort, zowel in 1987 als 1988, uitgezonden in internationale wateren ter hoogte van Jones Beach in New York. Het was een initiatief van Allan Weiner. Het jaar van herkomst van dit nummer van deze rockgroep uit New York, is 1967.
Next Explosions - Long, Long Ago. Het was op Radio Veronica presentatrice Tineke die eigenlijk als eerste een programma presenteerde waarin de muziekkeuze alleen gericht was op het draaien van oude platen. Het was 1965 dat het programma "Verleden tijd" voor het eerst te horen was. De tune "Long, Long Ago" van The Explosions werd als tune voor "Verleden tijd" gebruikt.
Next Eydie Gormé - Blame It On The Bossa Nova. Op Radio Veronica was in de begindagen de volgende jingle te horen: "U luistert naar Radio Veronica, de hele dag Radio Veronica!" Voor die jingle werd dit Latin-nummer uit de Brill-Building-stal gebruikt. Het werd geschreven door Barry Mann en Cynthia Weil en in 1963 met groot succes op de plaat gezet door zangeres Eydie Gorme.
Next Eyes - Route 66. De mod-rockers van de formatie The Eyes namen op deze muziek ooit een fraaie "266" jingle op voor Radio London. Het is overigens opvallend dat de singles van de band zelf blijkbaar nooit te horen waren op Radio London. Andere uitvoeringen van hun nummers kregen op Big L de voorkeur. Zo liet Big L bijvoorbeeld van "Man With Money" de versie horen van Wild Uncertainty.
   
Previous
  1998-2023 © Soundscapes