Logo
     
volume 1
november 1998

Soundscapes Zeezender Discografie 5K

 





  Songs die werden gebruikt als deejay- en programma-tune of -jingle:
Kai Warner Orchestra - Kylie Minogue
  door Hans Knot (redactie)
Previous
  Bijna alle deejays op de zeezenders gebruikten tunes om zichzelf of hun radioprogramma's kenbaar te maken. Vaak werden die ontleend aan min of meer bekende songs. Dat geldt ook voor veel jingles. Deze songs zijn hier samengenomen in een vijfde categorie. Deze verzameling bestrijkt het grootste deel van onze discografie en is daarom – op alfabet en naar artiest – verdeeld over verschillende pagina's. Hier: van Kai Warner Orchestra tot en met Kylie Minogue.

Next Kai Warner Orchestra - Beautiful Sunday / Sacramento / Don't Go Down To Reno. Op de dag dat het 12,5 jarig bestaan werd gevierd van Radio Veronica – 21 oktober 1972 – nam Tineke afscheid met een afwijkende tune in het programma "Koffietijd." Het betrof bovenstaande medley van Kai Warner en zijn orkest. De orkestleider bracht de medleys in de stijl die ook James Last in de jaren zeventig van de vorige eeuw zo populair maakte. Het was alsof ze het van elkaar hadden afgekeken. James (Hansi) Last en Kai waren dan ook volbloed broers.
Next Kai Warner Orchestra - Black Is Black. Dit nummer is afkomstig van de dubbelelpee op Polydor met de titel Big Band In Hi Fi Stereo. Drie bekende Duitse dansorkesten staan op dat album. Uiteraard gaat het om een instrumentale versie van de hit van Los Bravos. De uitvoering van Kai Warner en zijn orkest werd op Mi Amigo gebruikt door Michelle en Peter van Dam ten bate van een prijsvraag in het wekelijkse programma ter promotie van het Aromar Hotel in Playa de Aro.
Next Kai Warner Chor Orchestra – Medley: Lustig Ist Das Zigeunerleben - Mädel, Ruck, Ruck, Ruck - Oh, Wie Wohl Ist Mir Am Abend. Duidelijk is dat de muziek van Kai, geboren als Werner Last, in hetzelfde genre als die van James Last behoort. Beiden komen meerdere malen voor in deze discografie. De hier vermelde medley werd door Tineke op Radio Veronica gebruikt als afsluiter van het programma "Koffietijd". Het is afkomstig van de elpee Auf, Auf Zum Fröhlichen Wandern.
Next Kai Warner Orchestra - Santa Lucia. De oudjes onder ons hoorden dit nummer voor het eerst in de muzikale filmkomedie met dezelfde ttitel uit 1956 in de uitvoering van Vico Torriani. De uitvoering van Kai Warner en zijn orkest, de bandleider die eigenlijk Werner Last heette en een broertje van James (Hans) Last was, werd op Radio Noordzee door Jan van Veen gebruikt voor het inspreken van een inhuis-reclame van de eigenaar van de Nederlandse service, Strengholt: "Reizen: het ideale blad voor de vakantie!"
Next Kai Winding Orchestra - More. "More," met op de achterkant het nummer "Coming Home Babe" is een van de 32 singles uitgebracht door de in het Deense Aarhus geboren Kai Winding en zijn orkest. Op 12-jarige leeftijd emigreerde hij met zijn familie naar de VS waar hij in heel veel orkesten speelde, waaronder in die van Stan Kenton en Benny Goodman. Het nummer "More" werd op Radio Hauraki ondersteunend gebruikt in de documentaire tijdens het eerste uur in 1966 toen er meer verteld over de programmering en de betrokkenheid van de luisteraars ten opzichte van "the good guys," ofwel de programmamakers.
Next Kajem – Solfège. Allereerst is te vermelden dat Kajem stond voor Klaas Jan Mulder, die samen met Rende Brouwer verantwoordelijk was voor de productie en arrangementen van het nummer "Solfège", ditmaal gespeeld op een Hammond-orgel. Kajem speelde het nummer dat ooit in 1766 werd gecomponeerd door Carl Philipp Emanual Bach. Het was Gert van der Zee die de uitvoering van Kajem gebruikte als tune op Radio Monique in 1985. Gert van der Zee kennen we natuurlijk ook als Ger Lammens, actief geweest voor een aantal bladen als Weekend.
Next Kansas City Stompers - Tiger Rag. Een heerlijk up-tempo-deuntje dat door Don Allen op RNI in 1974 als filler werd gebruikt op het einde van een programma-uur waarin hij tevens een overzicht gaf van de programma's die de daarop volgende dag zouden zijn te horen. Je denkt bij het lezen van de naam van de formatie aan Amerika maar het is de allereerste Deense jazzformatie die in 1951 haar eerste elpee opnam en in 2003 haar 40ste elpee.
Next Kapel Van De Koninklijke Luchtmacht - American Patrol. Een nummer dat ons in eerste instantie deed denken aan het werk van Glenn Miller. Maar, het was deze uitvoering door de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht, die in april 1971 door Tony Allen op RNI werd gebruikt. Midden in het programma, dat hij overnam van Alan West, gaf hij een programmaoverzicht, het adres van het station en waarschuwde de luisteraars ervoor om het drinken en autorijden ("Don't drink and drive") te combineren.
Next Kapel Van De Koninklijke Luchtmacht - Down Yonder. Dit nummer is afkomstig van een in 1961 verschenen elpee met als titel Swinging Wings. Het werd door Tony Allan op RNI gebruikt in 1971 voor een promo ten bate van de "RNI Top 50": "Tomorrow at three o'clock until six you get the RNI Super Top 50 ..."
Next Karl Bohm Und Der Stadskapelle Dresden - Till Eulenspiegel's Merry Pranks (Till Eulenspiegel's Lustige Streiche), Opus 28. Deze uitvoering van Richard Straus' compositie werd gebruikt als tune voor Radio Antwerpen. Daarnaast werd het gebruikt in verschillende jingles voor het station en in een reclamespot voor het nieuwe station dat in oktober 1962 op Radio Veronica werd uitgezonden. Zie ook: Les Djinns - "Thyl De Flandre."
Next Kathy Kirby - Main Theme From Adam Adamant. Dit nummer is afkomstig uit een televisieserie opgenomen in de jaren zestig van de vorige eeuw. In de hoofdrol was Gerald Harper als Adam Adamant, een Victoriaanse heer die in de swinging sixties geheel tot leven kwam, te zien. Het nummer werd gebruikt voor een promo ten bate van de Dave Lee Travisshow op Radio Caroline.
Next Kayak - Mammoth / Ballet Of The Cripple ( EMI / 006-24838 ). De A-kant van de tweede single van Kayak uit 1973 werd – samen met een extract van het nummer "Wintertime" uit 1974 – gebruikt voor een promospot voor Veronica in 1974. Voor de gelegendheid traden de artiesten op in de "Speeldoos in Zaandam" om leden te werven voor de Veronica Omroep Organisatie.
Next Kayak - Royal Bed Bouncer. Het intro van dit nummer, afkomstig van het gelijknamige album uit 1975, werd door Mi Amigo gebruikt voor het intro van een jingle.
Next KC And The Sunshine Band - Black Water Gold. Werd op Mi Amigo als filler gebruikt. Ook Ferry Maat gebruikte het op Radio Noordzee als filler.
Next Keith - 98.6. Werd gebruikt voor een jingle in de Kolder op Zoldershow op Veronica, nadat het in het eerste programma als eerste plaat was gedraaid en vervolgens in de intro bleef zitten.
Next Keith Emmerson – Honky Tonk Train Blues. Het gaat hier om een cover van de compositie van Meade Lux Lewis. Emmerson, bekend geworden met de formatie de Nice en Emmerson, Lake and Palmer, wordt gerekend tot de beste toetsenisten van zijn tijd. Trouwens wat velen niet weten is dat de Nice ooit begon als begeleidingsband van de zangeres P.P. Arnold. Op 3 juli 1978 kwam Marc Jacobs na vele maanden afwezigheid terug aan boord van de Mi Amigo. Hij las een brief met vragen voor van een luisteraar en somde een aantal tunes van collega's van Radio Mi Amigo op. Bij Hugo Meulenhof had hij het over "zo'n pianodingetje." Het was Herman de Graaf die hem aanvulde door Keith Emmerson en "Honky Tonk Train Blues" toe te voegen.
Next Keith Mansfield - Grandstand. Het is het themamuziekje dat jarenlang door de BBC op zaterdagmiddag op de televisie werd gebruikt voor het gelijknamige sportprogramma "Grandstand." Componist en arrangeur en tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van deze versie van het nummer was vooral als componist van zogenaamde Library Music bekend, voornamelijk voor KPM. Op de Voice of Peace dacht men op een bepaald moment dat het programma toch niet op de tv in Israël was te zien en dus speelde men leentjebuur door de tune ook te gaan gebruiken voor het sportprogramma, dat gedurende een bepaalde periode op de zaterdagmiddag daar was te beluisteren.
Next Keith Michell – I'm Surprised. Het betreft de in 1926 in Adelaide geboren Australische Keith Joseph Michell die al in 1951 zijn eerste toneel rollen speelde in Londen. Hij overleed in 2015 en was een Emmy Award-winnaar. Hij was de vertolker van Henry VIII in een BBC televisieserie, speelde veel rollen uit het werk van Shakespeare en trad ook op in Broadway Productions. In 1970 nam hij de elpee Keith Michell Sings Ancient & Modern op en daarvan nam Hans ten Hoge het intro voor het inspreken van een RNI jingle: "En nu nemen we U mee naar onze Super Top 50 voor deze superhit, die zijn weergave niet kent."
Next Kelso Herston And The Guitar Kings - The Magnificent Seven. Een prachtig mooie en strakke uitvoering van dit nummer werd gebruikt door Lex Harding op het einde van de beide uren van de laatste "Lex Harding Show" op de 192 meter op Radio Veronica. Het nummer is afkomstig van de elpee Hits from the Great Western Movies. Kelton Dean "Kelso" Herston was niet alleen orkestleider en top-producer maar speelde ook mee als (bass)gitarist op vele platen van grote countrysterren als Johnny Cash, Dolly Parton, Lorretta Lynn. Hij overleed in december 2018 op 87-jarige leeftijd.
Next Kenny Burrell - Love You Madly. Night Song is de titel van de elpee uit 1968 die in de studio van de MEBO II van RNI lag toen Hans ten Hooge een tune zocht voor het speciale Nederlandstalige programma dat er tussen elf uur in de avond en kwart na twaalf met de jaarwisseling naar 1972 werd uitgezonden. Hij koos voor "Love You Madly." Kenny Burell is afkomstig uit Detroit en een van de weinige jazzgitaristen uit zijn tijd die anno 2018 nog in leven is.
Next Ken Griffin - Now Is The Hour. Vroeger had je in grote bioscopen en theaters vaste orgels staan die voor vertier zorgden. Op een dergelijk orgel is het nummer "Now Is The Hour" gespeeld. Het was in 1965 de eindtune van een van de vele 15 minuten programma's op Radio 390, Masters of the Organ.
Next Ken Nordine - Sounds In Space (RCA Victor). De begin-jingle van de Lexjo op Veronica werd geleend van deze demo-single: "Countdown, ten seconds to firing, 10, 9 ..." enzovoorts. Het Ricochet-geweerschot kwam van Spike Jones (RCA). De countdown werd ook gebruikt voor een jingle voor Muziek Expres op Radio Veronica in de jaren zestig. Daar kan nog aan worden toegevoegd dat de intro ook werd gebruikt voor de commercial op Veronica voor de activiteiten van de Record Service van Deejay Productions, een onderneming die werd opgezet door een aantal medewerkers, voor na de zeezenderperiode.
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - Long Live Love. De instrumentale versie van het door Chris Andrews geschreven en door Sandie Shaw tot een hit gezongen nummer "Long Live Love" werd door de Nieuw Zeelander Glenn Adams gebruikt als filler op Radio Caroline International (South).
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - Take The "A" Train. Dit nummer werd door A.J. Beirens in 1971 gebruikt op RNI voor een van zijn meer "truttige" jingles voor het "RNI Goes DX"-programma. Op Radio 270 gebruikte Pete Bowman dit nummer soms als tune. Een eveneens onbekende uitvoering van deze klassieker werd op Radio Mercur gebruikt als tune voor het "Lyt of Dance."
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - That's Nice. Op Radio City werd tijdens de "Auntie Mable Hours" creatief omgesprongen met het voorhanden songmateriaal. Zo werd ondermeer een recept voor Irish Stew werd gezongen op de instrumentale versie van "That's Nice" in de uitvoering van Ken Woodman. Zie verder ook: Sandie Shaw - "There's Always Something There To Remind Me," Herb Alpert - "Work Song," Uitvoerenden Onbekend - "Sunshine Superman," Uitvoerenden Onbekend - "These Are The Most Beautiful Things," en Uitvoerenden Onbekend - "Do Re Mi."
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - Town Talk. Deze track van het album That's Nice (Strike JLH 101) uit 1966 werd door Paul Kaye gebruikt op Radio London. Het nummer staat ook wel bekend als het "Jimmy Young Theme" van de BBC radio.
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - To Whom It Concerns. Dit nummer werd gebruikt door Spangles Muldoon op de top van het hele uur bij zijn shows op Caroline International (1967/1968). Steve Merikke gebruikte het zelfde nummer op Radio Caroline als filler naar net nieuws toe. Het was in december 1966 dat "The Upper Cut Club" werd geopend in het district Forest Gate in Londen. Enkele dagen achter elkaar traden voor die tijd topartiesten op om publiek te trekken, waaronder Dave Dave, Dozy etc., Geno Washington, Pretty Things, Jimmy Hendrix en de Who. Het werd voluit gepromoot met spots op Britain Radio en de avonden werden ook gepresenteerd door presentatoren van Britain Radio zoals Bill Berry, Bruce Wayne en Roger Day. "To Whom It Concerns" gebruikt werd voor het maken van de promotiespots.
Next Ken Woodman And His Piccadilly Brass - Yesterday Man. Het beginstukje van dit nummer van de L.P. "That's Nice" – verschenen op het RCA Camden label (CAS 10104) – is gebruikt door Look Boden van Radio 227 voor een jingle.
Next Kenny Ball And His Jazzmen - Red Square. Dit nummer werd door Mike Lennox op Radio London gebruikt als filler.
Next Kenny Ball And his Jazmen - Teddy Bear's Picknick. Dit instrumentale nummer werd op Radio City gebruikt voor het inzingen van een promojingle voor het programma "Monsters Magic Music Show." Ook werd het gebruikt voor een promospot op de 299 meter voor de "Radio City Teddy Bear's Picknick" in december 1965. Het nummer werd trouwens in 1960 uitgebracht op het Pye-label.
Next Kenny Burrell – Everyday I Have The Blues. Een heerlijk swingend nummer van gitarist Kenny Burrell. "Every Day I Have The Blues" werd gecomponeerd door Peter Chatham en door Burrell opgenomen op de in 1968 op het Verve-label verschenen elpee Blues the Common Ground. Het nummer werd door gastdeejay Geert Kort uit Schoorl gebruikt in het nachtprogramma "Nachtklup" van Gerard de Vries op Radio Veronica. Het was een uitzondering dat in dat programma een gastdeejay voorbij kwam. Maar zoals een collega van hem mij vertelde: "de jongen had een mooie stem, de jongen had een uitstekende muziekkeuze en de jongen was een mooie jongen."
Next Kenny Clare And Ronnie Stephenson - Drum Spectacular. Voornoemd duo nam in 1966 een elpee op waarop de drums een meer dan belangrijke rol speelden. "Drum Spectacular" was het openingsnummer en dat nummer werd door Steph Willemse van Radio Condor gebruikt in zijn testprogramma om te vertellen dat het zou worden gebruikt als tune voor het programma "Jazz Time on Radio Condor". Tot uitzending is het in 1973 evenwel nooit gekomen; alles wat achterbleef was een band met testprogramma's.
Next Kenny Clarke And Francy Boland Big Band - Astrorama. Werd op Radio Noordzee gebruikt voor de jingle "Kilometers lang muziekplezier" zoals ingesproken door Hans ten Hooge.
Next Kenny Clarke And Francy Boland Big Band - Total Blues. Dit nummer is afkomstig van de in 1969 in de Lindström Studio in Keulen opgenomen elpee, die in 1971 op de markt werd gebracht door MPS Records in Hamburg. "Total Blues" is onderdeel van dit album, getiteld All Blues, en kreeg als lange titel op het album "All Blues, Third Movement, Total Blues" mee. In het programma op Radio Noordzee "Algemeen Dagblad Sport en Sportwereld" werd het nummer als filler gebruikt als er weer eens een onderwerp over korfbal in het programma was.
Next Kenny Everett And Mike Vickers - Retribution. Staat op de achterkant van de single Captain Kremmen en werd door Caroline gebruikt voor de promo "Friends of the earth."
Next Kenny G - Songbird. Kenneth Bruce Garelick speelt voornamelijk sopraansaxofoon onder de naam Kenny G en is afkomstig uit de Amerikaanse stad Seatlle. Van zijn elpee Duotones uit 1986 is het nummer "Songbird" afkomstig. Het was Rik van Rhijn die het nummer gebruikte als tune op Radio Monique in het weekendprogramma "Avond Cursus Muziek".
Next Kenny Loggins - Welcome To Heartlight. Dit nummer werd gebruikt voor een bekende LA-jingle van Mike Hagler op Caroline in de jaren zeventig.
Next Kenny Young - The Love Ship / Silky Milk (GTO). Uit 1973. De tekst refereerde aan de Loving Awareness, die door Radio Caroline werd gepromoot. De plaat werd vervolgens dagelijks in programma gedraaid en tevens jarenlang gebruikt voor productiewerk. De song werd in 1975 nogmaals uitgebracht op een elpee, gezongen door de groep Fox. In deze formatie was Kenny Young de stuwende kracht.
Next Kermisklanten - Matrozenmars. Dit nummer is afkomstig van de elpee Super Arcordeon Sound uit 1975, gecomponeerd door Henny van Voskuylen, de mannelijke partner in de Kermisklanten. De vrouw in deze arcordeonformatie, waar hij tevens mee getrouwd was, is Coby Mol. De "Matrozenmars" werd in 1976 door Stan Haag gebruikt als filler in de "Jukebox" op Radio Mi Amigo.
Next Kid Baltan - "Song Of The Second Moon. De eerste elektronische compositie van Dick Raaijmakers voor het Philips Natlab werd gebruikt voor jingles en rondlopers in de Kolder op Zoldershow . Zie ook: Tom Dissevelt - "Syncopation."
Next Kikie Dee - I've Got The Music In Me. Werd gebruikt voor een uitgebreide reclamecampagne op Radio Atlantis onder de noemer: "The Radio Atlantis Kiki Dee Contest."
Next Killer - Killer's Boogie. Een plaat uit de nazomer van 1973 gecomponeerd en opgenomen door Jan Rietman op het B.R.P. label, waarbij hij eenmalig de naam "The Killer" gebruikte. De plaat werd op Radio Atlantis gedraaid als filler tot het volle uur en wel in het programma van Tony Houston, terwijl hij het vervolgens ook als eindtune voor zijn programma gebruikte. Later bleek dat het ook nog eens in de maand september 1973 zijn persoonlijke hittip was geweest. Zie ook: Killer - "Rockin' Mood."
Next Killer - Rockin' Mood. Een plaat uit de nazomer van 1973 gecomponeerd en opgenomen door Jan Rietman op het B.R.P.-label, waarbij hij eenmalig de naam "The Killer" gebruikte. De plaat werd op Radio Atlantis gedraaid als filler tot het volle uur en wel in het programma van Tony Houston, terwijl hij het vervolgens ook als eindtune voor zijn programma gebruikte. Hetzelfde was ook het geval met de achterkant van de single, "Killer's Boogie."
Next Kinderkoor Jacob Hamel – Klaas Vaak. Het Kinderkoor Jacob Hamel (voorheen AVRO's Kinderkoor) was een Nederlands kinderkoor van radio-omroep AVRO. Het koor werd opgericht in 1929 en bleef tot in de jaren 1980 elpees met kinderliedjes uitbrengen. Het stond achtereenvolgens onder leiding van Jacob Hamel (van 1929 tot 1940) en Herman Broekhuizen (vanaf 1946). Zo nam het koor in 1965 het nummer "Klaas Vaak" op en daaruit knipte men bij Radio Veronica de jingle voor deejay Klaas Vaak.
Next King Cannon (a.k.a. Karl Bryan) - Overproof (a.k.a. Little Darlin'). Ray Cooper was een deejay die zeer kort op de Mi Amigo heeft gewerkt voor Caroline South (International) en in 1970 het aanbod kreeg van Meister en Bollier een eigen reggae show te presenteren op de zondagmiddag op RNI. Omdat hij voor deze show apart aan boord ging is het maar een paar keer uitgezonden. Als tune werd "Overproof" gebruikt, een nummer van King Cannon.
Next King Crimson - 21st Century Schizoid Man (Island). Werd gebruikt als tune voor het programma "Parel voor de Zwijnen op Radio Veronica. Een combinatie van fragmenten van dit nummer en King Crimson's "Cat Food" (zie aldaar) werd gebruikt op Radio Veronica ter ondersteuning van een lange spot: "Dit is de Radio Veronica Top 40, de enige Nederlandse Hitparade die een vrij betrouwbaar beeld geeft van de platenverkoop in de vorige week ..." De spot werd ingesproken door Lex Harding.
Next King Crimson - Cat Food. Een aanloop naar de Lex Harding-show in 1970 werd vooraf gegaan met de wel overbekende zeemeeuwgeluiden van Radio Veronica en fragmenten van Love met het nummer "Doggone," King Crimson - "Cat Food," de Flock - "Tired Of Waiting For You," Frijid Pink - "House Of The Rising Sun" en de Who met "The Seeker." Een doorsnee dus van de muziek die Harding in zijn programma destijds ten gehore bracht. Een combinatie van fragmenten van dit nummer en King Crimson's "21st Century Schizoid Man" (zie aldaar) werd gebruikt op Radio Veronica ter ondersteuning van een lange spot: "Dit is de Radio Veronica Top 40, de enige Nederlandse Hitparade die een vrij betrouwbaar beeld geeft van de platenverkoop in de vorige week ..." De spot werd ingesproken door Lex Harding.
Next King Crimson – Larks' Tongues In Aspic, Part 1. Dit instrumentale nummer komt van de gelijknamige elpee die in 1973 als vijfde studio-album van deze Britse groep werd uitgebracht. Rond 3.30 min op dit lange nummer is de start van het deel dat op RNI in 1974 werd gebruikt voor de promotie van het programma "Topper", dat op de vrijdagavond via de internationale service van het station werd uitgezonden en de Top 20 van dat moment bevatte, evenals enige tracks van de beste albums van dat moment.
Next King Curtis - Good To Me. Een prachtige instrumentale versie van het soulnummer gecomponeerd door Al Green en Otis Redding dat in 1967 op de plaat werd gezet op Atlantic door King Curtis. Johnnie Walker gebruikte het in zijn late avondprogramma op Radio Caroline International om zeer persoonlijk zijn luisteraars toe te spreken. Het gebeurde in zijn laatste show, enkele uren voordat de Mi Amigo in maart 1968 werd geënterd en weggesleept in opdracht van schuldeisers.
Next King Curtis - I Was Made To Love Her. Waanzinnig prachtig nummer met de saxofoon in de hoofdrol. King Curtis' vertolking van het Stevie Wonder-succes. Dit werd door Bud Balloo als tune gebruikt op Radio Caroline International in 1968.
Next King Curtis - Memphis Soul Stew. Dit nummer werd verknipt voor een tune voor de Rob Out Show op Radio Veronica, waar de gesproken intro van Curtis vervangen werd door: "Het is nu (één, twee, drie,) vier uur ... tijd voor de Rob Out Show." Het "één, twee, drie" werd er later uitgeknipt. Op Radio Caroline werd het nummer verder veel gebruikt door Johnnie Walker als promo-bed en talk-over-muziek.
Next King Curtis - Shake. Dit was de herkenningstune van Look Boden op Radio 227.
Next King Curtis - Twistin' With The King. Vele jaren eerder dan hij hits had als "Memphis Soul Stew" had King Curtis al talloze LP's opgenomen. Vele titels waarin het woord "twist" voorbij kwam, waren er ook. Het nummer "Twistin' with the King" werd op Britain Radio gebruikt voor een promospot voor het programma "R and B Night Ride," dat in mei 1966 voor het eerst op de zondagavond tussen 7 en 8 werd uitgezonden op Britain Radio in de presentatie van Johnny Dark. Johnny was een van de ingeblikte programmamakers op het station en kwam dus vanaf een cartridge.
Next King Size - Soldier Boy. De formatie King Size zong in 1979 op de melodie van dit oude succesnummer van The Shirelles de jingle "Caroline, all the hits on Caroline ..." in. Deze jingle werd – in serie met de jingle "Dit is Radio Mi Amigo met Rob Hudson" (zie: Kraftwerk - Kometen Melodie) – gemaakt in de studio van Ton van Draanen in Amstelveen en ingesproken door Louis Stuster. Er wordt wel gezegd dat ze werden ingesproken door Johan Visser, maar dat is dus onjuist. Overigens is Louis Stuster nog kort op Mi Amigo 272 werkzaam geweest onder de naam Johan Vermeer. Op dezelfde melodie maakte Kinf Size er nog een jingle op: "Caroline on 319, the station we love."
Next King Size Taylor And The Dominoes - Long Tall Sally. De Dominoes waren een groep uit Liverpool die in 1957 werd opgericht als een skiffle-group maar al vrij spoedig de rock-and-roll als hoofdmaaltijd had. Ze traden regelmatig op in de Starclub in Hamburg en kregen derhalve de bijnaam "Kings of Hamburg." Hun uitvoering van "Long Tall Sally" werd op Radio Caroline North gebruikt voor een jingle ten bate van "The Prince Tony."
Next King Solomon Band - Suzy's Dream. Niet te verwarren met de uit Milwaukee afkomstige reggaeformatie die in 2019 nog steeds aan de weg timmerde. Het gaat hier om een Belgische groep die in 1973 op het Vogue-label dit nummer op de achterkant van de single "Corcovado" liet persen. Het nummer werd, zijnde een Gnome-productie, door Bart van der Laar op Mi Amigo verkozen tot eindtune van zijn avondprogramma in het najaar van 1973.
Next King Sunny Ade - Synchro Feelings / Ilako Medley. Dit nummer werd door Mike Hagler en Tony Allan gebruikt voor een van de Loving Awareness-promo's van Radio Caroline in 1974.
Next Kingsmen - Louie Louie (Sundazed). De rock-'n-roll-formatie Kingsmen had in 1963/1964 in Amerika een grote – en eenmalige – hit met deze cover van Richard Berry's onvolprezen R&B-klassieker "Louie Louie". Met een aangepast ritme werd de uitvoering van de Kingmen de "definitieve" versie. Vanaf die tijd speelde iedereen het nummer op hun manier. In 1985 greep Charlie Wolfe er op terug en gebruikte op Laser 558 om zijn "Sixties Sunday" te promoten. Het was overigens het derde nummer dat door hem voor dat doel werd ingezet. Eerder gebruikte hij namelijk al Dylan's "Like A Rolling Stone" en ook "White Room" van Cream.
Next Kingsway Promenade Orchestra - There's No Business Like Show Business. Onder leiding van dirigent Stanley Black nam het Kingsway Promenade Orchestra dit nummer op in 1954 als onderdeel van een ode aan de composities van Irvin Berlin. Op Radio 390 werd het nummer gebruikt als tune voor het programma "Music from the Shows," dat door verschillende presentatoren werd verzorgd.
Next Kinks - All Day And All Of The Night. In 1965 sprak deejay Bob – later bekend onder zijn eigen naam Krijn Torringa – op dit nummer een promo in voor het tijdschrift "Muziek Expres" op Radio Veronica. Op Radio Caroline South hanteerde Emperor Rosko in 1966 de jingle "It's all-in line with Caroline," ingezongen op de intro van dit nummer van de Kinks.
Next Kinks - You Really Got Me. Dit nummer werd gebruikt in een promospot voor Tony the Prince op Caroline North, een jingle uit 1967 waarin de "Kinky, Silly, Surfy, Psychodalic, it's the Prince Tony Show" werd aangekondigd. In deze spot werden meerdere songs gemonteerd:
  1. Kinks - You Really Got Me
  2. Bob Dylan - Positively 4th Street
  3. Beach Boys - California Girls
  4. Jimi Hendrix - All Along The Watch Tower
  5. Beatles - She Loves You
  Ook voor een jingle op de internationale service van Radio Atlantis, en wel voor het programma "Midnight Special" met Dave Rodgers werd in 1974 dit nummer van de Kinks gebruikt. In de jaren zestig werd verder het programma "Muziek Express" op Radio Veronica regelmatig via promo's gepusht. In die promo's werd het begin van dit nummer gebruikt. Een van die promo's werd in juli 1965 ingesproken door Krijn Torringa.
Next Kirby Stone Four - Coffee Time. Dit nummer, gecomponeerd door Harry Waren en Arthur Freud, werd in 1959 uitgebracht door Columbia op de elpee The Go Sound." Het vormde in de jaren zestig de basis voor de prachtige jingle van het programma "Coffee Time" van Radio London. Het werd uitgevoerd door het vocale kwartet The Kirby Stone Four onder begeleiding van het orkest van Jimmy Carroll. Het betreffende album is op CD uitgebracht op het label "Collectables," gekoppeld aan de elpee The Kirby Stone Touch.
Next Kirby Stone Four - I Love You. Dit door Harlan Thompson en Harry Archer geschreven nummer werd op Caroline North gebruikt in de vroege dagen van 1964/1965 onder toevoeging van de stationsnaam: "Caroline, I love you, I love you ..." Het betreffende nummer staat op het The Kirby Stone Touch en valt tegenwoordig als Track 22 te beluisteren op een CD van het label "Collectables," waarop het album is gekoppeld aan het album The Go Sound.
Next Kirby Stone Four And the Jimmy Carroll Orchestra - Bubbles, Bangles And Beads (CBS en Philips). Tune van Michelle op Radio Mi Amigo.
Next Kirk Franklin - Keep Your Head. Zie voor informatie: Earth Wind and Fire - "Zanzibar."
Next Kitty Jansen e.a. - Shell Helpt: Theorie verkeersexamen door Kitty Jansen (Sonopresse Shol 334). Onder de noemer "Shell helpt" bracht het bekende benzinemerk ooit een serie flexidisks van waarop allerlei tips werden gegeven voor de weggebruiker. In dit geval betrof dat het "Theorie verkeersexamen," verwoord door Kitty Jansen. Van dit plaatje werd de tekst "Zijn er nog meer plaatsen waar je niet mag uitladen van passagiers" geknipt ten bate van een jingle in de Adje Bouman Top Tien op Veronica. Tevens werd het door Karl Braun uit Den Haag gebruikt voor zijn gesproken brieven ten bate van de ABTT.
Next Klaus Doldinger's Pasport - Uranus. Het was op de internationale service van RNI dat dit instrumentale nummer werd gebruikt voor een commercial ten bate van een speciaal RNI T-shirt dat was te bestellen via een adres in Croydon, Surrey. Deze Duitse jazzformatie, die in 1970 werd opgericht, nam het nummer "Uranus" in 1971 op.
Next Klaus Wunderlich - Georgia On My Mind. Ontelbare malen is dit prachtige nummer door een groot aantal artiesten aan het vinyl toevertrouwd. De uitvoering van Klaus Wunderlich kwam redelijk vaak bij Radio Veronica op de draaitafel nadat Joost den Draayer het had verkozen tot tune van het programma "Voetjes van de vloer."
Next Knightsbridge Corale - Make Mine Mink. De uitleg van deze tune zal voor velen als een verrassing komen. Op Radio Veronica is Tineke vooral bekend door haar "Koffietijd," waarbij de Swe-danes voorbij kwamen met de tune. Echter in de vroege dagen van Radio Veronica, toen Ger-Anne nog het programma presenteerde was er een soortgelijke tune, die met de bovenstaande titel hierbij ontmaskerd is.
Next Knightsbridge Strings - My Guy's Come Back. Dit nummer is afkomstig van de elpee A String Of Pearls dat door deze Britse formatie in 1959 werd opgenomen en werd uitgebracht op het Top Rank-label. Een exemplaar van deze elpee kwam in Zweden terecht en Ragnar Landerholm gebruikte het nummer als tune voor het "Lunch önske program" op Radio Syd in 1962.
Next Knuckles O'Toole – The Old Piano Roll Blues. Er zijn meerdere artiesten geweest die "Knuckles O'Toole" als pseudoniem hebben gebruikt. Maar, een was de eerste: Billy Rowland, ook wel "Mr. Honkey Tonk Himself" genoemd. Hij verpoosde veel in de Amerikaanse saloons en speelde vooral in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw op de honkey-tonk-piano's. Aangenomen kan worden dat de elpee The Saloon Piano of Knuckles O'Toole bij Veronica in de kast stond, want met gebruik van het nummer "The Old Piano Roll Blues" werd een aantal jingles gemaakt voor Will Luikinga.
Next Kokomo, His Piano And Band - Asia Minor (Felsted / London). Overbekend van de Joost den Draayershows op Radio Veronica en Radio Noordzee. Joost den Draayer gebruikte het nummer nogmaals in 1985 op Radio Monique. Dit nummer was gebaseerd op Edward Grieg's eerste Pianoconcert, of meer precies: het Concert voor piano en orkest in a-mineur, opus 16 (Concerto for Piano and Orchester in A minor).
Next Kol Achai – Hashkifa. De formatie Kol Achai bestaat uit de gebroeders Yitzchak, Yossi en Boaz Goldsmith uit Jeruzalem. Het nummer werd gebruikt voor de dagsluiting van Arutz Sheva dat voor de kust van Tel Aviv haar programma's, waaronder het Engelstalige "Sheva Campus Radio", verzorgde vanaf het zendschip Hatzvi.
Next Kongas - Kongas Fun. Als het om de Vlaamse service van Radio Atlantis gaat kun je gerust stellen dat men daar afwijkende tunes en fillers gebruikte. Zo werd het programma "Van Den Den Bosch Is Weer Los" met presentator Fred Van den Bosch op een bepaald moment afgesloten met het instrumentale "Kongos Fun", gespeeld door een zevenmansformatie die verschillende platen in de jaren zeventig uitbracht in de categorie Salsoul Funk. De groep, afkomstig uit Frankrijk, stond onder leiding van Jean-Marc Cerrone.
Next Koninklijke Luchtmachtkapel - Take The "A" Train. In 1961 gebruikte presentator Dan Campagne dit nummer als tune in zijn programma voor de soldaten op Radio Veronica.
Next Koninklijke Militaire Kapel - Hand In Hand Kameraden. De instrumentale versie van het door Stan Haag geschreven hitsucces van Joop de Knegt werd in 1968 ingezet door Jan van Veen op Radio Veronica om tezamen met Willy Alberti terug te kijken op een recent gespeelde voetbalwedstrijd.
Next Koninklijke Militaire Kapel - Trafalgar. Dit nummer werd op Radio Veronica gebruikt voor het programma "Willem Keukenhof presenteert ..."
Next Kool And The Gang - Kool And The Gang (Dureco). Instrumentaal nummer dat door Robbie Dale naast zijn andere tune werd gebruikt in de programma's voor Veronica. Op RNI gebruikte Alan West het in 1971 ook als filler.
Next Koos van Beurden - Fiësta Di Beur-Ba. Zie: Orkest Koos van Beurden - Fiësta Di Beur-Ba.
Next Koto - Visitors. Een Italiaanse compositie uit 1985 van ene Maiola en een nummer dat werd geproduceerd door ene Cundati. Het wordt geprezen als een van de beste Italiaanse discoplaten. Het verscheen in tal van mixen. Op Radio Monique werd het nummer ingezet door Walter Simons als filler in het programma "Opstaan met Monique," terwijl zijn collega Jan Veldkamp het nummer van Koto gebruikte als filler in de Monique Top 50 in 1985.
Next Kraftwerk - Autobahn. Het was Stan Haag die in zijn programma "Stan Haag Vandaag" op Radio Mi Amigo steeds van maandag tot en met zaterdag een plaat draaide voor de vrachtwagenchauffeurs, met daarbij de nodige informatie. Hiervoor werd "Autobahn" ook ingezet. Het nummer kwam op single uit in 1974 en werd gecomponeerd door Ralf Hütter en Florian Schneider. Ook werd het gebruikt voor een promo voor de "Mi Amigo autosticker-actie" in januari 1978.
Next Kraftwerk - Franz Schubert. In het jaar 1977 liep er een zogenaamde "in huis reclame" op Radio Caroline en wel voor de "Radio Caroline Rock Record Collectors Guide." Ter ondersteuning van de promotiespot werd het nummer "Franz Schubert" van Kraftwerk gebruikt, dat afkomstig was van de LP Trans Europe Express, eveneens uit 1977.
Next Kraftwerk - Kometen Melodie. Van dit nummer van de Duitse formatie Kraftwerk werd de intro op Mi Amigo gebruikt als opener voor de naam-jingles: "Dit is Radio Mi Amigo met Rob Hudson." Deze jingle werd – in serie met de jingle "Caroline, all the hits on Caroline ..." (zie: King Size - Soldier Boy) – gemaakt in de studio van Ton van Draanen in Amstelveen en ingesproken door Louis Stuster. Dit in een sessie tegelijk met die voor het Freewave Media Magazine en Park Radio Producties. Er wordt wel gezegd dat de jingles werden ingesproken door Johan Visser, maar dat is dus onjuist. Overigens is Louis Stuster nog kort op Mi Amigo 272 werkzaam geweest onder de naam Johan Vermeer. In een programma van Brian Martin op Radio Caroline uit 1978 was een jingle te horen met de tekst: "Think Loving Awareness, it will help you feel better than you think." ook daarvoor werd Kraftwerk met de "Kometen Melodie 1" gebruikt met nadruk op een fragment op 3 minuten en 8 seconden in het nummer.
Next Kraftwerk - Kometen Melodie 2. Ook deze compositie van Kraftwerk werd gebruikt voor naam-jingles op Radio Mi Amigo. Deze jingles werden in serie gemaakt in Amstelveen in de studio van Ton van Draanen en ingesproken door Louis Stuster. Overigens, Louis Stuster is nog kort op Mi Amigo 272 werkzaam geweest onder de naam Johan Vermeer.
Next Kraftwerk - Ruckzuck. Een nummer afkomstig van de eerste elpee van de Duitse formatie Kraftwerk. Dit nummer werd ingezet voor een van de drie promotiespots op Radio Caroline in 1977 voor de Radio Caroline Rock Record Collectors Guide, een uitstekend handboek samengesteld door Ian Anderson. Zie ook: Kraftwerk - Franz Schubert; Kraftwerk - Tanzmuzik.
Next Kraftwerk - Tanzmuzik. Dit nummer is afkomstig van de derde studio-elpee van Kraftwerk en kwam in oktober 1973 voor het eerst in de grammofoonplatenwinkel te liggen. De elpee heette Ralf und Florian. Elders in deze discografie staat muziek van deze Duitse formatie die werd gebruikt voor promospots ten bate van de Radio Caroline Rock Record Collectors Guide, waarin tweeduizend "All Time Classic Albums" werden behandeld. Een derde spot hiervoor werd geproduceerd met het gebruik van "Tanzmuzik." Zie ook: Kraftwerk - Franz Schubert; Kraftwerk - Ruckzuck.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Borriquito. Op 20 februari 1975 kwam op Radio Mi Amigo de allereerste Nederlandstalige Top 15 in presentatie van Stan Haag voorbij. Het programma werd gepresenteerd door Stan Haag en hij gebruikte de instrumentale versie van "Borriquito" in de uitvoering van het orkest van Kurt Edelhagen. Hier kan aan worden toegevoegd dat het door Bert Bennet ook werd gebruikt voor het maken van een promo ten bate van "de week van de liefde in Playa de Aro" in 1976.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Das Fräulein Gerda / American Patrol. De uit Duitsland afkomstige Kurt Edelhagen behoorde tot de meest toonaangevende Europese bandleiders in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Hij was dan ook volop met zijn medleys aan hits via de radio te beluisteren. De weloverbekende jingle "Sveriges Commerciele Radio, Radio Nord" is samengesteld uit twee muziekjes van het orkest onder leiding van Kurt Edelhagen en wel "Das Fräulein Gerda" en "American Patrol."
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Down By The Riverside. Deze Duitse orkestleider heeft meerdere vermeldingen in deze discografielijst. Zijn uitvoering van het nummer "Down By The Riverside" werd gebruikt voor een promospot op Radio Dolfijn: "Radio Dolfijn, gezellige muziek vanaf 's morgens zes uur tot 's avonds twaalf uur. Dat presenteert U Radio Dolfijn. Stem af op de 227 meter van Radio Dolfijn." Dezelfde tekst werd ook met andere instrumentale ondersteuning opgenomen. Zie: Van Alexander And His Orchestra - Way Down Yonder In New Orleans.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra – I've Got A Lovely Bunch Of Coconuts. Het lijkt er op dat Kurt Edelhagen en zijn orkest hofleverancier waren als het ging om de tunes die werden gebruikt bij Skanes Radio Mercur. In 1960 werd voor het programma "Fixat och Trixat och Mixat", in presentatie van Bo Leveren het nummer "I've Got A Lovely Bunch Of Coconuts" gebruikt. Het was afkomstig van de elpee Ballroom in London, dat uitkwam op Polydor.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Mini Meets Maxi. Wie herinnert zich nog het speciale zondagochtend-programma op Radio Mi Amigo in presentatie van Michelle, waarin het Aromar Hotel in Playa de Aro uitgebreid werd gepromoot en waarin luisteraars met 25% korting een verblijf in het hotel konden boeken? Voor zowel de tune van het programma alsook de promospots, die werden ingesproken door Peter van Dam, werd gebruik gemaakt van het nummer "Mini Meets Maxi", dat afkomstig was van de in 1972 uitgebrachte elpee Big Band Fascination.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Paris Canaille (Ça C'est Paris). Deze prachtige tune werd gebruikt voor het programma "Continental Cabaret" op Radio 390. Een programma dat door diverse presentatoren op dit easy-listening station werd gepresenteerd en waarvoor deze continentale tune werd gekozen in de uitvoering van het orkest van Kurt Edelhagen.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Trolley Song. Een lied met een lange traditie dat voor het eerst werd vertolkt door Judy Garland in de film Meet Me in St. Louis uit 1944. Er kwamen vele vocale en instrumentale versies uit. Het was in 1964 dat de elpee 21 Channel Sound. Big Band / Accent on Percussion uitkwam op het Polydor-label. Daarop stond dus de instrumentale versie in de uitvoering van Edelhagen en zijn orkest. Het intro daarvan werd gebruikt als nieuwspingel op Radio 390.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra – Trompetentreppe. Een heerlijk muziekje waar de foxtrot goed op kan worden gedanst en dat in 1958 verscheen op de B-kant van een door Polydor uitgebracht EP, met vier nummers. De voorkant werd gevuld door het Tanzorchester des NDR uit Hamburg en de EP kreeg als titel "Trompetenparade" mee. Maar het door het orkest van Edelhagen uitgevoerde nummer "Trompetentreppe" bleek ook goed gebruikt te worden als tune en wel voor het programma "De Zomersterren Show" ("Sommerens Staerne Show") op Radio Mercur.
Next Kurt Edelhagen And His Orchestra - Up Up And Away. Tom van der Velde, en dan hebben we het over Radio Caroline, gebruikte in de periode 1979/'80 de instrumentale versie van dit nummer van de Fifth Dimension als tune. In 1979 gebruikte ook René van Elst het nummer in zijn programma "Wekkerradio" op Radio Caroline als tune. Dit nummer in de uitvoering van Kurt Edelhagen werd verder 1971 op RNI gebruikt ten bate van een promotiespot voor de RNI World Service, die werd ingesproken door Alan West.
Next Kurt Wege Orchestra - Typewriter. In de originele uitvoering van Leroy Anderson komt het nummer al voor in de lijst, maar een uitvoering van het Duitse orkest van Kurt Wege, uit 1966, afkomstig van de LP The Music of Leroy Anderson werd op Radio 390 gebruikt voor een promo voor "Radio News" dat exclusief berichtte over de zeezenders.
Next Kylie Minogue - I Should Be So Lucky. Menig mannenhoofd sloeg op hol bij het aanzien van de strak in de hotpants en gouden laarsen zittende en verleidelijk in de camera kijkende Kylie Minogue toen dit nummer in 1987 werd uitgebracht op het Mushroom-platenlabel. Op WMR, de kortegolfuitzendingen vanaf de Ross Revenge, was er het DX-programma van Tom de Wit in 1988 en hij gebruikte de instrumentale versie van dit nummer als openingstune voor zijn DX-programma.
   
Previous
  1998-2023 © Soundscapes