Logo  
  | home | authors | calendar colophon | links | newsgroups | newsfeed | new | printer version |  
volume 7
juni 2004

68 Venus-songs en -albums

 





Bijlage bij het artikel "En Venus was haar naam ..."
  door Ger Tillekens
Previous
  Relatief bezien zijn er maar weinig popsongs die in hun titel of tekst de naam van Venus vermelden. Op deze pagina zijn er toch nog bijna zeventig bij elkaar gebracht. Het zijn de meest bekende. Wie goed zoekt zal er misschien nog een of twee keer zoveel vinden, maar ook weer niet zoveel meer. Dit overzicht biedt kortom een mooie steekproef waaruit blijkt op welke manieren Venus zich in de popmuziek kenbaar maakt.
 
   
1 1956: Chuck BerryBrown Eyed Handsome Man (Album: After School Session; Chess, 1958 / Genre: Rock-'n-Roll). De popmuziek begon met de Rock-'n-Roll en Venus liet daarbij al snel van zich horen. Op zijn geheel eigen wijze dreef Chuck Berry namelijk al de spot met een van de iconen van de "hoge" cultuur, het beeld van de Venus van Milo. In dit nummer vertelt Berry hoe deze Venus haar beide armen verloor: "Milo Venus was a beautiful lass / She had the world in the palm of her hand / But she lost both her arms in a wrestling match / To get a brown eyed handsome man / She fought and won herself a brown eyed handsome man." Het nummer werd talloze malen gecovered en ook door Buddy Holly op een, postuum verschenen, plaat gezet.
2 1959: Frankie AvalonVenus (Album: The Hitmakers; Chancellor, 1960 / Genre: Rock-'n-Roll / Teen-Pop). De late jaren vijftig vormen het hoogtepunt van de getemde Rock-'n-Roll, de brave en gepolijste Tienerpop. Deze Venus, geschreven door Ed Marshall, past daar uitstekend bij. De godin wordt ten tonele gevoerd als de toverfee in het romantische sprookje van de liefde: "Venus if you will / Please send a little girl for me to thrill / A girl who wants my kisses and my arms / A girl with all the charms of you." Het nummer stond in 1959 een maand lang in de Nederlandse hitlijsten en haalde daar een 14e plaats. Zoals destijds gebruikelijk bij hitnoteringen verschenen er vele cover-versies. Hetzelfde jaar brachten ook Sam Cooke, Bobby Rydell en Dickie Valentine hun versie op de markt. Naar verluid laat de videodocumentaire The Compleat Beatles zien dat ook de Beatles dit nummer meester waren.
3 1962: Jimmy ClantonVenus In Blue Jeans (Album: Venus In Blue Jeans; Ace / Genre: Rock-'n-Roll / Teen-Pop). Nog een echte Venus uit het land van de Tienerpop. Ditmaal speelt het nummer, zoals meer Tienerpop-songs uit die tijd, in op de toenmalige veranderingen in het modebeeld, in dit geval de opkomst van de spijkerbroek als kledingstuk voor meisjes. In Nederland belandde dit nummer van Neil Sedaka niet in de hitparade. Via de juke-box en de radio kreeg het toch de nodige bekendheid. De tekst staat nog geheel in het teken van het romantisch liefdessyndroom van Tin Pan Ally. Niet alleen Venus, maar ook Mona Lisa en Assepoester worden in de tekst opgeroepen om het "sprookje van de liefde" het nodige cachet te geven. Meisjes, zo luidt de boodschap, worden er met een spijkerbroek niet minder aantrekkelijk op, integendeel: "She's Venus in blue jeans / Mona Lisa with a ponytail / She's walkin' talkin' work of art / She's the girl who stole my heart."
4 1963: The VenturesLove Goddess Of Venus (Album: Ventures in Space; Dolton / Genre: Gitaar-pop). De overgang van de jaren vijftig naar de jaren zestig waren niet alleen de hoogtijdagen van de Tienerpop, maar ook van de instrumentale gitaarmuziek. Het geluid daarvan maakte deel uit van wat wel de "Space-Age-Rock" wordt genoemd. De meest bekende groepen komen met name uit Groot-Britannië. Denk aan de Shadows, ook wel bekend als de begeleidingsgroep van Cliff Richard, en beter nog de Tornados. Geen van deze groepen had klaarblijkelijk iets met Venus. Dat geldt wel voor hun Amerikaanse tegenhanger, de Ventures, die "Love Goddess Of Venus" op de plaat zetten.
5 1963: The Hurricane StringsVenus (Album: Allemaal Tops; Imperial ILPT 118 / Genre: Gitaar-pop). In Nederland vonden de Britse gitaargroepen uit de beginjaren zestig de nodige navolging. In dat gezelschap vinden we de Rotterdamse formatie Hurricane Strings, die ook fungeerde als de begeleidingsgroep van het Rotterdamse zangeresje Marijke Hofland. Hun grote voorbeeld waren klaarblijkelijk de Tornados, want in 1962 namen ze een cover van "Telstar" op. Een jaar later volgde een single met de songs "In The Carrick" en "Venus" (Imperial HI 1182). Met dat laatste, instrumentale nummer scoorde de groep niet slecht. Het haalde weliswaar niet de hitlijsten, maar verscheen in 1963 toch maar op een Frans EP-tje (Columbia ESD-F 1473) en op het verzamelalbum Allemaal Tops (Imperial ILPT 118). Ook werd het nummer in dat jaar veel gedraaid door Joost den Draayer op de zeezender Radio Veronica. De Hurricane Strings zijn daarmee de eerste Nederlandse popgroep met een Venus-song op hun naam.
6 1965: Sandie ShawLong Live Love (Single: "Long Live Love" / "I've Heard About Him" (Pye 7N15841) / Genre: Vocale pop). De beginjaren zestig waren ook de jaren waarin de Britse "beatzangeressen" triomfen vierden. Niet de minste onder hen was Sandie Shaw, bekend van haar hekel aan schoeisel op het podium. Op 27 mei 1965 bereikte zij in de Engelse hitparade met het nummer "Long Live Love" een eerste plaats. Pas drie weken later zou daar worden verdreven door Elvis Presley met "Crying In The Chapel." De eerste tekstregel van "Long Live Love" luidt: "Venus must have heard my plea, she has sent someone along for me." Een duidelijke verwijzing naar Venus als de godin van de liefde. Het nummer werd door Shaw ook in het Frans opgenomen onder de titel "Pourvu Que Ça Dure." In het Duits werd het "Du Weist Nichts Von Deinen Gluck."
7 1967: Velvet UndergroundVenus In Furs (Album: Velvet Underground & Nico; Polygram / Genre: Underground / Proto-Punk). Met filmster en zangeres Christa Päffgen, beter bekend als Nico, nam de Velvet Underground in 1966 een baanbrekende album op in Andy Warhol's Factory dat door de pop-art-kunstenaar zelf werd geproduceerd en in een fraaie uitklap-hoes werd gestoken. Op het album, dat met een jaar vertraging op de markt kwam, prijkt onder meer dit nummer over de donkere kant van Venus, naar het boek van Venus im Pelz (1869) van Leopold von Sacher-Masoch. Met bijna een eeuw verschil is het niet goed duidelijk of de Velvet Undeground het allemaal echt serieus bedoelt. Er klinkt in ieder geval onmiskenbaar een lichte ironie door in het temerig stemgeluid van Lou Reed, wannneer hij de "Venus in Furs" toezingt: "Shiny, shiny, shiny boots of leather / Whiplash girlchild in the dark / Comes in bells, your servant, don't forsake him / Strike, dear mistress, and cure his heart." Het nummer werd later ook nog eens gecovered door de Melvins.
8 1969: Mayo ThompsonVenus In The Morning (Album: Corky's Debt to His Father; Revolution / Genre: Underground / Pychedelica). De opkomst van de Underground en de Psychedelica in de popmuziek ging gepaard met een herwaardering van afwijkend gedrag en geestesziekten. Dat is ook de inzet van dit nummer op het solo-album van de leider van de Red Krayola. Een verwarde "Venus In The Morning," die in haar eigen wereld leeft, wordt met respect bezongen: "They cover her politely from all indelicate eyes." Dit is overigens een andere song dan het nummer met dezelfde titel van Stratovarius dat verderop aan de orde komt.
9 1969: Shocking BlueVenus (Album: At Home; Repertoire / Genre: Pop-Rock). Ongetwijfeld de meest vooraanstaande Venus uit de geschiedenis van de popmuziek: "A goddess on a mountain top / Was burning like a silver flame / The summit of beauty and love / And Venus was her name." Een compositie van de Haagse popmuzikant Robbie van Leeuwen die eerder bekendheid verwierf als gitarist van de Motions. Het nummer, dat werd gezongen door Mariska Veres, kwam in juni 1969 de Nederlandse hitparade binnen en bereikte daar een derde plaats. In Amerika werd het de eerste nummer-een-hit van een niet-Engelse, Europese popgroep. Het nummer werd vele malen gecoverd, onder meer in 1970 door Tom Jones. In het midden van 1981 vormde het een onderdeel van een van de compilatie-singles van de Stars On 45 die ook weer op de hitlijsten belandde. De meidengroep Bananarama behaalde met haar uitvoering in juni 1986 zelfs nog een vierde plaats op de Nederlandse hitlijsten. Al met al stond de song maar liefst driemaal op de Nederlandse en Amerikaanse hitlijsten, wat een record schijnt te zijn. Meer recente covers zijn die van de Charlottes uit 1991 en de Chipmunks uit 1998. Vorig jaar nog zong de Duitse meidengroep No Angels het lied opnieuw in voor een televisiereclame voor Gillette.
10 1971: Elton JohnLevon (Album: Madman Across the Water; Mercury / Genre: Rock). Popsongs gaan over meer dan liefde alleen. Dat was ook de kracht van de eerste albums van het duo Elton John en Bernie Taupin. In "Levon" snijdt Taupin het onderwerp kinderarbeid aan. In het nummer beschrijft hij beeldend de gevoelswereld van Jesus, het zoontje van de hardwerkende ballonnenkoopman Levon, die zijn vader bij zijn werk helpt maar intussen van iets anders droomt: "Levons sells cartoon balloons in town / His family business thrives / Jesus blows up balloons all day / Sits on the porch swing watching them fly / And Jesus, he wants to go to Venus / Leave Levon far behind / Take a balloon and go sailing / While Levon, Levon slowly dies."
11 1972: Captain BeefhartBig Eyed Beans From Venus (Album: Clear Spot; Reprise / Genre: Prog-Rock / Proto-Punk). Volgens velen een van de beste songs van de roemruchte Captain Beefhart, oftewel Don van Vliet, de surrealist pur-sang onder de popartiesten. Zonder de grootogige bonen van Venus wordt het leven op aarde tamelijk somber, zo waarschuwt hij ons in dit lied: "Distant cousins, there's a limited supply / And we're down to the dozens, and this is why / Big Eyed Beans from Venus! Oh my, oh my."
12 1973: DeodatoVenus (Album: Deodato 2; CTI / Genre: Jazz Fusion). Klassieke en minder klassieke stukken in een swingend en funky jasje van jazz-rock-snit: dat is het handelsmerk van Deodato. "Venus" is een compositie van Deodato zelf, die voluit Eumir Deodato Almeida heet. Zijn instrumentale Venus swingt inderdaad, maar daar is alles ook wel zo'n beetje mee gezegd. Syntheziser-geluiden maken het tot een verlate representant van de "Space-Age-Pop." Bonus-track bij de cd-uitgave van het album Deodato 2.
13 1975: WingsVenus And Mars (Album: Venus And Mars; EMI / Genre: Rock). Venus And Mars is de titel van het tweede album van Paul McCartney en Wings. De titel-track keert tweemaal op het album terug: een keer als een kort intro en nog een keer als reprise. McCartney verwijst naar de sterren en onze zusterplaneten om de sfeer tijdens een stadion-concert te typeren: "Follow the stars / Venus and Mars / Are alright tonight." Vanzelfsprekend haast, bevat de combinatie van Venus en Mars hier de nodige klassieke romantische associaties.
14 1977: TelevisionVenus (Album: Marquee Moon; Elektra / Genre: Punk). In de tweede helft van de jaren zeventig komt de Punk op en ook hier maakt Venus haar entree. Op een grensverleggende album van een van de meer originele Amerikaanse punk-bands, bezingt Tom Verlaine een jeugdherinnering uit de tijd waarin hij als voortijdig schoolverlater een avontuurlijke tocht door Alabama maakte samen met zijn vriend Richard Meyers. De zinloosheid van het leven wordt poëtisch getypeerd met de regel: "I fell right into the arms / Of Venus de Milo."
15 1978: Boney MNightflight To Venus (Album: Nightflight To Venus; BMG / Genre: Disco). Naast de Punk was er eindjaren zeventig de Disco en ook hier maakt Venus haar entree, ditmaal als de planeet. De Duitse disco-formatie Boney M, die in Nederland ware triomfen vierde, zag de planeet als een symbool van de disco-nation. Na een complete count-down op een vette disco-beat horen we het volgende welkomstwoord: "Ladies and Gentlemen, welcome aboard the starship Boney M / For our first passenger flight to Venus."
16 1979: AC/DCTouch Too Much (Album: Highway To Hell; Epic / Genre: Hard Rock / Heavy Metal). Het derde belangrijke genre van de eindjaren zeventig naast de Punk en de Disco is ongetwijfeld de Hard-Rock annex Heavy-Metal. Zoals te verwachten was, wordt hier doorgaans de donkere Venus naar voren geschoven. De succesvolle Australische formatie AC/DC bezong in 1979 de aanraking van deze Venus als volgt: "She had the face of an angel / Smiling with sin / A body of Venus with arms / Dealing with danger / Stroking my skin." Het refrein maakt duidelijk dat dit iets te veel van het goede is: "Seems like a touch, a touch too much / Seems like a touch, a touch too much / Too much for my body, too much for my brain / This kind of woman's gonna drive me insane / She's got a touch, a touch too much."
17 1979: Stevie WonderVenus Flytrap & The Bug (Album: Journey Through the Secret Life of Plants; Motown / Genre: Soul / Funk). In de popmuziek vinden we niet alleen Venus zelf, maar een aantal malen ook de vleesetende plant die haar naam draagt: de Venus-vliegenvanger. We komen Dionaea Muscipula, zoals de officiële naam van de plant luidt, doorgaans in overdrachtelijke zin tegen. De suggestieve bekerplant symboliseert dan de valstrik van de liefde. Een van de nummers waarin de mannelijke bindingsangst op deze manier wordt bezongen vinden we op het experimentele album Journey Through the Secret Life of Plants van R&B-grootheid Stevie Wonder. De complete tekst: "Hello flower / Boy, do you look juicy / And you know just what / I'm coming to get, right / Don't eat me / Please don't eat me / I'm trapped in your love / Save me, don't hurt me."
18 1980: Bruce SpringsteenCrush On You (Album: The River; Columbia / Genre: Rock). Het dubbelalbum The River bevestigde de mainstream-positie die Bruce Springsteen zich in de jaren zeventig langzaamaan had weten te verwerven. Op dit album vinden we ook het nummer "Crush On You," waarin Springsteen zijn geliefde bewonderend vergelijkt met de Venus van Milo die hier in een adem naast de sexy tegenhanger uit het Amerikaanse stripverhaal en de dito televisieserie "Sheena van de Jungle" wordt geplaatst: "She makes the Venus de Milo / Look like she's got no style / She make Sheena of the Jungle / Look meek and mild."
19 1980: The Nipple Erectors / The NipsVenus In Bovver Boots (Album: The Nips Only the End of the Beginning [live]; Soho / Genre: Mod-Revival / Punk). Venus blijkt relatief populair in de Punk en de New-Wave van de jaren tachtig. In "Venus In Bovver Boots" laat Shane MacGowan, de latere voorman van The Pogues, Venus rondlopen op de onder punkers populaire "kistjes." De Punk-variant van Venus blijkt overigens niet bepaald romantisch van aard, maar wel uiterst zelfstandig: "Well I've been told that she's gonna screw / But I don't know where and I don't know who / I guess that she's just as free as a bird / Never even says a fucking word." Voor de nieuwsgierigen: het nummer werd opnieuw uitgebracht als bonus-track op de CD "Bops, Babes, Booze & Bovver."
20 1981: Ian HunterVenus In The Bathtub (Album: bonus disc bij de heruitgave van het album Short Back 'n' Sides; EMI Gold / Genre: Singer/Songwriter). De voormalige gitarist en zanger van Mott the Hoople schoof beginjaren tachtig van de Hard-Rock naar de Punk. Short Back 'n' Sides is een van zijn betere, zo niet zijn beste plaat. Onder de noemer Long Odds and Out-Takes presenteert de cd-heruitgave van dit album een aantal bonus-songs, waaronder deze Venus in de badkuip.
21 1984: NenaSusi K. (Album: Fragezeichen; CBS / Genre: New Wave). Het Duitse New-Wave-fenomeen, bekend van de "Neunundneunzig Luftballone," zong deze mooie variant op het thema "monsters van Venus." De tekst heeft een film-noire toontje en gaat over een filmster die in een griezelfilm speelt: "Zwei Uhr fünfundzwanzig, Susi K. muß sterben / Denn das Monster von der Venus / Will es so / Sie stirbt zügig aber kühl / Denn sie hat Klasse / Und der Produzent und die Regie sind froh." Zoals te verwachten valt, komt ze op de terugweg naar huis het monster in het echt tegen. Monsters van Venus bestaan echt, zo luidt de moraal, en het zijn verkrachters.
22 1986: EuropeThe Final Countdown (Album: The Final Countdown; Columbia / Genre: Hard Rock / Heavy Metal). Bekende space-opera van de Hard-Rock-formatie Europe: "We're heading for Venus and still we stand tall / Cause maybe they've seen us and welcome us all." Het nummer stond medio 1986 zestien weken op de Nederlandse hitparade en haalde daar niet minder dan een eerste plaats.
23 1986: PrinceVenus De Milo (Album: Parade; Paisley Park / Genre: Soul / Funk). In zijn film "Under the Cherry Moon" (1986) speelt Prince de rol van Christopher Tracy, een pianist en gigolo in het Miami van de jaren twintig. Onvermijdelijk wordt hij verliefd op een van zijn vrouwelijke slachtoffers. Dat proces wordt begeleid met een instrumentaal nummer, dat te vinden is op het album Parade dat de soundtrack van de film bevat.
24 1987: Modern Talking — (Album: In the Garden Of Venus; Hansa / Genre: Dance-Pop). Geen song, maar een albumtitel. In de loop van de jaren tachtig wordt uit de samensmelting van Disco en Pop de Dance-Pop geboren. Het Duitse Dance-Pop-duo Modern Talking — Dieter Bohlen en Thomas Anders — vormde daar een van de epigonen van. Dance-Pop wordt wel omschreven als hedonistische dansmuziek en als om dat te benadrukken kreeg dit album de naam In the Garden Of Venus mee.
25 1988: Cleaners from VenusA Mercury Girl (Album: Let's Get Married; cd-single / Genre: Low-Fi / Alternative Rock). Britse pop-rock uit de jaren tachtig van Martin Newell en consorten. Weer geen echte Venus-song, maar ditmaal de naam van een groep. Het dichtst bij een Venus-song komt hun liedje "Mercury Girl" van het album Let's Get Married. Daarmee wordt in dit geval echter niet gedoeld op de bewoners van de planeet Mercurius, maar op het type meisje dat eerder al opdook in het repertoire van de Steve Miller Band: de "quicksilver girl." Het nummer stamt ergens uit de jaren tachtig en circuleerde, als veel Low-Fi, met name op tape. Het nummer is opgenomen op de verzamel-cd Golden Cleaners (Tangerine, 1993)
26 1988: Prefab SproutVenus Of The Soup Kitchen (Album: From Langley Park to Memphis; Columbia / Genre: College Rock). Weer een voorbeeld dat afkomstig is uit de hoek van de alternatieve Britse Pop-Rock uit de jaren tachtig en niet van de minsten. Prefab Sprout was in de jaren tachtig een van de grote namen van wat wel de "College Rock" wordt genoemd. Geholpen door de Andrae Crouch singers, bezingt dit nummer met fraaie gospel-sound de "Venus" van de gaarkeuken: "The Venus of the soup kitchen is waiting there for me / And all us poor cripples who`ve been in the wars / And up sleeping on her floor ..."
27 1989: David ByrneThe Rose Tattoo (Album: Rei Momo; Luaka Bop/Sire / Genre: Rock). De voormalige voorman van de New-Wave-formatie Talking Heads bracht in 1989 het album Rei Momo uit. Op dit fraaie album laat Byrne zijn voorliefde blijken voor Latijns-Amerikaanse muziek. Een van de nummers bevat deze passende lofzang op het onvervulde verlangen: "Lost in the stars / Venus and Mars / And I'm in heaven again / I'll drink to you / The Rose Tattoo / I'm the invisible man."
28 1989: Red Hot Chili PeppersSubway To Venus (Album: Mother's Milk; Divine / Genre: Rock). Een onvervalste "space song" van het album dat de Red Hot Chili Peppers tot een echte publieksgroep maakte.
29 1991: Ice CubeHorny Little Devil (Album: Death Certificate; Priority / Genre: Rap). In de jaren negentig maken de rap en de hip-hop zich meester van de popmuziek. Een van de grote namen van het eerste uur is O'Shea Jackson, die als Ice Cube door het muzikale leven ging. Vanwege de politieke inslag en het groffe taalgebruik was zijn album Death Certificate een van de meest controversiële albums van de Gangsta Rap. Op dit album vinden we ook het nummer "Horny Little Devil," waarin Ice Cube op zijn geheel eigen wijze blanke mannen waarschuwt om van zwarte vrouwen af te blijven: "Black women have bodies like goddesses / Sorta like Venus, but put away your penis."
30 1991: Joni MitchellThe Only Joy In Town (Album: Night Ride Home; Geffen / Genre: Rock / Singer-Songwriter). Singer-songwriter Joni Mitchell verwierf in 1970 grote bekendheid met haar nummer "Woodstock" waarin zij lyrisch de "Flower Power" omschreef: "We are stardust, we are golden / And we got to get ourselves back to the garden." Twee decennia later pakte ze weer even de draad op in het nummer "The Only Joy In Town," waar zij, even tegendraads als altijd, aan de meisjes van de Flower-Power de voorkeur geeft boven Venus: "I want to paint a picture / Botticelli style / Instead of Venus on a clam / I'd paint this flower child."
31 1992: Barenaked LadiesBe My Yoko Ono (Album: Gordon; Reprise / Genre: Rock). Yoko Ono kan weinig goeds doen in de ogen van de meeste Beatles-fans. Was zij niet de oorzaak van het uiteengaan van Lennon, McCartney, Harrison en Starr? Op hun debuutalbum verdedigen de Canadese neo-rockers Steven Page en Ed Robertson met terugwerkende kracht Yoko Ono tegen haar criticasters: "If I were John and you were Yoko / I would gladly give up musical / Genius, just to have my own / Personal Venus."
32 1992: XTCThen She Appeared (Album: Nonsuch; EMI / Genre: Alternative Rock). Naast de schelp, die aangeeft dat Venus werd geboren uit het schuim van de zee, is ook de appel een van de parafernalia van de liefdesgodin. Die appel verwijst naar twist tussen de goden van het oude Griekenland, die aan het begin staat van de Trojaanse Oorlog. XTC, nog een van de grote namen uit de Britse Punk en New-Wave van de jaren tachtig gebruikte beide symbolen in het nummer "Then She Appeared" uit 1992 om een plotselinge verliefdheid aan te geven: "Then she appeared, apple Venus on a half open shell / Then she appeared, the first photograph on Fox Talbot's gel / I was a little frightened / Flying with my senses heightened / Cherubim cheered / When she appeared." De groep was blijkbaar wel tevreden met deze symboliek. In ieder geval kreeg hun experimentele album uit 1999, dat door kenners hogelijk wordt gewaardeerd, een frase uit deze song-tekst als titel mee: Apple Venus, Part One. Het voorgenomen vervolg op dit album verscheen overigens een jaar later als Wasp Star (Apple Venus, Part Two. De Fox Talbot uit de song-tekst is overigens William Henry Fox Talbot, die in Engeland bekend staat als de uitvinder van het fotonegatief. De eerste foto die van hem bekend is stamt uit 1835 en beeldt de raampartij van zijn huis af.
33 1993: Amazing StroopwafelsVenus (Album: Onbeperkt Houdbaar; Quiko / Genre: Nederpop). In hun geheel eigen variant van "Venus" verpakken de Amazing Stroopwafels uit Rotterdam een ecologische boodschap in een terugblik op het succes van Shocking Blue en een virtueel bezoek aan de planeet Venus: "Ik wil sinds die hit van Shocking Blue / Altijd nog een keer naar Venus toe / Maar de avondster is voor mij net iets te ver / Ik zit voor mijn TV en ik kijk toe."
34 1993: Billy IdolVenus (Album: Cyberpunk; EMI-Capitol / Genre: New Wave). Een niemandalletje op wat wellicht het slechtste album is van deze Britse punker. Venus fungeert hier als symbool van de seks, in dit geval om de eenzaamheid te bestrijden: "One touch of Venus / And she'll receive us / One touch of Venus / Yeah yeah."
35 1993: BjörkVenus As A Boy (Album: Debut; One Little Indian / Genre: Alternative Dance). Björk is bijna een genre op zichzelf. Op haar eerste album na de break-up van de Sugarcubes staat dit romantisch getoonzette nummer dat de "Venus-touch" toeschrijft aan een jongen: "His wicked sense of humor / Suggests exciting sex." Het album haalde een eerste plaats lijst in de States. Het nummer is onder meer te horen in film Léon (1994) van Jean-Luc Besson, waar het de ontluikende verliefdheid van het twaalfjarige meisje Mathilda voor de veel oudere huurmoordenaar Léon onderstreept.
36 1994: The Arrogant WormsKiller Robots From Venus (Album: Russell's Shorts; Arrogant Worms / Genre: Folk). Satire van de groep die bekend staat als het meest gevreesde geheime wapen van Canada, op het thema van de angst voor immigraten. "About six months ago someone came by with a petition / Said: We want to stop these folks moving in next door / I refused to sign it, told them everyone was welcome / Cause that's what neighbourhoods are for." Er blijkt weinig mis met de nieuwe buren: "No, there's nothing wrong with Killer Robots from Venus / They gave me zuchinni from their garden yesterday (They're very fresh) / No, there's nothing wrong with Killer Robots from Venus / You may disagree but I think they're OK."
37 1995: PM DawnDowntown Venus (Album: Jesus Wept; V2 / Genre: Alternative Rap / Urban). "Downtown Venus" is te vinden op de tweede cd-single van de gebroeders Attrell (Prince Be) en Jarrett (DJ Minute Mix) Cordes, die onder deze titel het grootstedelijke gevoel van vervreemding en identiteitsverlies aan de orde stellen. Venus krijgt hier klaarblijkelijk een nieuwe betekenis als de drager van romantische zingeving die moeite heeft om zich staande te houden in een verzakelijkte, gerationaliseerde wereld. Het meisje dat bezongen wordt is mooi, maar heeft er letterlijk geen zin meer in: "I'm Downtown Venus / And I'm trying to be by myself ... myself / Habitual dreamers / And no one dreams enough to get me home / I'm Downtown Venus / And they're trying to devine my self ... my self / And they keep saying."
38 1995: ShoogleniftyVenus In Tweeds (Album: Venus in Tweeds; Green Trax / Genre: Folk-Rock). Een hele reeks van genres komt samen in de muziek van deze Schotse band. Een "Ethnic-Techno crossover," zo wordt het wel eens genoemd. Het instrumentarium, waaronder viool, banjo, mandoline en doedelzak, maakt er evenwel een echte Folk-Rock-groep van. Venus in Tweeds is hun eerste album, dat zowel in folk als techno-kringen de nodige waardering kreeg. In de titel-song gaat Venus ditmaal sjiek gekleed.
39 1995: UFOVenus (Album: Walk on Water; CMC / Genre: Hard Rock / Heavy Metal). Walk on Water is een soort reünie-album van een van de eerste, zo niet de eerste, echte Hard-Rock bands uit de beginjaren zeventig, die met gitarist Michael Schenker triomfen vierde. Muzikaal bezien is deze Venus onvervalste "Space-Metal," maar de tekst behandelt niettemin de donkere kant van de liefde: "Tell me now and I'll understand / Does Venus hold you in the palm of her hand / Has her blackness touched your very heart / She'll smile sweetly as your world falls apart."
40 1996: Orchestral Manoeuvres in the DarkWalking On The Milky Way (Album: Universal; Virgin / Genre: Synth-Pop, New Wave). Het werk van OMD is ook wel eens omschreven als Post-Punk en New Romantic. Op de een of andere manier is dat wel een treffende omschrijving. De hoogtijdagen van deze groep uit Liverpool lagen in de eerste helft van de jaren tachtig, toen Paul Humphreys er nog bij was. In de jaren negentig maakte zijn compagnon Andy McCluskey nog enkele albums onder de groepsnaam. Op Universal staat "Walking On The Milky Way," een titel die goed aansluit bij de eerdere muzikale ruimteverkenningen van OMD. In dit geval was het thema een lofzang op de jeugdige overmoed en het metaforisch reisdoel Venus: "Man you should have seen us / On the way to Venus / Walking on the Milky Way / It was quite a day, hey, hey."
41 1996: U96Venus In Chains (Album: Heaven; Guppy / Genre: House / Techno). Deze Duitse Dance-act, oftewel DJ Alex Christensen, maakt graag gebruik van bestaande songs. In het geval van "Venus In Chains" gaat het om een muzikaal weerwoord op de Disco-hit "Slave To The Rhythm" van Grace Jones. Ook hier gaat weer het om de donkere kant van de liefde: "If I resign to this big temptation / You're the one to blame / Made me an addict of passion / Like a Venus in chains."
42 1996: The Wedding PresentVenus (Album: Saturnalia; Cooking Vinyl / Genre: Alternative Rock). De populaire Britse Rock-groep, door haar fans meestal "Weddoes" genoemd, ziet in Venus ook maar weinig goede eigenschappen. In deze song op hun laatste album Saturnalia verwijt de zanger zijn geliefde dat het voor haar geen echte liefde was: "You used to hold me / And pretend that I was him / Well that's what you told me / Oh you may forget but I'll always remember."
43 1997: Jon Bon JoviQueen Of New Orleans (Album: Destination Anywhere; Polygram / Genre: Hard Rock). Soms kan een man zich goed vergissen in het andere geslacht en dat overkwam Jon Bon Jovi, zo vertelt de voorman van de Hard-Rock-formatie Bon Jovi ons op zijn eerste solo-album in dit lied. De "Queen Of New Orleans" blijkt een "drag-queen." Jon Bon Jovi kwam daar proefondervindelijk achter: "That night I made a move, man I fell hard / When I put my hands in her cookie jar / She was more than a girl, she was a cabaret star / I was a deer in the lights of a speeding car / Nothing's what it seems / She was a Venus de Milo in her sister's jeans."
44 1997: Various artistsMen Are From Mars, Women Are From Venus (Album: Men Are From Mars, Women Are From Venus; Angel Records / Genre: Soul / Funk). "Songs for Loving Couples." In 1992 publiceerde de relatietherapist John Gray zijn eerste boek, getiteld Men are from Mars, women are from Venus. A practical guide for improving communication and getting what you want in your relationships. Er zouden nog vele variaties volgen. Een platenmaatschappij sprong gretig op de hype in en bracht dit album uit met voornamelijk R&B-songs. De titelsong werd ingezongen door Regina Belle en Jeffrey Osborne. Niet zo serieus allemaal of is het toeval, zo vraagt menigeen zich af, dat dit album werd uitgebracht op de datum van 1 april?
45 1998: AirwaveVenus Of My Dreams (Album: Solar Serenades; Black Hole / Genre: House / Trance). Niet geheel onverwacht blijkt Venus tamelijk populair in de House. De Venussen van U96 en Casino Versus Japan kwamen hiervoor al aan de orde. In het verlengde hiervan presenteerde ook Airwave, oftewel de Belgische DJ Laurent Veronnez, zijn eigen droom-Venus. DJ Ferry Corsten plaatste het nummer op zijn mix-album Solar Serenades (1999).
46 1998: Ari BrownVenus (Album: Venus; Delmark / Genre: Jazz). In de marges van de populaire muziek vinden we in de jaren negentig een aantal interessante revivals. Zo kent de Folk een interessante opleving en hetzelfde geldt voor de Jazz, die letterlijk en figuurlijk nieuw leven wordt ingeblazen. Een van de artiesten die in deze golf naar voren komt is saxofonist Ari Brown. Op zijn tweede album Venus staat een gelijknamig nummer van maar liefst ruim 13 minuten.
47 1998: Butthole SurfersVenus (Album: After the Astronaut; Capitol / Genre: Alternative Rock). De Butthole Surfers kunnen worden gekenschetst als de erfgenamen van Captain Beefhart, maar dan in de botte humor-verpakking van de jaren tachtig en negentig. After the Astronaut kreeg evenwel en terecht geen bijster goede kritieken. Hun "Venus," compleet met orgel en sitar over een computer-beat, vormt geen uitzondering op de andere songs op dit album. Niettemin werd het album in 2001 opnieuw uitgebracht onder de titel Weird Revolution (Hollywood).
48 1998: Casino Versus JapanNames On Maps Of Venus (Album: Casino Versus Japan; Star / Genre: House / Ambient). Een van de hoogtepunten op het eerste album van de Amerikaanse producer Erik Kowalski.
49 1998: JewelJupiter (Album: Spirit; Atlantic / Genre: Singer-Songwriter / Alt Country). Jewel was een van de kortflonkerende sterren van de Amerikaanse popmuziek uit het eind van de jaren negentig met een stijl die ergens tussen Folk en Country inhangt. Haar Spirit was een van de verrassingen van 1998, die de dalende inkomsten van de platenmaatschappijen nog enigszins goed wist te maken. Wordt ze onderschat of overschat? Over die vraag lopen de meningen sterk uiteen. Haar song "Jupiter" is in ieder geval nogal zoetsappig. Bovendien gooit ze de klassieke erfenis van Praxiteles en Boticelli flink door elkaar: "Venus de Milo in her half-baked shell / Understood the nature of love very well / She said, "A good love is delicious / You can't get enough too soon / It makes you so crazy / You want to swallow the moon."
50 1998: StratovariusVenus In The Morning (Album: Destiny; FAD / Genre: Heavy Metal). Een compleet andere song dan de gelijknamige van Mayo Thompson uit 1969. In dit geval is het Heavy-Metal uit Finland. Venus is hier de morgenster en het thema wordt gevormd door de existentiële, post-romantische ervaring van eenzaamheid. "It's four in the morning / Im gazing the sky with / Millions of stars / A moment before the dawn / The endless universe fills me all / Where are you now? / Alone just like me and Venus in the morning?"
51 1999: DJ PolarVenus Loverboy (Album: Rave Trance 2001; Big Eye Music / Genre: House / Trance). Weer een dance-hit, ditmaal van Scandinavische huize en voorzien van stemgeluid van de Deense zangeres Louise Fuhr. Verkrijgbaar op verschillende verzamel-cd's.
52 1999: The Evil TambourinesOn Mars And Venus (Album: Library Nation; Sub Pop / Genre: Rap). Mars en Venus in een melodische hip-hop-outfit.
53 1999: Geri HalliwellBag It Up (Album: Schizophonic; EMI / Genre: Teen-Pop). De jaren negentig zagen een nieuwe golf van Tienerpop. De Britse Spice Girls vormden daarvan de voorhoede. Deze eigen compositie van de voormalige Spice Girl Geri Halliwell keert de verhouding tussen Mars en Venus definitief. "Bag It Up" doet daarmee alle recht aan de verworvenheden van de Girl-Power: "Just a bad case of opposite sex / Have to look to the stars / All we need is a little respect / 'Cause men are from Venus / And girls are from Mars."
54 1999: Graig MarkelSatellites On The Line (Album: Verses on Venus; Recovery / Genre: Rock). Aan het eind van de jaren negentig lijkt de naam van Venus in de mainstream-rockmuziek bijna te zijn vergeten. Enkel en alleen de titel van dit eerste album met rustige rock-ballades, een solo-project van Graig Markel, verwijst nog naar Venus. Ook de band waarmee hij optreedt draagt overigens die naam.
55 1999: Macy GraySex-O-Matic Venus Freak (Album: On How Life Is; Epic / Genre: Urban). De stijgende populariteit van de sexy meiden van de Arrenbie, maakt het welhaast onvermijdelijk dat Venus ook hier haar entree maakt. Macy Gray zorgt er op haar eerste album voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en natuurlijk is haar Venus sexy om niet te zeggen sex-o-matic: "Everytime we kiss you bring out the woman in me / Everytime you holler out my name you set me free / I am a sex-o-matic Venus freak when I'm with you / And I will stop it only when you tell me to."
56 1999: Spiral DanceMarooned On Venus (Album: Magick; Independent / Genre: Folk-Rock). De Australische folk-groep Spiral Dance van zangeres Adrienne Piggott en fluitspeler Kerryn Schofield specialiseert zich al zo'n tien jaar lang in de wereld van de magie en mythologie. Tolkien en verder dus, in dit geval zo ver als de planeet Venus.
57 1999: Tori AmosGlory Of The 80's (Album: To Venus and Back; Atlantic / Genre: Singer-Songwriter). Tori Amos gooide als singer-songwriter in de jaren negentig hoge ogen met haar poetische songs. De titel van haar vijfde album verwijst naar het nummer "Glory Of The 80's," waarin Amos de depressieve sfeer van het uitgaansleven in de jaren tachtig beschrijft: "I took a taxi from LA to Venus in 1985." Daar loopt zij rond in het gezelschap van "silicone party babies to the left and Joan of Arcs to the right" en, niet te vergeten "a drag king, called Venus."
58 2000: Alan HawkshawThe Venus Legacy (Album: The Venus Legacy; Global Fusion / Genre: Easy-listening / Space Age Pop). Een verlate vertegenwoordiger — of is het een update? — van de Space-Age-Pop.
59 2000: Duran DuranMars Meets Venus (Album: Pop Trash; Hollywood / Genre: New Wave). Het album Pop Trash is duidelijk een nakomertje van de band die in de jaren tachtig, geholpen door gelikte video's, het geaccepteerde gezicht vormde van de Punk en New-Wave. In dit nummer steekt de groep de draak met hedendaagse contact-advertenties: "Let's start as friends / Seeking soul mate / Long-term relationship / Choose life / Soul sister / Hippie chick for soul brother bluesman / Genuine American frog seeks princess."
60 2000: FigureBreathing Venus (Album: My Spine is the Bow That Breaks; Multimood / Genre: Jazz). De Jazz blijft zich ook in de 21e eeuw over Venus buigen, getuige deze compositie op het eerste album van gitarist Brannon Hungness. Eric Taylor is verantwoordelijk voor de bekkens in het intro van deze Venus die op dit album tot leven wordt gewekt.
61 2000: LowVenus (Album: One More Reason to Forget [live]; Bluesanct / Genre: Alternative Rock). Low is hier de Amerikaanse Rock-formatie van het trio Zak Sally, Alan Sparhawk en Mimi Parker. Niet te verwarren met de gelijknamige Gangsta-Rap-groep. Hun "Venus" is dit keer geen godin, maar een gewoon meisje dat het even niet meer ziet zitten. Net als bij PM Dawn weer een geval van vervreemding dus: "Venus, I can hardly see ya / Venus, I can hardly see ya / You're fed up with your friends / You're fed up with the end / You're fed up with the make-up / Make-up."
62 2001: Jo BreezerVenus And Mars (Album: Venus and Mars; cd-single, Columbia / Genre: Teen-Pop). In haar bijdrage aan dit genre verwijst Jo Breezer naar Mars en Venus om haar gevoelens in de relatiesfeer aan te geven: "I'm lost in space / Without a trace / Two worlds collide / Like Venus and Mars." Erg zwaar tilt ze daar duidelijk niet aan. De liefde die zij beschrijft, is een lichte last: "I'm lost in space / What a perfect place."
63 2002: The FeelersVenus (Album: As Good as It Gets; WEA / Genre: Rock). Rock made in Nieuw Zeeland. Hier wordt Venus gebruikt als een koosnaam met planetaire associaties: "Come my little Venus / Can't you feel, it's in all of us / Like the light, we see you soon give up yourself / And dive into the moon."
64 2003: Catch 22Dreams Of Venus (Album: Dinosaur Sounds; Victory / Genre: Alternative Rock). Net als bij PM Dawn en Low eerder vinden we hier weer de tegenstelling tussen romantiek en verzakelijking met de bijbehorende vervreemding als effect. En weer wordt de romantiek benoemd als Venus, in dit geval de "dromen"van Venus. De strijd en de bewoordingen van de song zijn wel wat grimmiger. De titel van de song verwijst naar de laatste zinnen van dit nummer, waarin de ongelijke strijd tussen romantische zingeving en de rationaliserende werkelijkheid als volgt wordt aangegaan: "Don't let go! / Until all that's left of dreams of Venus / The appendix of a system that doesn't need us / One machine tells the other not to feed us."
65 2003: NebulaThe Way To Venus (Album: Atomic Ritual; Liquor And Poker / Genre: Hard Rock / Heavy Metal). Weer een fraai staaltje "Space-Metal." "The Way To Venus" doet wel een beetje denken aan Deep Purple.
66 2003: Super Furry AnimalsVenus And Serena (Album: Phantom Power; Sony / Genre: Alternative Rock / Neo-Psychedelica). Britse post-punk. De combinatie van Venus en Serena verwijst vanzelfsprekend naar de tenniszusjes Williams, die in deze lijst niet mogen ontbreken. Verder heeft het allemaal weinig met Venus van doen.
67 2004: AirVenus (Album: Talkie Walkie; Source / Virgin / Genre: House / Ambient). In hun "Venus" thematiseert het populaire Franse duo Jean-Benoît Dunckel Nicolas Godin op hun eigen wijze de verhouding tussen Mars en Venus. Mannen en vrouwen kunnen verschillen, zo luidt hun conclusie, maar dat hoeft toch echt niet op oorlog uit de lopen: "You could be from Venus / I could be from Mars / We would be together / Lovers forever / Care for each other."
68 2004: Huub van der Lubbe / ConcordiaWaar Zijn De Sterren Aan De Hemel (Album: Concordia; V2 / Genre: Nederpop). Een track op het solo-album van de voorman van de Amsterdamse rockformatie De Dijk met zijn gelegenheidsformatie Concordia. De tekst doet denken aan die van Stratovarius. Het thema van de afwezige geliefde en de bijbehorende vragende blik op de sterrenhemel komen in ieder geval overeen: "Waar zijn de sterren aan de hemel / Die ik daar vroeger heb zien staan / Waar is Venus / Waar is Juno / Waar zijn Jupiter en Maan / Hun warme licht is uit / Sinds jij bent weggegaan." Het is me overigens niet goed duidelijk wat Juno in dit rijtje doet. Deze planetoïde is met het blote oog niet zichtbaar.
   
Previous
  2004 © Soundscapes