index |
Volume 4 / 2001-2002
|
|
|
 |
Index of volume 4 |
 |
|
|
|
|
Winter 2002 |
|
|
 |
The potential of the return path (march 2002). In the UK Sky Digital is making a success of interactive television with its digibox which incorporates a phoneline connection for a return path. Elaborating on this example Robert Henderson explains why launching an interactive service on a platform without a such a return path strategy doesn't make business sense. |
 |
Van de Galaxy naar de MEBO I en vandaar weer naar de MEBO II (maart 2002). De eerste plannen voor de zeezender Radio Nordsee International werden al in het midden van 1968 gesmeed. Toch verstreken er nog bijna 18 maanden voordat het station in de lucht kwam. Hans Knot neemt de lange aanloop van Radio Nordsee International hier nog eens uitgebreid met ons door. |
 |
De Hörzu Radio Guide voor 2002/'03 (maart 2002). Onlangs verscheen de vierde editie van de Hörzu Radio Guide, een kloek Duits naslagwerk over alles wat met radio te maken heeft. Hans Knot keek met een keurend oog de pagina's door. |
 |
Bakens en begrippen voor de radio-amateur (maart 2002). In kamertjes vol ontvangst- en zendapparatuur, hun "shack", zoeken radio-amateurs over de hele wereld de radiogolven af. Daar komt nogal wat techniek en kennis bij kijken, maar gelukkig kunnen ze bij hun speurwerk terugvallen op de nodige handboeken. Jelle Knot bespreekt er hier twee van. |
 |
De open sollicitatie van Bert Bakker (februari 2002). De veiling van de commerciële radiofrequenties is — althans voorlopig — van de baan. Toch zijn de commerciële radiostations nog steeds niet tevreden. Binnen de Kamercommissie verdedigde Bert Bakker hun kritiek op de frequentieverdeling. Solliciteert de D66-er soms naar een functie bij het Murdoch-concern, zo vraagt Walter Dubateau zich hier af. |
 |
Mag de rechter straks beslissen? (februari 2002). Op vrijdag 1 februari 2002 besloot het Kabinet opnieuw om de verdeling van de etherfrequenties voor de commerciële radio uit te stellen. Voorlopig worden de bestaande vergunningen nog eens tot 1 september 2003 verlengd. Wettelijk gezien zitten er aan deze regeling, zoals Walter Dubateau hier betoogt, de nodige haken en ogen. |
 |
Erste Sendungen von der MEBO II (februar 2002). In diesem fünften Teil der Serie über die Geschichte von Radio Nordsee International führt uns Hans Knot zurück in die Frühzeit des Senders. Was wußten beispielsweise die niederländischen Zeitungen von den ersten Programmen des Veronica-Konkurrenten zu vermelden? |
 |
De eerste vijfentwintig Orbisongs (februari 2002). Het wordt wel eens vergeten, maar naast Elvis Presley, Carl Perkins en Jerry Lee Lewis, was Roy Orbison een van de belangrijke grondleggers van de rock-'n-roll. René de Bruin inventariseert wat er is overgebleven van Orbison's werk uit zijn beginjaren voor het Sun-label. |
 |
De vijfde opstart van Radio Caroline (januari 2002). De vijfde en meest recente poging om Radio Caroline nieuw leven in te blazen, vond plaats op zaterdag 26 januari 2002. Vanaf die dag is Radio Caroline via de kabel te ontvangen in de huiskamers van Noord- en Oost-Nederland. De opening werd feestelijk gevierd op het party-schip Regina Andrea in Harlingen. Hans Knot was er bij en vertelt wie er nog meer waren. |
 |
De ommezwaai van Monique de Vries en Rick van der Ploeg (januari 2002). De Rotterdamse rechtbankpresident oordeelde in december 2001 dat er nu lang genoeg was gewacht. In januari 2002 zou er een duidelijk plan op tafel moeten liggen voor de verdeling van de frequenties voor de commerciële radio. Dat plan kwam er ook, in de vorm van een nieuw voorstel van Rick van der Ploeg en Monique de Vries aan de regering om de huidige machtigingen nog eens te verlengen voor een periode van twee jaar. Walter Dubateau gaat in op de achtergronden van deze politieke ommezwaai. |
 |
Wie is wie en wat is wat in radioland? (januari 2002). Nieuw op de markt zijn drie nieuwe overzichtswerken die, zo zegt Hans Knot in deze bespreking, zeker niet mogen ontbreken in de kast van de echte radiokenner: Who's Who in British Radio van Dawn Rusling en Paul Rusling; het WWW-Adressbuch Radio+TV im Internet van Anita Pospiechil; en Sender & Frequenzen 2002 van Michael Schmitz en Wolf Siebel. |
 |
"They wanted us to sound slick, pacy and fast" (january 2002). At the height of the offshore radio boom, for almost a full five years, Roger Day worked as a deejay for famous British stations like Swinging Radio England, Britain Radio and Radio Northsea International. Here he is interviewed about this turbulent period by Jelle Boonstra and Hans Knot. |
 |
"We moesten soepel, snel en gladjes overkomen" (januari 2002). In maart vorig jaar gaf Roger Day acte de présence op de jaarlijkse Radiodag. Bij die gelegenheid stelden Jelle Boonstra en Hans Knot hem een aantal vragen over zijn loopbaan als deejay, die in 1966 bij Swinging Radio England en Radio Britain begon en tot op heden voortduurt. |
 |
Het einde van Delta Radio (januari 2002). Vorig jaar had voor de Zeeuwse kust een imposante installatie moeten verrijzen voor een lange-golf-zender. Delta Radio, zoals het station zou gaan heten, is nu echter definitief van de baan. Walter Dubateau vertelt het verhaal van een dure mislukking. |
|
|
|
Autumn 2001 |
|
|
 |
Radio Mi Amigo onder spanning (december 2001). Hans Knot blikt weer eens terug op een jaar uit de geschiedenis van Radio Mi Amigo en haalt een aantal gebeurtenissen op die plaatsvonden op en rond het zendschip MV Mi Amigo en in het Spaanse Playa de Aro. Dit keer is het de beurt aan het jaar 1977. |
 |
En dat is vrije radio? (december 2001). In 1980 schreef Frans Schuurbiers in het blad RadioVisie een stuk over De Vrije Keyser, het radiostation van de Amsterdamse kraakbeweging. Getuige de reacties van de lezers was niet iedereen in het wereldje van de liefhebbers van de vrije radio destijds even gecharmeerd van dit artikel. |
 |
Über Regeln und Vorschriften (dezember 2001). Zwischen Februar 1971 und August 1974 mußte jeder neue Disk-Jockey bei Radio Nordsee International einen Vertrag unterzeichnen, in dem eine Anzahl strenger Verhaltensregeln formuliert war. Diese Regeln werden in der vorliegenden Folge der RNI-Erinnerungen aufgeführt. |
 |
Songteksten voor de jeugd van toen (december 2001). Co de Kloet en Leo Boudewijns doken in het verleden van de Nederlandse hitradio en stelden een boek samen met de teksten van liedjes die in de jaren zestig te horen waren in het radioprogramma Tijd voor Teenagers. Hans Knot las het voor ons en liet zich door de teksten voor eventjes terugvoeren in de tijd. |
 |
Licht op groen voor Isle of Man International Broadcasting (december 2001). In mei 2000 schreven we dat de plannen voor een langegolf-radiostation op het Eiland Man weer waren uitgesteld. Nu, anderhalf jaar later, ziet de toekomst er beter uit. De zender, zo belooft de organisatie, komt te staan op een platform niet ver van de vroegere ankerplaats van Radio Caroline North. |
 |
One continent under a groove (november 2001). The outer-national identifications and trans-local collectivities of dance culture force us to rethink the theoretical concepts and approaches of cultural studies. But, how? Exploring this question, Ben Carrington and Brian Wilson here take us on a short trip from Chicago to Birmingham and beyond, trying to reformulate the problematic of the "local" and the "global". |
 |
Drie jaar na de MEBO II (november 2001). In deze aflevering van onze herinneringen aan Radio Noordzee Internationaal komt Marc van Amstel aan het woord met het verhaal dat hij in 1977 optekende voor het Freewave Media Magazine. Hij vergeleek toen het leven — en het radio-maken — aan boord van de MEBO II met dat in de studio's aan de wal. |
 |
Gekke hobbyisten op een dak (november 2001). Op 27 augustus 1920 viel in Argentinië voor het eerst een radio-uitzending te horen, een opmerkelijk initiatief van Enrique Telémaco Susini en zijn vrienden. Rubén Guillermo Margenet blikt terug op wat een van de eerste radiostations ter wereld moet zijn geweest. |
 |
De radio als politiek strijdmiddel (november 2001). In de strijd tussen politieke systemen is de propagandaradio een veelgebruikt wapen, ook nu weer in Afghanistan. Maar wat is propagandaradio eigenlijk? Vanuit die vraag beschrijft Hans Knot hier de geschiedenis en werkwijze van onder meer de Nazi Radio, Radio Moskou, Radio Peking, Radio Tirana, de Voice of America, Radio Free Europe, Radio Liberty en de BBC World Service. |
 |
Testing the curtailment thesis (october 2001). According to Norbert Elias, the modernization of society curtails the expression of anger and shame, while at the same time furthering sexual expression. But, how does popular music fit in with this curtailment thesis? Following his analysis of popular song lyrics, published in this journal, Thomas J. Scheff here sketches the outlines of a research project to test the curtailment thesis on popular music and novels. |
 |
Words of love and isolation (october 2001). Since modern Western societies focus on individuals rather than relationships, we would expect individualist, rather than relational patterns in U.S. popular lyrics. Investigating this hypothesis Thomas Scheff counted romance words in all titles in the Top 40 for a seventy-year period, and analyzed the discourse of romantic lyrics for one sample year in each of seven decades. |
 |
Lessons from the past (october 2001). Radio Caroline, Radio London, RNI, and all those other British offshore radio stations of the 1960's and 1970's: how did they succeed in becoming so popular? Tony Currie here searches for the secret ingredient which flavoured their programmes. |
 |
Having an audience with Emperor Rosko (october 2001). Born in Los Angeles, California on 26 December 1942 as Michael Pasternak, Emperor Rosko became famous as one of Radio Caroline's DJ's. Next Rosko presented his programmmes for many other radio stations, such as Radio Luxembourg France and Radio One, and he is still going strong on the radio front. Some years ago Chris Edwards met him in London, and asked him about his past and present. |
 |
Televisie op de kabel en reclame op de televisie (oktober 2001). In 1963 begint de Nederlandse PTT een proef met de zogeheten draadtelevisie in de Haagse wijk Bezuidenhout. Een jaar later vangen vanaf het REM-eiland ook de uitzendingen aan van de Reclame Exploitatie Maatschappij. Hans Knot beschrijft de discussies die in dat jaar in de politiek en de pers op gang kwamen over de toekomst van de kabeltelevisie en de mogelijkheden van commerciële televisie. |
 |
Looking back at Radio London and Radio England (october 2001). One of the recent Radio London RSL's was attended by Tom Danaher, the man who stood at the station's crib and rigged up the impressive transmitter facilities on board of the ship that in 1964 would become Radio London's home base, the MV Galaxy. François Lhote asked him about the beginnings of Radio London in 1964, and the ill-fated Swinging Radio England / Britain Radio project of 1966. |
 |
Homeward Bound (oktober 2001). Wat hebben Bob Dylan, Jimi Hendrix, Richard Fariña en Paul Simon gemeen, behalve hun sterke verbinding met New York? Dat is die andere grote stad: Londen. Alle vier maakten ze daar belangrijke plaatopnames, en bovendien nog voordat ze internationaal, en zelfs in hun moederland Amerika, doorbraken. Wim van Cleef bespreekt de invloed van de Britse folk-scene uit de jaren zestig op de muzikale loopbaan van Paul Simon en Art Garfunkel. |
 |
Living in the past? (october 2001). Over the past few years the British Radio Authority has granted many RSL's to organisations aiming at a revival of the spirit of 1960s and 1970s offshore radio. Is there a future for such stations? The answer to this question here is explored by Tony Currie who recently took part in a RSL venture himself. |
 |
Een kwestie van prioriteiten (oktober 2001). Karel Prior is een van de bekende figuren uit de na-oorlogse jaren van de Nederlandse radio. Daarnaast was hij als producer verantwoordelijk voor tal van succesvolle programma's op de radio en de televisie. In dit artikel blikt Hans Knot terug op een aantal opmerkelijke gebeurtenissen uit zijn leven. |
|
|
|
Summer 2001 |
|
|
 |
Consumption, reception and power (september 2001). Whatever happened to the concepts of ideology and power in media and cultural studies? Last year that question was raised in this journal by Greg Philo and David Miller. Their questioning of the dominant theories in the field evoked a variety of criticisms and comments. Here both authors reply to their critics. |
 |
The active audience and wrong turns in media studies (september 2001). In the field of media and cultural studies many researchers have stopped looking for media effects. Instead, they have become obsessed by audience interpretations of "texts". In this essay, an extract from their recent book Market Killing, Greg Philo and David Miller criticise this work on audiences and cultural consumption. |
 |
Het Rapport Andriessen op een andere manier belicht (september 2001). De radiofrequenties voor de commerciële radio kunnen heel goed verdeeld worden door middel van een vergelijkende toets. Dat was de uitkomst van een onderzoek onder leiding van oud-minister Andriessen, dat in opdracht van de landelijke (VCR) en regionale (NLCR) commerciële radiostations werd uitgevoerd en eind augustus het licht zag. Walter Dubateau las het rapport kritisch door en komt tot een andere conclusie. |
 |
Muziek uit zee (september 2001). Op zaterdag 11 en zondag 12 augustus 2001 organiseerden de medewerkers van Radio Monique, een regionaal commercieel station in Noord-Holland, bijgestaan door hun Utrechtse collega's van Radio 192, het project Muziek uit Zee georganiseerd. Hans Knot schreef een kort verslag. |
 |
Henk van der Meyden en de MEBO II (september 2001). Op 17 februari 1971, ruim een maand nadat het zendschip weer in handen was van de eerste eigenaren, probeerde Henk van der Meyden, de bekende verslaggever van het dagblad De Telegraaf, aan boord van de MEBO II te komen. Hans Knot beschrijft in deze aflevering van zijn RNI Memories hoe dat afliep. |
 |
Radio Luxembourg, de Nederlandstalige Afdeling (1960-1962) (september 2001). In het midden van de vorige eeuw waren de Nederlandstalige uitzendingen van Radio Luxembourg buitengewoon populair in ons land. In dit lange artikel blikt Hans Knot terug op het wel en wee van de Nederlandstalige afdeling van het commerciële station in de jaren tussen 1960 en 1962. |
 |
Amerikaanse radio in Engeland (augustus 2001). Tijdens de Tweede Wereldoorlog konden de Amerikaanse soldaten in Engeland luisteren naar hun eigen station: de American Forces Network. Patrick Morley schreef een mooi boek over deze belangrijke episode uit de geschiedenis van de radio in Engeland. Hans Knot las het voor ons en geeft hier zijn oordeel: kopen en lezen. |
 |
Het spionageverhaal van Andy Archer (augustus 2001). In 1971 vertelde RNI-deejay Andy Archer aan een journalist van de Telegraaf, dat de zendapparatuur van de MEBO II zou worden gebruikt voor het doorgeven van geheime informatie. Hans Knot vertelt in deel 16 van de serie RNI Memories welke informatie de zenders van RNI nu werkelijk de ether in stuurden in de nachtelijke uurtjes. |
 |
De val van de "Greaseman" (augustus 2001). De laatste vijftien jaar heeft de Amerikaanse radioluisteraar leren leven met een opvallende type deejay: de shock-jock. Een van hen was Doug Tracht, die enkele jaren terug uiteindelijk te ver ging en toen naar ander werk moest omzien. Nu probeert hij in de radiowereld terug te keren. Hans Knot stelt de vraag wie daar nog op "The Greaseman", zoals de radionaam van Tracht luidde, zit te wachten. |
 |
Staccato, swivel and glide (july 2001). "Awopbopaloobob alopbamboom" — what on earth does that mean? Not only is this phrase from Little Richard's Tutti Frutti hard to understand, but so are the lyrics of most rock songs. Rock music often plays games with the comprehensibility of its lyrics. Why? The answer to this question, Christophe den Tandt argues in the present essay, lies in the fact that rock endorses an aesthetics of semi-articulation. |
 |
Dagboek etherveiling (5) (juli 2001). Op woensdag 4 juli debatteert de Tweede Kamer over het meest recente voorstel van de staatssecretarissen Monique de Vries en Rick van der Ploeg over de etherveiling. Er moet dan haast wel een beslissing vallen, want over niet al te lange tijd gaat de Kamer op reces. Stijn Brulez en Walter Dubateau doen verslag van de voorlopige eindfase van de veiling-soap in deel vijf van hun dagboek. |
|
|
|
Spring 2001 |
|
|
 |
Dagboek etherveiling (4) (juni 2001). Politiek Den Haag heeft zich, zo blijkt, in lastig vaarwater begeven door af te zien van de veiling van de etherfrequenties voor de commerciële radiostations. De partijen schommelden in de maand juni haast per dag heen en weer tussen afzien of doorgaan met het plan van de Commissie-Bouw. Stijn Brulez en Walter Dubateau volgden de manoeuvres in deze woelige periode in het vierde deel van hun dagboek. |
 |
De storm van 22 november 1971 (juni 2001). De MEBO II, het zendschip van Radio Noordzee, was een oerdegelijk schip, maar een aantal malen stormde het zo hard op de Noordzee dat het schip toch in de problemen kwam. Een voorbeeld is de storm die op 22 november 1971 op de Nederlandse kusten beukte en het schip 's ochtends van haar anker sloeg. Hans Knot vat de gebeurtenissen van die dag samen als deel 15 van de serie RNI Memories. |
 |
Der Sturm vom 22. November 1971 (juni 2001). Die MEBO II, das Sendschiff von Radio Nordsee, war ein solides Schiff, aber einige Male stürmte es so hart auf der Nordsee und tobten die Wellen dermaßen, dass das Schiff doch in die Probleme kam. Ein Beispiel ist der Sturm der am 22 November 1971 das Schiff vom Anker schlug. Hans Knot faßt die Geschehnisse dieses Tages zusammen. |
 |
Radio 2 goes to number one! (june 2001). Though it's offering pretty mediocre and uninspiring stuff, BBC Radio 2 has overtaken sister station Radio 1 to become the most popular station in the U.K. It's not difficult, Geoff Baldwin says, to explain this turnaround in fortunes for the "Old Light Programme". |
 |
Radio wars (june 2001). You can throw your radio receiver into the dustbin. The mobile phone will take its place, so radio indie "Somethin' Else", the "first entertainment network designed specifically for WAP enabled phones" claims. Geoff Baldwin explores the frontlines of a new radio war. |
 |
Walk out of this room ... (juni 2001). Het valt niet altijd mee om wakker te moeten worden, zelfs niet met de wekkerradio op Radio 2. Nog vervelender is het als de presentator je om de een of andere reden irriteert. Zo ergerde Hans Knot zich mateloos aan Bo van der Meulen, de presentator van VARA's Ontbijt-Radio. Hier vertelt hij waarom ... |
 |
No Foolin' (june 2001). In the late 1960s and early 1970s, in the work of Captain Beefheart and Frank Zappa, Art Rock appropriated the modernist strands of Surrealism and Dadaism. However, Beefheart or Zappa, who of them really was the Surrealist and who the Dadaist? For an answer to that question, Marco Maurizi argues, one has to delve deeper into the strategies of both these forms of anti-Art. |
 |
Marten Toonder en de tijdgeest (juni 2001). Lange tijd hield Marten Toonder zijn eigen persoonlijkheid verborgen achter zijn stripkarakters. De laatste jaren liet hij evenwel meer over zichzelf weten. Veel meer zelfs. Onlangs verscheen een omvangrijke autobiografie en daarin vertelt hij vrijuit over zijn leven. Ger Tillekens las het boek en zocht daarbij naar de mens achter de striptekenaar. |
 |
De beste schreeuwer van de Noordzee (juni 2001). De beste — en hardste — schreeuwer van de Noordzee was ongetwijfeld Leo van der Goot, die in het begin van de jaren zeventig voor de Nederlandse service van Radio Noordzee onder meer het programma "Driemaster" verzorgde. In 1980 vroeg Ton van Draanen hem naar zijn ervaringen op de MEBO II. We drukken dit openhartige interview opnieuw af als deel 14 van onze serie RNI Memories. |
 |
Der beste Schreier der Nordsee (juni 2001). Der beste und lauteste Schreier der Nordsee war zweifellos Leo van der Goot, der zu Beginn der 70er Jahre für den Niederländischen Service von Radio Nordsee unter anderem für das Programm "Driemaster" sorgte. Im Jahre 1980 befragte Ton van Draanen ihn über seine Erfahrungen auf der MEBO II. |
 |
In de nadagen van Radio Monique (juni 2001). Op 11 november 1987 klom Wim van Egmond als deejay van Radio Monique aan boord van het zendschip Ross Revenge. Veel later had niet gekund, want twee weken daarna, op 25 november van dat jaar, klapte de zendmast tijdens een storm naar beneden en dat betekende het einde van Radio Monique. Martin van der Ven vroeg Van Egmond naar zijn ervaringen aan boord van het zendschip. |
 |
Dagboek etherveiling (3) (mei 2001). Nozema en Broadcast Partners geven aan nauwer te gaan samenwerken. Kink FM roert zich. En de onzekerheid over de verdeling van de etherfrequenties neemt toe. Het Kabinet laat weten dat de etherfrequenties nu toch onder de veilingshamer gaan. Stijn Brulez en Walter Dubateau beschrijven in dit derde deel van hun dagboek deze feiten en geruchten van de maand mei. |
 |
"Het is een zogenaamde wilde zender ..." (mei 2001). Ergens in september 1932 begonnen de uitzendingen van Radio Luxembourg, voor veel Europeanen de eerste kennismaking met de combinatie van commercie en populaire muziek. Hoe werd er op de onderneming gereageerd? Voor het antwoord op die vraag neemt Hans Knot ons mee terug naar de roerige jaren dertig. |
 |
"It all started with Ad Roberts borrowing my new microphone" (may 2001). Rob Hudson started his radio career with Radio Mi Amigo in 1978. Next he was with the first local cable radio station in Holland, Radio Unique in Amsterdam and, for a short period, worked with offshore station Radio Caroline in 1979. Later on Ruud Hendriks — his real name — became the European Director for NBC TV in London and subsequently director of the ill-fated Sport 7 in the Netherlands and sales director for EndeMol Productions. At the Dutch Annual Radio Day of 1992 Hans Knot interviewed him about his early days in offshore radio. |
 |
The confusion over the format (may 2001). From 1973 on commercial radio came on the air in Britain, first on a small scale. At the start almost every single station had its own different format. Thirty years later, the situation has changed. Each city or township now has its own local commercial radio station or low power station, but the earlier differentiation in formats seems to have vanished. Geoff J. Baldwin offers his impressions on the British radio situation. |
 |
Caroline, don't change the format! (may 2001). In the past four decades Radio Caroline has been on and off the air. On March 31st 2001 the world's most famous radio station again stopped its transmissions, now via the analogue system on the Astra Satellite. The organisation, however, promised it would come back on May 1st 2001. A recent press report revealed this return will imply a change of format. Not everybody is content with this idea — as this open letter by Martin van der Ven shows. |
 |
Symbolism and practice (may 2001). A reprint of a theoretical paper, published as Stencilled Occasional Paper SP 13 by the Centre of Cultural Studies of Birmingham (CCCS), treating the subject of pop music and written more than twenty-five years ago, in 1974, by Paul Willis. |
 |
Angel Radio für eine besondere Zuhörerschaft (mai 2001). Die Radio Authority in London hat eine Lizenz für den Start einer Kabelradiostation, die sich auf eine Zuhörerschaft auf der Insel Wight und Portsmouth und Umgebung richtet, verliehen. Eigentlich nichts besonderes. Angel Radio, jedoch, ist eine auffällige Organisation, welche die Zielstellung hatte, ein Programm auszuführen, das sich auf die Altersgruppe von über 60 Jahre richtete. Hans Knot erzählt die Geschichte dieses besonderen Initiative. |
 |
Muziek voor de meer gerijpte luisteraar (mei 2001). "Music and memories for the more mature listener." Met die zinsnede omschrijft het Britse radiostation Angel Radio haar programmering. Het station richt zich nadrukkelijk op een ouder publiek en programmeert enkel en alleen muziek uit de jaren tussen 1900 en 1959. Het station verwierf onlangs een permanente licentie voor de kabel op het eiland Wight en Portsmouth en omgeving. Hans Knot vertelt er meer over. |
 |
Dagboek etherveiling (2) (april 2001). De maand april leverde weinig nieuws op over de veiling van de FM-etherfrequenties. In hun dagboek gebruiken Stijn Brulez en Walter Dubateau deze windstilte om Marja Wagenaar nog eens aan de tand te voelen over haar opmerkelijke ommezwaai. Verder kwam Business Nieuws Radio deze maand onder vuur te liggen en lanceert de Vereniging voor Commerciële Radiostations (VCR) het plan voor een vergelijkende toets. |
 |
Dreaming about KING Radio (april 2001). Many people loved the offshore radio stations of the sixties and seventies. Some of them became ardent fans, visiting the ships, talking with the deejays and collecting memorabilia. Some others made the actual step to become actively involved with offshore radio themselves. And again there were some who just dreamed about doing this. This is the story of Rendie and Dave, two of those dreamers who for some time succeeded in making others really believe in their daydreams about KING Radio. |
 |
De wagens in de strijd (april 2001). Net als sommige andere zeezenders beschikte Radio Noordzee over een eigen racing team van drie raceauto's, drie rallyauto's en twee rallycrossers, alle van het Japanse automerk Datsun en bestuurd door de coureurs Dick Buwalda, Rob van der Dong, Hans Ernst, André Jetten, Rob Janssen, Theo Koks en Han Tjan. Hans Knot verzorgt een korte terugblik. |
 |
Die Wagen in den Kampf (april 2001). Einige britische Seesender verfügten schon in den 60er Jahren über einen eigenen Auto-Rennstall. Anfang der 70er Jahre fand dieses Phänomen auch an der niederländischen Seite der Nordsee seine Nachahmung, wo auch Radio Nordsee in diesem Sport aktiv war. Hans Knot sorgt für einen kurzen Rückblick. |
 |
The offshore days of Graham Gill (april 2001). Probably best remembered from Radio Caroline and RNI in the 1970s, Graham Gill started his offshore radio career on the Laissez Faire, working for Swinging Radio England and Britain Radio. He also could be heard in the sixties on Wonderful Radio London and the middle of the road station Radio 390. Now retired, Gill recently met up with Hans Knot for an interview about his days offshore. |
 |
The Napster episode (april 2001). In January 2001 some three billion song copies found their way through the peer-to-peer network of Napster. It was a final spurt, as the system had to stop the distribution of commercial recordings on charges of copyright infringement. It is not the first time the recording industry has confronted new media. Consequently, Timothy J. Dowd argues, past episodes provide a purchase on the Napster episode and its possible resolution. |
 |
Mike Ross looks back at RNI (april 2001). Radio Northsea international had many deejays on its international service. One of them was Mike Ross, who became a very popular deejay. At the Offshore Convention Driftback 20 in London in August 1987 he was interviewed by Chris Edwards who asked him for his RNI Memories. |
 |
West meets East (april 2001). In 1965 Indian music and rock music met as the sitar made its entrance in some very popular rock songs. The first appearance of the sitar in a rock song seems to be the recording of the Yardbirds "Heart Full Of Soul", although the version with the sitar would not see release for another nineteen years. The song became a major hit with Jeff Beck doing an expert imitation on an ordinary guitar. The Kinks and the Beatles were soon to follow. Frederick W. Harrison here explores these meeting points of popular and Indian music. |
 |
De winst van de reclame (april 2001). Met de komst van de commerciële televisie drong de populaire cultuur door tot het beeldscherm. In Nederland duurde dat bijzonder lang. Aan de overkant van het Kanaal was men er daarentegen juist vroeg bij. Al in 1954 maakte de Television Act daar commerciële televisie mogelijk. In dit essay laat Hans Knot zien hoe de zaken er voorstonden in het Groot-Brittannië van de beginjaren zestig. |
|
|
 |
|
|
1998-2023 © Soundscapes |
|
|