Logo  
  | home   authors | new | about | newsfeed | print |  
volume 4
april 2001

De wagens in de strijd

 





  RNI Memories (13)
door Hans Knot
Previous
  RNI-sticker uit 1973

Al in de jaren zestig beschikten een aantal Britse zeezenders over een eigen racing team, waarmee de stations op enkele circuits in Engeland aan de competitie meededen. Vanaf het begin van de jaren zeventig waaide dit fenomeen over naar de Nederlandse kant van de Noordzee, waar zowel Radio Veronica, Radio Caroline als Radio Noordzee in deze sport actief waren. Veronica was daarnaast sponsor van het Haagse ijshockeyteam HIJS en de voetbalvereniging Volendam, dat destijds ook al betaald voetbal speelde. De sportverenigingen hadden hier uiteraard baat bij. Ze hadden niet alleen een sponsor, maar ook hun activiteiten werden uitgebreid belicht in de radioprogramma's. Hoe zat het nu precies met het racing team van Radio Noordzee? Hans Knot verzorgt een korte terugblik.

 
1 Auto 33 van het Radio Noordzee Datsun Racing Team op het circuit van Zandvoort

Begin 1973 vielen via de Nederlandse service voor de eerste keer de commercials te beluisteren voor het Radio Noordzee Datsun Racing Team. Bij het horen daarvan gingen mijn gedachten meteen terug naar het midden van de jaren zestig, toen Radio London en Radio Caroline de beschikking hadden over hun eigen racing team. Vooral het team van Radio London schitterde regelmatig op het circuit van Brands Hatch. Ook op de radio zelf viel er een programma te beluisteren over deze snelle sport. Bij Radio London presenteerde Sterling Moss namelijk Racing with Moss, een programma waarin de bekende autocoureur allerlei nieuwtjes bracht op het gebied van de racerij.

2 Radio Noordzee volgde het goede voorbeeld en presenteerde op donderdag 5 april 1973 offidicieel het Radio Noordzee Datsun Racing Team. Bij toeval had ik zelf al enkele weken eerder één van de toekomstige racewagens mogen aanschouwen. Het betrof de Datsun Sunny van Rob van der Dong, die geparkeerd stond voor de toenmalige garage van zijn vader aan de Stationsweg in het Groningse Haren. Begin 1973 kwam ik daar wel vaker als ik op weg was van Groningen naar Naarden waar ik regelmatig de prachtige nederzetting De Boeren Hofstede bezocht, waar in tweede instantie de landstudio's van Radio Noordzee waren gevestigd.
3 Even toevallig was ik ook aanwezig bij de groots opgezette perspresentatie van het Racing Team. Ik was niet enige die de acht wagens, in opvallend rood, wit en blauw waren geschilderd, bewonderde. De aandacht was groot, want met de uitbreiding van het al reeds enkele maanden bestaande team behoorde het team van Datsun plotsklaps tot de grootste racing teams van Nederland. Met die uitbreiding bestond het team uit drie raceauto's, drie rallyauto's en twee rallycrossers. Niet eerder was men actief geweest op de Nederlandse circuits, hoewel de verschillende rijders, waarover straks meer, al de nodige ervaring hadden opgedaan op het gebied van het rally-rijden — de Londen-Mexico-race, de Safari-race en de TAP-rally.
4 Racing Team auto 32, bestuurder Rob van der Dong, in Haren (foto: Karel Gerbers)

Natuurlijk lagen er ook commerciële belangen aan de onderneming ten grondslag. De Japanse autofabrikant Datsun had in 1973 een klein marktaandeel van 4% binnen de Nederlandse autobranche. Via de oprichting van dit nieuwe team wilde men ook een beetje laten zien dat het concern wereldwijd aan het groeien was. De aanwezigheid 'Datsun' op de racecircuits, zo was de gedachte, zou daar uitdrukking aan kunnen geven. De bedoeling van de nieuwe opzet was dan ook om het publiek te laten zien dat met de auto's van Datsun meer kon worden gedaan dan alleen maar op de weg rijden. Men wilde bewijzen dat het merk ook zijn "mannetje" kon staan op de autocircuits en tijdens rallytochten.

5 Bijkomstigheid was dat de Nederlandse Auto Vereniging (NAV) op dat moment de exploitatie van het circuit van Zandvoort op zich had genomen. In deze vereniging zag de Nederlandse directie van het Datsun-concern, onder leiding van marketingmanager Waringa, een bevordering van de racesport. In de echte Datsun-racewagens, de 240-Z, reden de coureurs Rob Janssen en Hans Ernst, waarbij ze uitkwamen in de toeristenwagen-klasse 2, die op dat moment publicitair gezien het aantrekkelijkst was. Tevens was er de Datsun Cherry, je hoort het Ferry Maat nog uitspreken in zijn promotiespots, gereden door Theo Koks.
6 Als co-sponsors had Datsun de bandenfirma Dunlop en het olieconcern Castrol bereid gevonden de dure onderneming mede te financieren. Daardoor werd tevens mogelijk om een beter team bijeen te krijgen. Als co-passagier van Koks werd André Jetten ingehuurd, die eerder al eens Nederlands kampioen was geweest. Zij kwamen uit in de 1600 SS, net als een ander Datsun-team, dat van de gebroeders Bijvelds. Verder bestond het team uit Hans Ernst en Rob van der Dong, die onder meer actief waren in het rallycrossen, en Han Tjan en Dick Buwalda, die in een Datsun 1200 Coupé de overwinningslauweren probeerden te halen.
7 Racing Team auto 32, bestuurder Rob van der Dong in Haren (foto: Karel Gerbers)

De toen al bekende Hans Grimmelt functioneerde als teammanager, daarbij bijgestaan door een technisch team bestaande uit Henk van Zalingen, Gerrit van Zijderven en Rob Janssen. Tot aan het einde van de uitzendperiode van Radio Noordzee, 31 augustus 1974, waren vervolgens met grote regelmaat aankondigingen voor diverse wedstrijden te horen. Als je echter de diverse programmabanden nu weer beluistert, dan zal je nergens de uitslagen van de wedstrijden terug horen. Op dat punt werd de plank door Radio Noordzee duidelijk misgeslagen.

8 De vraag ligt voor de hand: was het team nu eigenlijk wel succesvol? Een telefoontje naar Rob van der Dong hielp ons, 26 jaar later, aan het antwoord: "Zondermeer, Datsun heeft destijds via het racing team duidelijk aan naamsbekendheid gedaan waardoor het marktaandeel sterk groeide. Na de close-down van Radio Noordzee is het team uiteen gevallen. Ikzelf ben vervolgens gaan rijden voor het racing team dat gesponsord werd door Randstad Uitzendbureau. Dat was toen een duidelijke positieverbetering. Hans Ernst is in de racerij actief gebleven en is tegenwoordig directeur van het racecircuit in Valkenswaard." Rob van der Dong mag trouwens zelf ook niet mopperen want hij staat heden ten dage aan het roer van een van de grootste garagebedrijven in Noord-Nederland.
   
Previous
  Take a look at the index of RNI Memories for other installments of this series.
  2001 © Soundscapes